Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber deltid ved sidene av studiene mine, og lurer litt på hva reglene er for ferie.

Jeg har fått innvilget en uke ferie i slutten av juni og en uke i juli. Jeg spurte også sjefen om jeg kunne få en uke i august, men det fikk jeg ikke lov til. Har han lov til dette? Jeg trodde jeg hadde krav på tre uker ferie i fellesferien? Han sier "det er så mange som slutter nå, jeg har ikke nok folk til å sende deg på ferie". Men dette er da ikke mitt problem? Dessuten er det lenge til august, så han har god tid til å ansette folk? :klo:

Kjenner jeg blir irritert, oppgitt og lei meg :tristbla: Dette er den ferien jeg har gledet meg mest til å dra på!

Jeg er da nesten 100 % sikker på at jeg har krav på dette? Er det en paragraf jeg kan vise til eller noe sånt? Håper noen kan hjelpe meg :)

Jente 21

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Du har rett til tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. Det betyr en eller annen gang mellom 1. juni og 30. sept.

Arbeidsgiver har rett til å fastsette når arbeidstakerne kan ta ut ferien.

Dere har dermed rett i noe og feil i noe annet begge to.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett til tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. Det betyr en eller annen gang mellom 1. juni og 30. sept.

Arbeidsgiver har rett til å fastsette når arbeidstakerne kan ta ut ferien.

Dere har dermed rett i noe og feil i noe annet begge to.

Stemmer. Tre uker sammehengende av fire lovfestede (eller fem med tariffavtale/andre avtaler) kan tas ut i denne perioden.

Men legg merke til at du ikke nødvendigvis har rett på feriepenger, det grunnlaget har du tjent opp året før, ts.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg tenker ikke på feriepenger..

Men MÅ ferien være sammenhengende? Trodde jeg kunne ta ut 3 uker spredt? Det må da gå an det også? :klo:

Skrevet

Takk for svar :) Jeg tenker ikke på feriepenger..

Men MÅ ferien være sammenhengende? Trodde jeg kunne ta ut 3 uker spredt? Det må da gå an det også? :klo:

Du kan ta separate uker dersom arbeidsgiver går med på det. Imidlertid er det ikke du som bestemmer når du tar ferie - arbeidsgiver fastsetter ferien etter å ha drøftet med deg. Han kan sette all ferien sammenhengende i sommerperioden om han vil, også de en/to siste ukene.

AnonymBruker
Skrevet

Har man krav på ferie om man er lørdagshjelp også? Jobber vedsiden av studiene jeg også, hver lørdag i to år. men har ikke hørt noe om ferie. Beklager for å kuppa tråden din ts!

Skrevet

^er du fast ansatt har du krav på ferie. Skal vel være 4 eller 5 dager du har krav på da, hvis jeg ikke tar helt feil.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver har faktisk også rett til å nekte deg ferie (i et bestemt tidsrom) om det går alvorlig utover driftshensyn.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er deltidsansatt - typisk sommerhjelp - så er det jo noe spesielt å ta sommerferie. SKjønner arbeidsgiver godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...