Gå til innhold

Er jeg helt på bærtur?

Anbefalte innlegg

Gjest finpåvin
Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg har lite kunnskap når det gjelder kosthold.

Er dette for lite/mye?

Frokost - 2 knekkebrød med brunost.

Lunsj - kyllingsalat med grovt brød.

Middag - en potet, to laksefiller og en dæsj rømme.

kvelds - To knekkebrød med kalkunpålegg.

Trener ikke, men er ikke sittestillinde..Har sikkert sittet tilsammen 2 timer siden 0530 i dag. Er 163cm og 77kg, er svangerskapskiloene som skal bort :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres greit ut for meg. Ganske likt det jeg spiser (167, 57 kilo) men så har jeg alltid problemer med å få i meg nok kalorier i løpet av en dag, så kanskje du ikke bør høre på meg ;)

Legg gjerne inn frukt/grønnsaker som mellommåltid dersom du selv synes det blir for lite og er sulten før neste måltid :)

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Du trenger rundt 1800 - 1900 kcal/dag for å holde vekta, skal du ned i vekt bør du ligge ca 500 kcal/dag i underskudd, altså 1300-1400 kcal.

2 stk knekkebrød med brunost gir ca. 260-270 kcal, uten smør/margarin. Drikker du et glass lettmelk til, gir det 92 kcal

1 porsjon (ca 300 g) kyllingsalat kan gi fra rundt 300-700 kcal alt etter ingredienser og om du bruker dressing og hvilken type dressing, så la oss si 400 kcal. 1 skive grovbrød uten smør er ca 86 kcal.

1 middelstor kokt potet (75 g) gir 56 kcal. 2 stk laksefileter fra Findus (à 125 g) gir 425 kcal, og 2 ss lettrømme gir 62 kcal.

2 knekkebrød (Wasa husman) uten smør/margarin er 91 kcal, 4 skiver krydret kalkunpålegg er 46 kcal.

Dette regnestykket gir totalt 1528 kcal, men du har ikke sagt hva du drikker, og jeg har ikke tatt med smør/margarin til steking eller på brød/knekkebrød. Drikker du f.eks. et glass appelsinjuice og bruker 1 ts lettmargarin på 4 knekkebrød og 1 brødskive og steker laksen i 2 ts Melange, så har du pluselig nesten 360 kcal i tillegg, og har da dekket dagsbehovet ditt. Det er ikke noe i veien med kostholdet ditt som sådan, men du vil nok ikke gå ned i vekt av det, ettersom du ikke ligger i (tilstrekkelig) underskudd.

Gjest finpåvin
Skrevet

Ja, se der. Takk :)

Masse å sette seg inn i ser jeg. Drikker kun vann og svart kaffe. Jeg har ikke smør på knekkebrødet mitt, men steker maten i meierismør. Har faktisk ikke tenkt på det, må finne meg noe annet å steke maten min i. Noen forslag?

Skrevet

Hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag (når man slanker seg, altså), er jo avhengig av flere ting. Først og fremst hvor mye du veier, og også hvor aktiv du er.

Her er et regnestykke du kan prøve:

http://www.kk.no/876009/saa-mange-kalorier-brenner-du-uten-trening

Med din vekt/høyde vil jeg anta at du vil helt fint kunne gå ned sakte, men sikkert med et dagsinntak på rundt 1500-1600 :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Ja, se der. Takk :)

Masse å sette seg inn i ser jeg. Drikker kun vann og svart kaffe. Jeg har ikke smør på knekkebrødet mitt, men steker maten i meierismør. Har faktisk ikke tenkt på det, må finne meg noe annet å steke maten min i. Noen forslag?

Olje og smør inneholder omtrent samme mengde kcal, så det er om å gjøre å minske mengden. Skaff deg en god nonstick-panne, da holder det å pensle stekepanna med litt smør eller olje. Alternativt kan du se om du finner Fry Light stekespray. Det meste går også an å bake eller steke i langpanne eller i folie i stekeovnen. Og du kan godt spise mer grønnsaker, de metter godt og gir få kcal.

Jeg skal forøvrig ned noen kg i vekt selv, og kan anbefale vektklubb.no, da er det enkelt å se hvor mange kcal man får i seg gjennom det man spiser. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...