Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykmeldt etter en operasjon. Fått sykemelding for 3 uker, men etter 5 dager ringer arbeidsgiver og spør når jeg kommer tilbake på jobb. Arbeidsgiver har ringt hver dag denne uken og spurt om det samme. Jeg får også følelsen av at operasjonen bagatelliseres, og at det umulig kan være nødvendig å være sykmeldt så lenge. Får også beskjed om at det er mulig å friskmelde seg selv.

Kjenner at dette er en ekstra belastning og at jeg føler meg presset til å ignorere legens råd og gå tilbake på jobb før tiden.

Hvordan skal jeg håndtere dette? Og er dette vanlig oppførsel fra arbeidsiver? Kjenner jeg snart ikke ønsker å ta telefonen når arbeidsgiver ringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde latt være å tatt telefonen! Makan til oppførsel, det går jo ikke an!

Er man sykemeldt i 3 uker så er man sykemeldt i 3 uker, da har han ingen rett til å ringe deg annet enn for å høre om det går bra etter operasjonen og da ikke hver dag.

Hadde det vært meg ville jeg bare sagt "Jeg kommer tilbake xx.xx.2012 HVIS kneet, armen ell hvor det nå var jeg hadde operert var bra igjen".

Kjenner jeg ble litt sint på dine vegne egentlig... Kan jeg spørre om hva du jobber med siden det er så utrolig viktig å få deg tilbake? Kan jo skjønne han er ivrig om du er den eneste som gjør det du gjør, men det er fortsatt ingen grunn til å drive sånn!

• Liker 3
Skrevet

ikke svar telefonen når arb giver ringer. og ikke bagatelliser legens råd, det er en grunn til at sykemeldings perioden er så lang som den er.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Redd for å bli gjenkjent, så jeg vil ikke si nøyaktig hva jeg jobber med. Det er et yrke som krever høyere utdannelse, men jeg er ikke den eneste som kan utføre arbeidsoppgavene mine, og jobben handler ikke akkurat om liv og død. Operasjonen var også planlagt, slik at arbeidsgiver visste om dette på forhånd. Vi visste bare ikke nøyaktig hvor lang sykmeldingen ville bli.

AnonymBruker
Skrevet

ikke svar telefonen når arb giver ringer. og ikke bagatelliser legens råd, det er en grunn til at sykemeldings perioden er så lang som den er.

I tilfelle jeg var uklar, det er ikke jeg som bagatelliserer legen (egentlig kirurgen) sitt råd, det er arbeidsgiver som gjør dette. :)

Skrevet

I tilfelle jeg var uklar, det er ikke jeg som bagatelliserer legen (egentlig kirurgen) sitt råd, det er arbeidsgiver som gjør dette. :)

Du skrev at du følte deg presset til å ignorere legens råd, jeg mente bare at du ikke burde gjøre det, selv om arb giver vil.

• Liker 1
Skrevet

Støtter der andre her, og vil legge til at du ikke ka friskmelde deg selv. Du kan ta kontakt med legen og be h*n friskmelde deg, men går du på jobb mens du har sykemelding er det trygdesvindel.

Håper du klarer å stå imot presset og holder deg hjemme i de fulle tre ukene :klemmer:

Skrevet

Støtter alle de andre her, og stol på at kirurgen vet LITT mer om operasjonen du har vært gjennom en hva sjefen din vet.

Si klart ifra neste gang du ringer, at du faktisk er sykemeldt til den og den datoen, og at h*n er velkommen til å ringe og høre hvordan det står til med deg, men at mere mas nå, ikke gjør situasjonen noe bedre for deg.

Fortell h*n at de faktisk er nødt til å respektere sykemeldingen og at det ikke er spesielt pent å legge press på en som er hjemme sykemeldt.

Det er heller ikke riktig, som nevnt over, at du kan friskmelde deg selv, dette er det legen som må gjøre, men du kan om DU føler du er frisk, be legen om friskmelding. Dette er evt noe du KUN bør gjøre dersom DU føler du er frisk, og fordi DU føler at nå vil du tilbake i jobb og at det opererte stedet er bra.

Gi klar beskjed, også ville jeg sluttet å ta telefonen etter det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la deg presse, arbeidsgiveren din vet ikke hva h*n snakker om. Det er utrolig at det er så mange inkompetente idioter av arbeidsgivere der ute.

Om du opplever mer press, så tar du det opp mot fagforeningen eller sjefen din sin sjef. Det er mange av de "høyere" sjefene som er svært interessert i å vite om inkompetente undersåtter.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk tanken. Du lar deg presse tilbake på jobb for tidlig. Det blir komplikasjoner eller at du ikke blir helt bra fordi du startet for tidlig opp med jobb. Dette skal du slite med resten av livet. Vil arbeidsgiver takke deg da?

Akkurat. Arbeidsgiver dr*** i helsa di så lenge du bare jobber. At ting kan forfølge deg resten av livet betyr nada for ham.

Jeg var en som virkelig tro til. Sto på og jobbet masse ubetalt overtid. Var sågar en dag på jobb en påske når kontorer var stengt for å gjøre en arbeidsoppgave. Dette fordi jeg var sykemeldt ei uke i forkant av påsken. Et par år senere så får jeg en kronisk sykdom. En sykdom som gjør at du er skikkelig dårlig i starten, men ting går seg til og det er godt mulig å jobbe når ting er i orden igjen. Hørte jeg da noe fra arbeidsgiver? Ingenting. Ikke en telefon med spørsmål om hvordan det gikk. Ikke en blomst eller oppmuntrende ord. Bare irritasjon da jeg tok kontakt en gang i måneden for å levere sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Hva svarte du første gangen arbeidsgiver ringte, da? Jeg hadde sagt at jeg kommer tilbake 'xx.05' og hvis han ringte igjen hadde jeg sagt 'jeg kommer fremdeles xx.05'

Skrevet

Støtter der andre her, og vil legge til at du ikke ka friskmelde deg selv. Du kan ta kontakt med legen og be h*n friskmelde deg, men går du på jobb mens du har sykemelding er det trygdesvindel.

Håper du klarer å stå imot presset og holder deg hjemme i de fulle tre ukene :klemmer:

Jo, man kan faktisk friskmelde seg selv. Dersom man begynner å jobbe igjen før sykemeldingen går ut, så tar man kontakt med NAV og gir beskjed om at man er tilbake i jobb igjen fra en eller annen dato.

TS: Slutt å ta telefonen når arbeidsgiver ringer. Du har gitt beskjed om når du er tilbake igjen, og da får de forholde seg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...