Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som kan forklare med dette med modellering? Jeg er helt grønn på området og vet ikke hva det vil si å modellere. 3D modellering f.eks, hva er det for noe?

På forhånd, takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Å modellere vil jo si å lage en modell? 3D-modellering vil jo da si å bruke et dataprogram til å lage en 3D-modell? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det man vanligvis lager modeller av, og i hvilke sammenhenger gjør man dette? Om jeg f.eks har lyst til å studere modellering, hva kan jeg bruke det til og hvilke forkunnskaper må jeg ha?

AnonymBruker
Skrevet

Modeller kan lages i et program som Maya, 3ds Max f.eks. Man lager det ofte av diverse ferdilagde figurer i programmet (i hvertfall i 3ds max), f.eks et sylinder, og så begynner man å forme det til det man vil, bare fantasien setter grenser.

Modellene kan brukes i egentlig alt, film, spill, reklame, undervisning, du kan til og med selge dem å tjene penger om du er god nok.

http://www.turbosquid.com/ der kan du kjøpe modeller andre har laget (noen er gratis også), eller du kan ta en titt på andres arbeid. Ganske imponerende egentlig hva man kan få til i dag.

3ds max er egentlig det programmet jeg vil anbefale da det finnes så utrolige mange tutorials for det på nettet, f.eks youtube, både for nybegynnere og proffe og de fleste ser ut til å bruke det så det er lettest å finne hjelp til det, men så koster det programmet opp mot 10-20 00 og da om jeg husker riktig. Blender er gratis, men det har jeg ingen kjenskap til.

Husk at dette er ikke noe du lærer på en to tre, men vil mest sansynlig ta år før man er ordentlig flink (kommer jo a på hvor mye man sitter med det også). Men øving gjør mester og det er best å begynne i det små og ikke gå rett over til å lage et realistisk menneske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...