Sophia Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Leste en artikkel i dag om at myndighetene mener det er altfor lett å oppnå toppkarakterer på høgskoler og universiteter i Norge. De skal derfor strenge inn kravene fra og med 2013. Kritikken går ut på at det ikke er "hvem som helst" som skal oppnå disse karakterene, men kun de som er så talentfulle at de skal/kan ta doktorgrad. Sitat: "En A skal heretter kun gis til sjeldent begavede studenter, som er så flinke at lærestedene vil de skal gå videre med doktorgrad og etter hvert bli forskere." Hva mener dere? Er det for lett å få gode karakterer? Link til artikkelen: Min lenke 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #2 Skrevet 26. april 2012 Det er i hvert fall en fin måte å sikre at færre norske studenter får ta master i utlandet. Jeg går masterstudie i utlandet nå og hadde lavest snitt her, men jeg er nivåmessig over mange av disse. De som er fra Spania, Hellas og Frankrike og hadde A i snitt er ikke tilsvarende en A-elev i Norge. De har dessuten hatt eksamener med foreleser som sensor, muntlig eksamen uten ekstern sensor og med fullt navn på alle eksamener. Hvis vi skal være konkurransedyktige på utdanning kan vi ikke kjøre vårt eget løp med utdanning, samtidig som USA har karakterinflasjon så det ljomer. 5
Sophia Skrevet 26. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2012 (endret) Ja du mener det er vanskeligere å få gode karakterer i Norge AB? Er det samme jeg har opplevd. Var endel fra studiet mitt som dro til Berkeley i USA på utveksling. Samtlige fikk A på alt, og der jobbet de kanskje 10 prosent av det de gjør her hjemme.. Selv vet jeg ikke om det er for lett å få gode karakterer her. Jeg leser mye og jobber hardt med studiet mitt og har derfor omtrent A i snitt. Men aner jo ikke om jeg egentlig burde hatt C? Håper jo ikke det da, er jo veldig glad og stolt over karakterene mine, og håper ikke jeg går på en smell på master med det nye karaktersystemet. Endret 26. april 2012 av Naive 1
kaffemor Skrevet 26. april 2012 #4 Skrevet 26. april 2012 Det er i hvert fall en fin måte å sikre at færre norske studenter får ta master i utlandet. Jeg går masterstudie i utlandet nå og hadde lavest snitt her, men jeg er nivåmessig over mange av disse. De som er fra Spania, Hellas og Frankrike og hadde A i snitt er ikke tilsvarende en A-elev i Norge. De har dessuten hatt eksamener med foreleser som sensor, muntlig eksamen uten ekstern sensor og med fullt navn på alle eksamener. Hvis vi skal være konkurransedyktige på utdanning kan vi ikke kjøre vårt eget løp med utdanning, samtidig som USA har karakterinflasjon så det ljomer. Er så enig med deg! Hvorfor skal det nå bli enda vanskeligere å få gode karakterer i Norge, når det er så "lett" å få det i utlandet? Vil ikke myndighetene at norske studenter skal ta master i utlandet?? 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Det er svært mange som får A og B på masteren, og det passer ikke inn i den tilsiktede normalfordelingen. En grunn kan være en at sensorene er "for snill" en annen grunn kan være fordi svært mange masterstudenter faktisk er flinke. Når man går master har jo man studert en stund, man er som oftest engasjert innenfor sitt fagområde (det kan bachelorstudenter også være selfølgelig, men jeg tror det er flere uengasjerte der) og man får veiledning hele veien + at jeg tror de fleste hele veien har et fokus på å få en god karakter, de fleste tar ikke master bare for å få "bestått" og bli ferdig med det, sånn som man gjerne gjør med en 15 stp eksamens midtveis i bacheloren. Når man søker seg videre til phd stipendiat blir jo uansett ofte masteroppgaven vurdert av komiteen. Det er ikke sånn at hvis man har fått en A på MA så er det bankers at en får stipendiatstilling. Så om det er for lett å få toppkarakter, så trenger ikke det nødvendigvis påvirke hvilke stipendiater som blir ansatt. Dessuten så er sitatet ""En A skal heretter kun gis til sjeldent begavede studenter, som er så flinke at lærestedene vil de skal gå videre med doktorgrad og etter hvert bli forskere" ikke så veldig ulikt dagens kriterie for å få A på masteren. Blir spennende å se :-) Jeg er uansett ferdig i 2013, ei heller er jeg innenfor det teknologiske fagfeltet
kaffemor Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Men gjelder dette kun det teknologiske fagfeltet AB? Skjønte ikke helt det i artikkelen. Trodde det skulle gjelde alle? Jeg er heller ikke under det teknologiske feltet, men trodde det ville påvirke meg også? 1
Gjest alille Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 Innstrammingen vil i første omgang gjelde vurdering av masteroppgaver innen teknisk-naturvitenskapelige fag, siden det er der A/B-andelen er høyest. Det er nok på sin plass. At noen andre land er for snille med karaktergivingen er da ikke noe bra argument for at vi også skal ha et dårlig karaktersystem.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Men gjelder dette kun det teknologiske fagfeltet AB? Skjønte ikke helt det i artikkelen. Trodde det skulle gjelde alle? Jeg er heller ikke under det teknologiske feltet, men trodde det ville påvirke meg også? Ifølge artikkelen vil det i første omgang kun gjelde det tekonologiske og naturvitenskapelige fagfeltet ja.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #9 Skrevet 26. april 2012 Det er nok på sin plass. At noen andre land er for snille med karaktergivingen er da ikke noe bra argument for at vi også skal ha et dårlig karaktersystem. Det er jeg enig i. Syns dessuten ikke at det er så dumt at karakteren C kan få litt høyere status. Den betyr jo egentlig "god". Men mange, inkludert meg selv, ser på den som relativt dårlig.
Sophia Skrevet 26. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. april 2012 Det er nok på sin plass. At noen andre land er for snille med karaktergivingen er da ikke noe bra argument for at vi også skal ha et dårlig karaktersystem. Tja. Da blir det jo helt klart vanskeligere for norske studenter å ta master i utlandet. Dårlig karaktersystem synes jeg heller ikke det er. Det viser seg jo at det er vanskeligere å få høye karakterer i Norge enn i veldig mange land. Det vil enten si at Norge er veldig strenge, eller at f.eks USA er alt for snille. Nå går heller ikke jeg på det teknologiske fagfeltet, så da har det heldigvis ikke noe å si for meg enda. Dessuten er det ikke ofte B i snitt hos oss. Har sett (vi får vite statistikken) at gjennomsnittet like ofte er D og C som B på eksamner.
Gjest alille Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 På hvilken måte blir det vanskeligere for nordmenn å ta master i utlandet om karaktergivingen på masteroppgaven i Norge får litt mer bakkekontakt?
Sophia Skrevet 26. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 26. april 2012 På hvilken måte blir det vanskeligere for nordmenn å ta master i utlandet om karaktergivingen på masteroppgaven i Norge får litt mer bakkekontakt? Tenkte egentlig på om karaktersystemet skulle endres generellt, ikke bare master Gikk litt fort i svingene
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Vi er på fryktelig gale veier når karakterer er noe som myndighetene bestemmer hvordan skal brukes og fordeles, og jeg har vært imot den relative gauss fordelingen hele veien. Om man f. eks har en knallsterk faglig gruppe topspstudenter som er i samme klasse eller gruppe som alle gjør det veldig bra på eksamen, så er det rett og slett for dumt at de skal normalfordeles. Noen vil da få langt lavere karakter enn om de hadde vært i en gruppe med svakere studenter. Med andre ord er det mye mer tilfeldig hva slags karakter man får enn før kvalitetsreformen, og det bidrar jo absolutt ikke til noe som helst. Nei, gjeninnfør en 100% faglig vurdering. Det er fagpersonene som sitter med kompteansen til å vurdere hva som er best bruk, ikke myndighetene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå