Pialill Skrevet 26. april 2012 #61 Skrevet 26. april 2012 Er jeg barsk?, utnevner du meg til selve kroneksemplet på manndom? Hvorfor gå til direkte personangrep så fort noen sier meningen sin? Det med å holde på navnet sitt handler om tradisjoner og det å ære våre forfedre (i mitt syn), hvis så ikke er tilfelle for deg så respekterer jeg det. Det blir bare feil... dette er jo veldig selvmotsigende. du respekterer altså det at karen ikke føler at å beholde etternavnet er å ære forfedrene sine, men om han går så langt og tar konas etternavn. Da mister han respekten din? 2
Gjest Bud Skrevet 26. april 2012 #62 Skrevet 26. april 2012 og det kommer fra en kar som ikke har respekt for mannfolk som gjør noe så trivielt som å ta konas etternavn. da syns jeg ærlig talt ikke at du fortjener respekten min heller. Folk kan få gjøre som de selv vil. Selv om jeg syns det er ok for en mann å ta damen sitt etternavn, betyr det ikke at jeg ser ned på kvinnene som tar mannen sitt etternavn. Først utbasunerer du at du ikke eier respekt for meg fordi jeg har en mening, og nå kan folk gjøre som de vil... 1
Pialill Skrevet 26. april 2012 #63 Skrevet 26. april 2012 Først utbasunerer du at du ikke eier respekt for meg fordi jeg har en mening, og nå kan folk gjøre som de vil... hadde du svart i første innlegget at du ikke syns noe om å endre etternavnet sitt, eller at du aldri ville gjort det, så hadde jeg ikke reagert i det heletatt det er en mening. Når du derimot sier du mister respekten for noen med andre meninger enn deg selv, da mister jeg respekten for deg. Det er ganske enkelt egentlig. 3
fruBeist Skrevet 26. april 2012 #64 Skrevet 26. april 2012 Jeg er en "sånn", fjernet mitt navn. Kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hva vi heter sålenge det er forholdsvis greit og skrive og utale, om det er feminint så gjerne for meg! - Ellers så tenker jeg at folk som har store problemer med noe så trivielt som å velge et navn ikke burde gifte seg i utgangspunktet! Nuvel, navnet er langt fra trivielt for mange. Jeg føler meg sterkt knytta til mitt `sen-navn. Det er ikke det aller vanligste, men fortsatt et sen. Det er etternavnet jeg har hatt i over 30 år, det er etternavnet til mamma og pappa, til min bror. Det er navnet til min farfar som døde da jeg var 12 år, og til verdens beste Farmor på 85. Det er navnet som skal stå på min gravstein. Når det er sagt så har min kone et langt skjeldnere etternavn, og hun er den siste i sin slekt til å føre dette videre, og for henne er det viktig å gi det videre til eventuelle barn. For meg er det viktig at jeg beholder mitt navn. Vi gikk for en kombinasjon med bindestrek. "Snuppsen-Beist" Sånn omtrent. Kombinasjonen med bindestrek kom av litt ymse årsaker. Om vi en gang skulle få barn, så vil jeg tro at de kun får min kone sitt etternavn. Navn er langt fra trivielt, og jeg kan godt forstå at det kan være vanskelig å komme fram til en løsning . Vi ble heldigvis fort enig 2
HedvigR Skrevet 26. april 2012 #65 Skrevet 26. april 2012 Jeg skjønner hvis en eventuell mann ikke vil ta mitt etternavn, da det er stor mulighet for at han er sterkt knyttet til sitt eget, man blir jo gjerne det. Men jeg kommer i hvertfall ikke til å bytte, etternavnet mitt er lite vanlig, og det er ikke så mange andre i familien som kan føre det videre. Gjør meg ikke noe at vi har forskjellige etternavn. Barna får nesten velge når de er voksne nok. Sånn har vi gjort det i min familie, og det har ikke blitt noe rot (selv om jeg ikke deler etternavn med noen av søsknene mine ) 1
Gjest Bud Skrevet 26. april 2012 #66 Skrevet 26. april 2012 hadde du svart i første innlegget at du ikke syns noe om å endre etternavnet sitt, eller at du aldri ville gjort det, så hadde jeg ikke reagert i det heletatt det er en mening. Når du derimot sier du mister respekten for noen med andre meninger enn deg selv, da mister jeg respekten for deg. Det er ganske enkelt egentlig. Kommer ikke til å beklage at jeg ikke svarte helt og holdent etter dine ønsker og lyster. Svaret kom fra hjertet, og det er et svar jeg kan stå for - som alltid. Skal vi slutte å okkupere tråden med dumme krangler om hvem som er dummest og la andre slippe til med sine meninger?
Strawberry Fields Skrevet 26. april 2012 #67 Skrevet 26. april 2012 (endret) Synes det er like naturlig som at kona tar navnet til mannen. Tenker at det er bra de er åpne for andre løsninger enn det "tradisjonelle". Jeg er veldig glad i mitt etternavn og kommer ikke til å bytte uansett om jeg eventuelt gifter meg senere. Om mannen vil ta mitt, er han hjertlig velkommen til det! Endret 26. april 2012 av Idaen 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 26. april 2012 #68 Skrevet 26. april 2012 Nuvel, navnet er langt fra trivielt for mange. Jeg føler meg sterkt knytta til mitt `sen-navn. Det er ikke det aller vanligste, men fortsatt et sen. Det er etternavnet jeg har hatt i over 30 år, det er etternavnet til mamma og pappa, til min bror. Det er navnet til min farfar som døde da jeg var 12 år, og til verdens beste Farmor på 85. Det er navnet som skal stå på min gravstein. Når det er sagt så har min kone et langt skjeldnere etternavn, og hun er den siste i sin slekt til å føre dette videre, og for henne er det viktig å gi det videre til eventuelle barn. For meg er det viktig at jeg beholder mitt navn. Vi gikk for en kombinasjon med bindestrek. "Snuppsen-Beist" Sånn omtrent. Kombinasjonen med bindestrek kom av litt ymse årsaker. Om vi en gang skulle få barn, så vil jeg tro at de kun får min kone sitt etternavn. Navn er langt fra trivielt, og jeg kan godt forstå at det kan være vanskelig å komme fram til en løsning . Vi ble heldigvis fort enig Jeg forstår at etternavnet har en stor affeksjonsverdi for noen, men jeg syns allikevel det er en nokså triviell ting og ikke kunne bli enige om (om man blir enig om å ha begge fordi man liker det, så er jo det selvfølgelig greit). Triviell i den forstand at det har særdeles liten praktisk betydning for hvordan man kommer til å leve livet sitt som ektepar. Om man ikke da er villig til å være litt fleksibel hva skjer da når de tingene som faktisk har store praktiske betydninger skal tas opp? Skal man bo på landet OG ha en leilighet i byen? Få 2,5 barn og 0,5 stykk hund. Investere i en Toyota-BINDESTREK-volvo som familiebil (ikke at valg av bil er særlig betydelig, men det har i alle fal en potensiell praktisk betydning utover hva du må skrive på en lapp på postkontoret når du skal hente en pakke)
kaprifolen Skrevet 26. april 2012 #69 Skrevet 26. april 2012 Jeg reagerer ikke om begge tar hennes navn. Det jeg synes ser teit ut er når de begge heter beges navn, uten bindestrek. Litt sånn søskenfølelse.... Per Fruesnavn Herresnavn og Kari Fruesnavn Herresnavn, det er ikke et ektepar på dørskiltet.... Men det er den eneste (sære) meningen jeg har om folks navnevalg.
Anglofil Skrevet 26. april 2012 #70 Skrevet 26. april 2012 Jeg vil vel heller påstå at han er alt annet enn tøffel, jeg vil vel si at han faktisk har baller nok til å tørre å ta konas navn. Noen av svarene i denne tråden forsterker bare den tanken. Mvh Yvonne 14
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #71 Skrevet 26. april 2012 Mannen tok mitt navn, har alltid tisset sittende unntatt ute i naturen, tar mesteparten av husarbeidet. Sist jeg sjekket hadde han baller og ikke jeg. 6
Gjest AnneShirley Skrevet 27. april 2012 #72 Skrevet 27. april 2012 Da han skulle levere søknaden sin om å få bytte navn, spurte faktisk damen bak skranken lettere forfjamset hva pikenavnet hans var Fremdeles finnes kun kategorien "pikenavn" på en rekke skjemaer. Min mann har også endret etternavn (i en helt annen forbindelse, riktignok) og synes det er rimelig sært å måtte fylle inn en kategori som heter "pikenavn".
kaprifolen Skrevet 27. april 2012 #73 Skrevet 27. april 2012 Nuvel, navnet er langt fra trivielt for mange. Jeg føler meg sterkt knytta til mitt `sen-navn. Det er ikke det aller vanligste, men fortsatt et sen. Det er etternavnet jeg har hatt i over 30 år, det er etternavnet til mamma og pappa, til min bror. Det er navnet til min farfar som døde da jeg var 12 år, og til verdens beste Farmor på 85. Det er navnet som skal stå på min gravstein. Når det er sagt så har min kone et langt skjeldnere etternavn, og hun er den siste i sin slekt til å føre dette videre, og for henne er det viktig å gi det videre til eventuelle barn. For meg er det viktig at jeg beholder mitt navn. Vi gikk for en kombinasjon med bindestrek. "Snuppsen-Beist" Sånn omtrent. Kombinasjonen med bindestrek kom av litt ymse årsaker. Om vi en gang skulle få barn, så vil jeg tro at de kun får min kone sitt etternavn. Navn er langt fra trivielt, og jeg kan godt forstå at det kan være vanskelig å komme fram til en løsning . Vi ble heldigvis fort enig Dere kommer ikke til åfå lov til å kalle barnet bare snuppsen pga bindestreken... det navnet er nå ett etternavn, ikke to! 1
Almarea Skrevet 27. april 2012 #74 Skrevet 27. april 2012 Jeg synes det er fint at mannen også velger å bytte navn, ikke bare dama. Jeg tenker at en må velge den sammensetningen som klinger best. Hos oss har vi begge to etternavn hver, men mine er uvanlige og hans er veldig standard, derfor skal vi bruke mine. Jeg synes det er en flott gest av ham, og det betyr mye for meg. Det gjør på ingen måte mannen min mindre karslig, derimot hadde jeg syntes det var ganske stakkarslige huleboertendenser ute og gikk hvis han insisterte på at jeg skulle ta hans navn bare fordi han var mann...
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #75 Skrevet 27. april 2012 Min utkårede har samme navn som halve Sverige, mens jeg har et spesielt navn og er den eneste som kan bære navnet videre. Ser seriøst ikke problemet med at han tar mitt navn. Han er forøvrig en ganske dominant mann.
Pialill Skrevet 27. april 2012 #76 Skrevet 27. april 2012 Fremdeles finnes kun kategorien "pikenavn" på en rekke skjemaer. Min mann har også endret etternavn (i en helt annen forbindelse, riktignok) og synes det er rimelig sært å måtte fylle inn en kategori som heter "pikenavn". Det er egentlig litt trist at vi ikke har kommet lengre enn det i norge da hadde jo vært så enkelt som å endre til "tidligere etternavn" eller noe i den duren 2
Gjest Okusan Skrevet 27. april 2012 #77 Skrevet 27. april 2012 (endret) Jeg tenker ikke at mannen er tøffel i det hele tatt, men skal innrømme at jeg mener de snobber litt. Det er liksom ikke fint nok å hete Larsen i dag... alle vil hete Bang von Zommerfeldt, eller noe slikt, og om vi så må kombinere både fra farmor og oldefar, så finner vi den mest arty-farty kombinasjonen og tar den! Edit: og referansen til TS' spørsmål var selvsagt at i 90% av tilfellene jeg kjenner til der han tar hennes navn, har hun hatt et "finere" etternavn enn hans. Jeg har faktisk aldri vært borti at en mann har insistert på å ta sin kones etternavn hvis hun heter Larsen, Hansen, Berg... men de finnes kanskje? Endret 27. april 2012 av Okusan 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #78 Skrevet 27. april 2012 Jeg tenker ikke at mannen er tøffel i det hele tatt, men skal innrømme at jeg mener de snobber litt. Det er liksom ikke fint nok å hete Larsen i dag... alle vil hete Bang von Zommerfeldt, eller noe slikt, og om vi så må kombinere både fra farmor og oldefar, så finner vi den mest arty-farty kombinasjonen og tar den! Nå har jeg ingen formening om akkurat så spesielle navn som du nevnte der. Men jeg har to etternavn, og det ene er ganske vanlig. Rett og slett lei av at folk spør om jeg er i slekt med de og de menneskene, som jeg aldri har hørt om.
Silfen Skrevet 27. april 2012 #79 Skrevet 27. april 2012 Jeg tenker ikke at mannen er tøffel i det hele tatt, men skal innrømme at jeg mener de snobber litt. Det er liksom ikke fint nok å hete Larsen i dag... alle vil hete Bang von Zommerfeldt, eller noe slikt, og om vi så må kombinere både fra farmor og oldefar, så finner vi den mest arty-farty kombinasjonen og tar den! Edit: og referansen til TS' spørsmål var selvsagt at i 90% av tilfellene jeg kjenner til der han tar hennes navn, har hun hatt et "finere" etternavn enn hans. Jeg har faktisk aldri vært borti at en mann har insistert på å ta sin kones etternavn hvis hun heter Larsen, Hansen, Berg... men de finnes kanskje? Jeg har ikke noe fancy etternavn. Men jeg er en av to slekter som har dette navnet, uavhengig av hverandre. Dessuten er jeg den eneste i min gren som bærer navnet videre på grunn av at mine besteforeldre bare fikk jenter som tok sin manns navn. Jeg har derimot skiftet tilbake til min mors pikenavn. Det hadde ikke hatt særlig stor betyning, tror jeg, om jeg hadde vært en Olsen. Men når vi er en liten håndfull mennesker som kan bære dette navnet videre (altså mine barn) så syns jeg ikke et er snobberi og jeg tror nok det er slik for en del mennesker. 2
Gjest Okusan Skrevet 27. april 2012 #80 Skrevet 27. april 2012 Jeg har ikke noe fancy etternavn. Men jeg er en av to slekter som har dette navnet, uavhengig av hverandre. Dessuten er jeg den eneste i min gren som bærer navnet videre på grunn av at mine besteforeldre bare fikk jenter som tok sin manns navn. Jeg har derimot skiftet tilbake til min mors pikenavn. Det hadde ikke hatt særlig stor betyning, tror jeg, om jeg hadde vært en Olsen. Men når vi er en liten håndfull mennesker som kan bære dette navnet videre (altså mine barn) så syns jeg ikke et er snobberi og jeg tror nok det er slik for en del mennesker. Jeg tror også det er mange som er i den situasjonen, og dermed "tar vare på" navnet etter det resonnementet. Og det skal jeg selvsagt ikke si noe på. Min kommentar var mer myntet på de som shopper etternavn på samme måte som servietter og matchende dokurver, og enten vil lage en sånn "Se, vi er lykkelig gift"-hybrid a la Tynning-Bergestuen, eller kvitter seg med det kjedelige navnet i et oppsnobbingsforsøk. Det er selvsagt også helt opp til dem og jeg har ingenting med det. Men jeg er så sidrumpa og gammeldags at jeg synes det er litt fjollete å plukke/konstruere det mest fancy etternavnet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå