Gå til innhold

BSU og BSU 2.0


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er jeg veldig forvirra her! :O

Var på banken for noen dager siden og satte inn 100 000kr i BSU 2.0 også har jeg lest litt rundt også står det at jeg bare kan sette inn 30 000 i året max. Hvorfor har jeg fått satt inn så mye da? :filer:

Vet noen om det er noe speiselt som skjer da? Hun dama jeg snakka med i banken tror jeg ikke visste noe særlig om BSU, hun sa bare det var for boliglån. Mens jeg prøvde å spørre litt mer om fordeler osv, og om det var mer gunstig og spare der enn noen andre kontoer jeg har.

Hvert fall. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får skattefradrag på opp til 4000 kroner i året om du sparer penger på BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå er jeg veldig forvirra her! :O

Var på banken for noen dager siden og satte inn 100 000kr i BSU 2.0 også har jeg lest litt rundt også står det at jeg bare kan sette inn 30 000 i året max. Hvorfor har jeg fått satt inn så mye da? :filer:

Vet noen om det er noe speiselt som skjer da? Hun dama jeg snakka med i banken tror jeg ikke visste noe særlig om BSU, hun sa bare det var for boliglån. Mens jeg prøvde å spørre litt mer om fordeler osv, og om det var mer gunstig og spare der enn noen andre kontoer jeg har.

Hvert fall. Noen som vet?

En kan ikke sette inn 100 000 kroner på BSU 2.0 på ett år. Det er ikke mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke sette inn 100 000 kroner på BSU 2.0 på ett år. Det er ikke mulig...

Det jeg også trodde. Men det fikk hun bankdama til tydeligvis. Gått inn på kontoen også og der står det jeg har 103 000 kroner :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg også trodde. Men det fikk hun bankdama til tydeligvis. Gått inn på kontoen også og der står det jeg har 103 000 kroner :s

Så rart :vetikke:

Fordelen med BSU 2.0 er i hvert fall at du får en litt bedre rente og at bankene ser positivt på at du har brukt BSU når de vurderer deg for lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, høres bra ut :)

men jeg bør kanskje ringe og si fra om pengene? Men det er jo ikke lov og ta de ut om man ikke bruker det til boligkjøp/boliglån? Mister jeg renter ogsånt da kanskje? :/

ååå :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har satt de inn på bsu 2.0 så er egentlig det bare en vanlig sparekonto med litt bedre betingelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig BSU hos DnB (som da har BSU 2.0) gir rente på 4,7%. Alle som sparer i BSU, og sparer 20.000 kr i året (som er maksbeløpet) får 4000 kr i skattefradrag.

BSU 2.0 er et tilbud fra DnB hvor man kan få samme rente som vanlig BSU-kontoen, men man får ikke skattefradrag. Man kan spare 30.000 kr i året i BSU 2.0. Pengene blir på samme måte som vanlig BSU "låst" til man bruker pengene på bolig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ringt banken min i stad og forklart at jeg ikke skjønte hvorfor det hadde blitt satt over 100 000 kr når det ikke skulle være mulig. Hun syns alt var veldig rart og fiksa opp i alt og forklarte mer om Bsu ( endelig en som kunne noe). Lurte på hvilken bank jeg hadde vært i også, så kan jo komme noen konsekvenser for hun dama som betjente meg.

tusen takk! :) Det høres hvert fall ut som BSU oh BSU 2.0 passer mer perfekt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU 2 virker som en nokså sleipt måte å låse kunder til DnB på. Med vanlig BSU kan man flytte pengene til en annen bank, men gjør man det med DnB blir det sett på som avtalebrudd, og man må betale tilbake renten. Renten deres på BSU er allerede ganske mye lavere enn de beste bankene, og når mange har bundet seg er det ingenting som hindrer dem i å sette den enda lavere. Jeg ville heller brukt en vanlig BSU-konto, og låst et ekstra beløp i en periode. Da kan man få f.eks 5,05% på BSU hos OBOS og opptil 4,56% på resten med 5 års binding uten at man låser seg fullstendig til DnB og bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men kan man ha BSU 2.0 i DNB selv om man ikke har den vanlige BSUén i DNB? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du fikk sette inn 100.000 på BSU 2.0 er at DNB foreløpig mangler en beløpssperre på denne kontoen. Før årsskifte vil kontoavdelingen i banken gå gjennom alle BSU 2.0-kontoene i banken å sjekke at det ikke står mer enn 30.000 på dem som er spart i år og sette penger sm eventuelt overstiger grensen tilbake til en annen konto.

Ang. Det a man "låser" BSU-pengene sine til DNB dersom man setter penger inn på BSU 2.0 stemmer dette til en viss grad. BSU 2.0 forutsetter en ordinær BSU konto i banken. Ønsker en å flytte BSU over til en annen bank, avsluttes BSU 2.0 og renteinntekter en har fått som ligger over renten en ville fått på vanlig sparekonto må tilbakebetales. Dette gjelder så klart ikke den ordinære BSU-kontoen som flyttes over til den andre banken.

Grunnen for at man gjør det slik er at DNB ønsker å belønne kunder som har BSU i banken med en tilLeggskonto som har samme, høye renten (bankens beste faktisk) som BSU - for tiden 4,7 %. At andre banker har en høyere BSU-rente enn DNB er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra renten andre banker gir vil neppe demme opp for det faktum at du hos DNB kan spare 30 000 ekstra i året på samme rente. ~1410,- ekstra per år i renteinntekt på det innskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen blir ikke stor om man velger en BSU-konto med bedre rente og velger en sparekonto i stedet for BSU 2.0. Fordelen da er at man ikke er låst til DNB og at man kan benytte pengene på en sparekonto til hva man vil.

DNB og BSU (2.0) er ikke et spesielt bra tilbud i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstra renten andre banker gir vil neppe demme opp for det faktum at du hos DNB kan spare 30 000 ekstra i året på samme rente. ~1410,- ekstra per år i renteinntekt på det innskuddet.

Dette var da veldig misvisende, Ueland. 1410,- ekstra pr år sammenlignet med å ha 30 000 i cash i madrassen, ja. Den reelle forskjellen, sammenlignet med høyrente i Bank Norwegian, er 285,-

Såeh, jeg binder ikke pengene mine fordi jeg skal tjene 285 stakkarslige kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen blir ikke stor om man velger en BSU-konto med bedre rente og velger en sparekonto i stedet for BSU 2.0. Fordelen da er at man ikke er låst til DNB og at man kan benytte pengene på en sparekonto til hva man vil.

DNB og BSU (2.0) er ikke et spesielt bra tilbud i mine øyne.

Det er sant, men siden det er snakk om BSU her er strengt tatt poenget å spare til bolig, ikke å bruke det til "hva som helst" :)

Jeg driver å sparer egenkapital selv nå, og da har jeg et fokus, det er best mulig rente på alt siden jeg uansett skal bruke pengene på bolig. Det skal dog sies at jeg har DNB som bank og jeg hadde ikke orket stresse med å skifte bank for å tjene et par hundrelapper ekstra.

Et annet alternaltiv flere banker har er å bindre en gitt sum penger på en egen fastrente-konto. Da låser du pengene i alt fra 6 mnd til et par år(lengre tid = bedre rente)

Selv bruker jeg nå begge BSU kontoene, fasterentesparing i 6 mnd, aksjesparing pluss sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var da veldig misvisende, Ueland. 1410,- ekstra pr år sammenlignet med å ha 30 000 i cash i madrassen, ja. Den reelle forskjellen, sammenlignet med høyrente i Bank Norwegian, er 285,-

Såeh, jeg binder ikke pengene mine fordi jeg skal tjene 285 stakkarslige kroner.

Det er jo faktisk en vesentlig forskjell, kommer an på hvor mye man har i banken. Det året jeg har 150.000 kr vil jeg få 7050 kr året hos DnB Nor med BSU 2.0, hos Bank Norwegian 5625 kr. Da blir det plutselig snakk om litt mer enn et par hundrelapper i året (nå tar jeg ikke med eventuelt rente man har fått i mellomtiden til man har spart seg opp 150.000 kr selvsagt). Nå har jeg sparekonto også hos Bank Norwegian, men jeg ser ingen grunn til å ikke ha BSU 2.0 så lenge jeg faktisk har et godt forhold til banken min og de er de som også signaliserer best lånebetingelser for meg (siden jeg stadig er i kontakt med dem og min personlige rådgiver).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel helst å påpeke upresisheten til Ueland. For de som skal bruke pengene til boligformål er det jo helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men siden det er snakk om BSU her er strengt tatt poenget å spare til bolig, ikke å bruke det til "hva som helst" :)

Om man er bombesikker på at det er bolig man kommer til å benytte pengene til kan det være greit nok. Dog vet man ikke hva livet bringer, og personlig foretrekker jeg fleksibilitet. Om man ikke har selvdisiplin til å la sparepengene stå på konto derimot..

Forresten, hva gjør man om man har BSU 2.0 hos DNB og man vil ha boliglån hos en annen bank? Er dette null stress eller blir det avtalebrudd og tilbakebetaling av renter?

Det er jo faktisk en vesentlig forskjell, kommer an på hvor mye man har i banken. Det året jeg har 150.000 kr vil jeg få 7050 kr året hos DnB Nor med BSU 2.0, hos Bank Norwegian 5625 kr. Da blir det plutselig snakk om litt mer enn et par hundrelapper i året (nå tar jeg ikke med eventuelt rente man har fått i mellomtiden til man har spart seg opp 150.000 kr selvsagt). Nå har jeg sparekonto også hos Bank Norwegian, men jeg ser ingen grunn til å ikke ha BSU 2.0 så lenge jeg faktisk har et godt forhold til banken min og de er de som også signaliserer best lånebetingelser for meg (siden jeg stadig er i kontakt med dem og min personlige rådgiver).

Mvh Yvonne :heiajente:

BSU hos DNB har 0,65 prosentpoeng lavere rente enn beste BSU mens Bank Norwegian sin sparekonto har 0,95 prosentpoeng lavere rente enn BSU 2.0. Forskjellen blir da 0,3 prosentpoeng. Om man er villig til å låse pengene for en periode får man enda bedre rente og forskjellen blir da 0 eller disfavør BSU 2.0.

BSU 2.0 er ikke bortkastet, men det er heller ikke veldig bra.

Endret av isklar4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...