Gå til innhold

Menn som tar etternavnet til kona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om mannfolk som tar etternavnet til kona etter bryllupet? Både de som tar det som mellomnavn og som eneste etternavn.

Jeg tenker "tøffel" med en gang jeg hører om slike :fnise: Og det er ikke noe ondt ment, jeg bare tenker automatisk slik!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så om mannen heter Olsen, dødskjedelig og konen heter f.eks. noe langt mer sjeldent, så er mannen tøffel fordi de vil ha likt etternavn, men ikke ser vitsen i å hete det samme som halve Norge? Nei, da er jaggu mannen smart, vil nå jeg si.

• Liker 49
Skrevet

Jeg syns det er rart, men folk får gjøre som de vil. ;)

Skrevet

Jeg tenker at de har valgt det fineste/mest spesielle/det navnet de ble enige om - fordi de ønsket å ha det samme navnet.

• Liker 20
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er rarere at han tar konas navn enn at hun tar hans navn.

• Liker 42
Gjest Maruwan
Skrevet

Hva synes dere om mannfolk som tar etternavnet til kona etter bryllupet? Både de som tar det som mellomnavn og som eneste etternavn.

Jeg tenker "tøffel" med en gang jeg hører om slike :fnise: Og det er ikke noe ondt ment, jeg bare tenker automatisk slik!

Jeg tenker også at her har du en fyr som sitter og tisser.

Skrevet

Menn som sitter og tisser er også smarte. Bedre med smarte menn enn neandertalere.

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Menn som sitter og tisser er også smarte. Bedre med smarte menn enn neandertalere.

Nei. Menn som lurer kona til å vaske hus og bad i bytte mot at han bytter sommer og vinterdekk er smarte. ;)

• Liker 2
Gjest Maruwan
Skrevet

Har ikke sagt de ikke er smarte. Har bare sagt at de er stakkarslige, i likhet med menn som tar damas etternavn. Neste blir vel at de sitter i passasjersetet mens kona kjører bilen...

Gjest Bandit
Skrevet

:ler:

Helt enig.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er rarere at han tar konas navn enn at hun tar hans navn.

Ikke jeg heller, men folk har så mange underlige, forstokkede kjønnsrolleoppfatninger.

• Liker 13
Skrevet (endret)

Pappa tok mamma sitt etternavn på 80tallet en gang, der var det passe mange som fikk sjokk :fnise: Da han skulle levere søknaden sin om å få bytte navn, spurte faktisk damen bak skranken lettere forfjamset hva pikenavnet hans var :skratte:

Å kalle ham tøffel fordi han hadde baller nok til å gjøre noe som andre syns er merkelig, syns jeg sier mest om mange av dere her inne ;)

han kunne ikke bry seg mindre om etternavnet sitt, mens mamma derimot har et sjeldent navn med mye historie bak. det var nok et lett valg når begge foretrakk at barna skulle ha ett etternavn :)

Endret av Pialill
  • Liker 26
Skrevet

Han må gjerne stå når han tisser, så lenge han treffer der det skal.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pappa tok mamma sitt etternavn

Jaja, da vet vi hvem som har på seg buksene og hvem som har på seg skjørtet i det forholdet...

• Liker 1
Skrevet

Min fremtidige mann tar mitt etternavn som sitt mellomnavn. Og jeg tar hans etternavn som mitt mellomnavn.

Han gjør mesteparten av husarbeidet og jeg er dingsenerden... Likevel er han en av de mandigste mennene jeg vet om. Og han står;)

• Liker 10
Gjest Søgni
Skrevet

Jeg synes det er positivt at det ikke lenger er en selvfølge at kvinnen skal ta mannens etternavn hvis de først ønsker å dele etternavn. Folk gjør det helt sikkert av ulike årsaker, men det er det jeg tenker når jeg hører om menn som tar etternavnet til kona.

• Liker 6
Skrevet

Jaja, da vet vi hvem som har på seg buksene og hvem som har på seg skjørtet i det forholdet...

liker hvordan du følte for å være AB for å ha baller nok til å skrive det der ;)

• Liker 21
Skrevet

Eg og mannen min har tatt kvarandre sine etternavn, slik at vi begge heiter mitt navn deretter hans navn :) Synest det var fint, og dei kling godt i lag :jepp: Vi "forsvarar" det med at vi giftar oss med kvarandre, og blir en del av kvarandre si familie, sann juridisk også, difor er det natulig med at begge har samme navn. Pluss mitt navn er ei stor slekt med lange kulturelle tradisjonar og det er litt "stas" å heite dette ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde hett Langballe og mannen min het Jensen, så hadde det nå vært kulere å hete Langballe?

• Liker 3
Skrevet

Kan være mange grunner til at mannen tar konas etternavn! Ble nevnt et eksempel over her; mannen har et "kjedelig" etternavn. Det kan også være at kona har et veldig spesielt etternavn, og at hun er den eneste i slekten som kan føre navnet videre. Jeg tok min manns etternavn, fordi han har odel på en gård, og vi ønsket å ta navnet som hører med gården. Selv har jeg et ganske sjeldent etternavn, og ville stått på for at mannen skulle tatt dette dersom vi ikke skulle tatt over den gården! :) men har tre brødre som kan føre navnet videre, så for meg ble det ikke så viktig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...