Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2012 #21 Skrevet 26. april 2012 Har ikke sagt de ikke er smarte. Har bare sagt at de er stakkarslige, i likhet med menn som tar damas etternavn. Neste blir vel at de sitter i passasjersetet mens kona kjører bilen... Hvis du virkelig mener dette du skriver nå, vil jeg si du har ganske forstokkede meninger og hører hjemme i en annen tid. 14
Gjest Badabing Skrevet 26. april 2012 #22 Skrevet 26. april 2012 Det er da mange grunner til at man gjør dette. Vi har snakket om å ha mitt etternavn siden hans er så tungvint, men han er da mandig for det. Det er noe han selv har ytret ønske om.
Sunshine Skrevet 26. april 2012 #23 Skrevet 26. april 2012 Det begynner da å bli svært vanlig? Jeg kjenner to par som har giftet seg de siste fem årene som har gjort dette nettopp fordi hennes etternavn er mer sjeldent enn hans. Jeg tenker ikke noe over det.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #24 Skrevet 26. april 2012 Jeg tenker "tøffel" med en gang jeg hører om slike Og det er ikke noe ondt ment, jeg bare tenker automatisk slik! Og jeg tenker at kvinner som er så irrasjonelle at de faktisk ønsker et forhold der de ikke er likeverdige hadde jeg aldri holdt ut med. Dette er som å høre muslimske kvinner som forsvarer burka. 10
Gjest Søgni Skrevet 26. april 2012 #25 Skrevet 26. april 2012 Det høres forresten litt trasig ut å forankre kjønnsidentitet i hvorvidt en mann tar konas etternavn eller omvendt. 8
Djungelvrål Skrevet 26. april 2012 #26 Skrevet 26. april 2012 At kona tar navnet til mannen er en eldgammel tradisjon som frarøvet kvinnene deres identitet. Da var hun hans. Ser her at det er mange som føler seg truet av menn som tør å gå utav boksen og driter i gamle kjønnsmønstre. Bra! Kanskje de lærer noe! 4
Gjest Best Skrevet 26. april 2012 #27 Skrevet 26. april 2012 Neste blir vel at de sitter i passasjersetet mens kona kjører bilen... Stakkars mannen min.. Det er jeg som kjører familiebilen, og det gjør jeg når han er med også. 3
linzzy30 Skrevet 26. april 2012 #28 Skrevet 26. april 2012 siden jeg har to unger fra før av som har mitt etter navn har vi blitt enige om at han tar mitt etternavn og jeg hans som mellomnavn slik av vi alle har samme etternavn.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #29 Skrevet 26. april 2012 jeg synes det er rart å ta dama sitt navn... er så lite mannfolk som er 100% mann de er mer kvinnelig enn mannlig.. trist,men sant.
Kvist Skrevet 26. april 2012 #30 Skrevet 26. april 2012 At kona tar navnet til mannen er en eldgammel tradisjon som frarøvet kvinnene deres identitet. Da var hun hans. Ser her at det er mange som føler seg truet av menn som tør å gå utav boksen og driter i gamle kjønnsmønstre. Bra! Kanskje de lærer noe! Eldgammel og eldgammel... mulig du har et annet tidsperspektiv enn hva jeg har. Men det ble faktisk ikke vanlig før på begynnelsen av forrige århundre her i Norge. Først i byene (slutten av 1800tallet), noe senere på landet. Før det var tradisjonen at man hadde sitt fornavn, og et patronym (Hansdatter, Perssøn etc) og så et navn som hørte til stedet man bodde. Det siste navnet var ofte mer som en beskrivelse og adresse og det var vanlig å bytte dette hvis man flyttet. Det finnes mange eksempler på folk som jobbet noen år her og noen år der på ulike gårder, og selv om de var tjenestefolk "het" de gårdens navn så lenge de bodde der. 2
Gjest Daenerys Skrevet 26. april 2012 #31 Skrevet 26. april 2012 Ja, huff, stakkars mann som sitter i passasjersetet fordi han ikke ønsker lappen pga kjipe opplevelser foran rattet. Og huff, tenk at han ønsker å ha mitt etternavn som det siste, og hans som mellomnavn når vi gifter oss. Det er jo HELT forferdelig. :gjeiper:
Gjest Maruwan Skrevet 26. april 2012 #32 Skrevet 26. april 2012 Ja, huff, stakkars mann som sitter i passasjersetet fordi han ikke ønsker lappen pga kjipe opplevelser foran rattet. Og huff, tenk at han ønsker å ha mitt etternavn som det siste, og hans som mellomnavn når vi gifter oss. Det er jo HELT forferdelig. :gjeiper: For ikke å glemme at han sitter og tisser på grunn av en gammel kneskade. 2
Gjest Daenerys Skrevet 26. april 2012 #33 Skrevet 26. april 2012 For ikke å glemme at han sitter og tisser på grunn av en gammel kneskade. Sorry, der tar du feil.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #34 Skrevet 26. april 2012 For ikke å glemme at han sitter og tisser på grunn av en gammel kneskade. Det er jo tydelig feil. Han sitter og tisser fordi hun har sagt til han han skal gjøre det. Den lille tøffelhelten hennes.
Eple:) Skrevet 26. april 2012 #35 Skrevet 26. april 2012 Hva synes dere om mannfolk som tar etternavnet til kona etter bryllupet? Både de som tar det som mellomnavn og som eneste etternavn. Jeg tenker "tøffel" med en gang jeg hører om slike Og det er ikke noe ondt ment, jeg bare tenker automatisk slik! Virker som om tankegangen rundt konservativt kjønnsrollemønster spiller inn hos deg. Kjenner noen som tok mannens navn som mellomnavn og kvinnens som siste etternavn, rett og slett fordi det høres bedre ut. Så er nok ikke alle som er tøfler bare fordi de velger kvinnens navn. :gjeiper:
Gjest Daenerys Skrevet 26. april 2012 #36 Skrevet 26. april 2012 Det er jo tydelig feil. Han sitter og tisser fordi hun har sagt til han han skal gjøre det. Den lille tøffelhelten hennes. Så fint at du vet så mye om vårt forhold. Mannfolket tisser som han vil, som er stående. Jeg har ikke akkurat noe med det å gjøre, har jeg vel? (syns forøvrig det er fascinerende at du må være anonym for å tørre å poste noe slikt)
Gjest Purple Haze Skrevet 26. april 2012 #37 Skrevet 26. april 2012 Jeg synes det vitner om lav selvtillit, hvis man legger mandigheten i et etternavn, om man står/sitter og tisser, eller er passasjer i bil. Man kan ikke være mye trygg på seg selv og egen mandighet, hvis dette gjør at man føler seg som en tøffel. Heldigvis har jeg en mann som er trygg nok til å la meg være meg, og gjøre ting på min måte, uten at manndommen hans er truet av det. 14
Gjest Maruwan Skrevet 26. april 2012 #38 Skrevet 26. april 2012 Jeg synes det vitner om lav selvtillit, hvis man legger mandigheten i et etternavn, om man står/sitter og tisser, eller er passasjer i bil. Kan jeg si det samme dersom dama absolutt ikke vil ta seg av husarbeidet og på død og liv skal bli "ingeniør"?
Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2012 #39 Skrevet 26. april 2012 Kan jeg si det samme dersom dama absolutt ikke vil ta seg av husarbeidet og på død og liv skal bli "ingeniør"? Mener du at interessen for husarbeid ligger i de kvinnelige gener? Da er jeg mann . 9
Gjest Bud Skrevet 26. april 2012 #40 Skrevet 26. april 2012 Hva synes dere om mannfolk som tar etternavnet til kona etter bryllupet? Både de som tar det som mellomnavn og som eneste etternavn. Jeg tenker "tøffel" med en gang jeg hører om slike Og det er ikke noe ondt ment, jeg bare tenker automatisk slik! Sånne menn har jeg ikke respekt for overhodet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå