Gå til innhold

Gange med staver!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hører så mye bra om å gå med staver.Nå vil jeg gjerne høre fra noen brukere;

hva er så bra?

hvor hjelper det best?! (...armer, rumpe, ben...?)

Kanskje jeg starter også...:wink: :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det ikke er bra, at du mister balanseevnen din hvis du begynner å bruke det før det er nødvendig som støtte!

Skrevet

jeg har hørt at du forbrenner mange flere kalorier når du bruker hendene aktivt.

man trener også armer/rygg.

Skrevet

Bergenspike, lurer på hvor du har hørt dette?! :-?

"Alle" sier jo at dette er SÅ flott!!?? :D

Kan du henvise til en web-side eller no' sånt?! :klø:

Skrevet
Jeg har hørt at det ikke er bra' date= at du mister balanseevnen din hvis du begynner å bruke det før det er nødvendig som støtte!

Da bruker du i så fall feil teknikk, poenget er jo at du skal bruke stavene til å skyve fra med armene, ikke som støtte.

Skrevet

Jeg vil ikke si hva andre skal gjøre, men for meg selv;

jeg kommer aldri til å bruke gåstaver i ung alder, for jeg tror det kommer til å bli svekket balanseevne på sikt. Men for eldre folk betyr gåstaver gjerne at de kommer seg ut mye mer enn de normalt ville, og da er gåstaver helt supert! Og for andre som pga gåstaver trimmer mer, er dette også midt i blinken. Men for meg som har tenkt å gå i fjell og natur så lenge jeg lever, vil ikke gåstaver være noe. Mulig en trener opp armene, men det gjør jeg fint med langrenn. Jeg tror gåstaver er en fordel for mange, men tror det ville ha svekket min balanse, og tar derfor ikke sjansen på å henge meg på gåstave-bølgen.

Gjest Seleena
Skrevet

- Nei, eg likar ikkje gåstavar, eg syntest det er litt oppskrytt eg...

- Kor på kroppen det verkar må kanskje vere i armar, skulder og øvre del av ryggen, men då trur eg du må bruke dei flittig i oppover bakkar for at det skal gi resultatar. Fjelltur eller ein åstur.

Dessutan så syntest eg at unge og friske folk under 55 ikkje bør bruke slike.

Men det er mine meiningar.

Gjest Zalomine
Skrevet

Å bruke staver når man går medfører PÅ INGEN MÅTE svekket balansevne, da må man bruke dem serdeles galt. Man STØTTER seg jo ikke på dem, det er ikke det samme som å gå med stokk...

Treningsformen kalles ofte "Nordic walking", ta et søk på nettet så finner du mye rart.

Det er en egen teknikk for å gå med staver, og de brukes ikke på samme måten som du bruker skistaver.

Min mor driver kurs i stavgang, dog for revmatikere så de går ikke så fort og langt som andre, friske mennesker kan gjøre. Det er flott trening. Du får bruke overkroppen, ikke bare bena, dermed langt bedre utnytte av turen. Man trenger ikke bruke dem "flittig i oppoverbakker", men det er jo uten tvil en fordel å ha rett teknikk.

Les f.eks dette

Fordeler med Nordic Waling:

- Mer aktiv bruk av overkroppen enn ved vanlig gange , opptil 40-50% bedre treningseffekt

- Opptil 30% redusert belastning på vektbærende ledd.

- Bedre kondisjon enn ved vanlig gange, over 20% bedre effekt på hjerte og lunger

- Bedre kroppsholdning, du styrker muskulaturen i rygg, nakke og skuldre.

- Nordic Walking forebygger stive muskler i skuldre og nakke.

- Økt forbrenning på kortere tid. Du kan med NW forbrenne fra 20 til 40 prosent mer kalorier enn ved vanlig gange.

Stavgang er ikke å gå med stokk. Det har ikke noe med alder å gjøre. Det er en treningsform, effektiv gange.

Skrevet

Går dere på ski uten staver også da? For ikke redusere naturlig balanseevne?

Dette hørtes rart ut for meg. Går man riktig med staver så øker det treningseffekten og har ikke noe med gange ellers å gjøre. Vi gjør da masse rart når vi trener som vi ikke nødvendigvis gjør ellers?

Du blir ikke rar i ansiktet av å skjære grimaser hele dagen, heller. Tror nå jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...