Gå til innhold

Akupunktur

Gjest Cleopatra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer du på noe om selve behandlingsformen, eller hvordan det fungerer?

Jeg har selv brukt akupunktur jevnlig, og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Er selv akupunktur-student og vil selvsagt anbefale det på det sterkeste! icon_smile.gif

Studiet mitt er 5-årig og inkluderer medisin mellomfag. Akupuntørene skal helst ha minst fysioterapeut-medisinkunskaper slik at man kan være trygg på at akupunktørene vet hva de gjør.

Ved første konsultasjon blir du intervjuet ca en time hvor man kartlegger ditt "mønster av ubalanser". Her snakker man om alt fra fordøyelse til følelsesliv og selvsagt sykdommen/smertene som bringer deg dit. Det er mye som henger sammen som vi med vårt vestlige tankegods ikke kobler. Din stive nakke kan henge sammen med mange andre ting og kan være svært forskjellig fra en annen persons stive nakke! Hvis du skjønner. icon_smile.gif

Deretter setter akupunktøren nålene, antallet varierer sterkt fra terapeut til terapeut. Noen ganger kan det gjøre litt vondt, andre ganger ikke. Det spørs veldig på hvor nålene settes og hvordan du har det.

Når nålene er satt riktig skal du få en "nålefølelse" (De Qi). Dette er ikke en stikk-følelse, men kan kjennes som pressing, stråling, noe godt-vondt etc.

Nålene settes svært nøyaktig i akupuktur-punkter i meridianene (energibanene).

Akupuktur bygger på at alle plager, smerter og sykdommer dreier seg om ubalanser i meridian-forløpet. Det kan være for mye/for lite qi, stagnert qi osv.

Mange akupunktører setter også nåler i "trigger-punkter" ved muskel/skjelett-plager. Jeg tror disse punktene dreier seg om medisinsk kunnskap om musklenes anatomi og fysiologi.

Verdens helseorganisasjon driver forskning på akupunktur, og resultatene er veldig spennende. Jeg har selv blitt frisk av astma vha akupunktur, så jeg VET at det virker! icon_smile.gif

Det er dokumentert god effekt på muskel/ledd/skjelett-plager.

For å være sikker på at akupunktøren overholder strenge hygiene-krav, har god utdannelse etc bør du forsikre deg om at han/hun er medlem av NFKA.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes også andre utdannede akupunktører som kan sine saker. Jeg tipper du rolig kan gå til en akupunktør som også ikke er medlem av dette forbundet som her er nevnt. Du vil jo fort finne ut om kjemien stemmer med behandleren, og om du får en virkning av behandlingen. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om etter mye behandling hos forskjellige terapeuter i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Hvis du spør når du ringer tror jeg nok du vil få et ærlig svar. De som ikke er medlemmer synes nok ikke de trenger det, he he!

I norge i dag er det ikke noen begrensninger for hvem som får kalle seg akupunktør, det kan hvem som helst gjøre.

Hvis du går til en behandler som ikke er medlem kan du selvsagt være heldig og komme til en dyktig akupunktør, eller være uheldig å komme til en kvakksalver. I norge har det faktisk vært dødsfall som følge av (helt utrolig) ukyndig bruk av akupunkturnåler. NFKA-medlemsskap er et kvalitetsstempel som sikrer deg at behandleren har skikkelig akupunkturutdannelse OG grunnleggende medisinkunskaper. Medisinutdannelsen gir oss gode kunnskaper om kroppens anatomi slik at vi ikke skader den, samt sykdomslære som gjør oss i stand til å avdekke alvorlig sykdom som andre kan behandle bedre enn oss.

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nå er jeg så heldig at min lege setter akupunktur. Pga yrkesskade har han satt nåler på meg i minst 15 år, og det er det eneste som hjelper.

Så måtte jeg flytte til vestfold pga skole, og reise 25 mil for noen nåler ble jo vel drøyt.

Det jeg gjorde da var å ringe rundt til fysioterapeuter i distriktet og fant en som satte nåler. Så fikk jeg rekvisisjon fra legen på behandling, og da er det opp til fysioterapeuten hva han gjør.

Du betaler jo bare en brøkdel av prisen, også.

lykke til.

skoppum3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...