Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stoor pose med røde linser, som jeg aldri får helt dreisen på. Har prøvd å koke det to ganger og ha det til kjøtt/kylling, men det smaker absolutt ikke godt. Jeg mener jeg har fått det servert og da har det vært godt tilbehør.

Hvordan skal jeg få linsene gode? Noen som har oppskrift med røde linser? Hvordan skal jeg bruke de?

Det jeg har gjort nå er å la de ligge 2 timer i vann, slå av vannet, og koke de 5-6 min med litt salt...

Skrevet

Jeg lager mye mat med røde linser - da lager jeg enten supper eller stuinger med linser og grønnsaker. Du behøver ikke legge røde linser i vann, de er gjennomkokt i løpet av kort tid uansett. Når jeg bruker dem i supper koker jeg dem til de blir nesten mos, så moser jeg dem helt med en stavmikser. I stuinger koker jeg de kortere, siden jeg vil ha litt konsistens på dem (10-15 minutter).

Pass på å bruke mye krydder. Jeg syns det er godt med indisk krydder. Du kan bruke en ferdig curry miks, og du kan også tilsette ekstra cummin, koriander, hvitløk og evt chili om du liker sterk mat. Du kan også bruke bare salt, sukker og litt lime i linsene - men pass da på at du bruker nok salt, eller blir det smakløst. Linser kan også brukes i salater - men smaksett de gjerne med litt krydder først. Du finner noen oppskrifter på bloggen min med linser, bare søk etter linser i søkefeltet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager mye mat med røde linser - da lager jeg enten supper eller stuinger med linser og grønnsaker. Du behøver ikke legge røde linser i vann, de er gjennomkokt i løpet av kort tid uansett. Når jeg bruker dem i supper koker jeg dem til de blir nesten mos, så moser jeg dem helt med en stavmikser. I stuinger koker jeg de kortere, siden jeg vil ha litt konsistens på dem (10-15 minutter).

Pass på å bruke mye krydder. Jeg syns det er godt med indisk krydder. Du kan bruke en ferdig curry miks, og du kan også tilsette ekstra cummin, koriander, hvitløk og evt chili om du liker sterk mat. Du kan også bruke bare salt, sukker og litt lime i linsene - men pass da på at du bruker nok salt, eller blir det smakløst. Linser kan også brukes i salater - men smaksett de gjerne med litt krydder først. Du finner noen oppskrifter på bloggen min med linser, bare søk etter linser i søkefeltet.

Takk for svar, så på bloggen din. Tror jeg må prøve meg på den indian style, det så kjempegodt ut :) Men hva er turmeric?

Jeg har faktisk prøvd å ha linsene i suppe også, type nesten klar grønnsakssuppe/betasuppelignende, men det ble ikke så veldig godt, men mer krydder må jeg prøve på, og lime. Takk for masse gode tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å legge røde linser i vann før du koker de. de er veldig enkle å tilberede sånn sett. Sjekk ut http://veganmisjonen.blogspot.com Der finner du flere oppskrifter med røde linser. Jeg liker spesielt godt å lage linsesuppe og tomatsuppe med lisner i. Da moser jeg alltid suppa med en stavmikser når den er kokt så gjør linsene at suppa blir tykk og god

Skrevet (endret)

Jeg pleier å koke det sammen med litt buljong. Kylling og andre grønnsaks/urtebuljong passer veldig godt sammen med linser.

Endret av karella
Gjest mari kontrari
Skrevet

Røde linser bruker jeg stort sett som tilsetning i supper/gryter. Lage for eksempel ofte en veldig sunn og billig suppe med kylling, rotgrønnsaker (gulrot/potet/sellerirot/annet), løk/hvitløk/selleri/ og buljong - den blir mer mettende om du slenger oppi en neve røde linser som får koke med i 15-20 min. Denne suppen blir også veldig god: Linsesuppe med chorizo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...