Gå til innhold

Morløs kattunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overtar straks en kattunge som har mistet moren sin. Den er 3-4 uker. Hva må jeg tenke på? Skal de ha MME hver andre time når de er så "store"? Hva med renslighet, trenger de hjelp til å gjøre fra seg, eller er den forbi alderen da det er nødvendig?

Har flasket opp en kattunge tidligere, men det er mange år siden, Så husker lite fra det.

De som eide moren har gitt kattungen kumelk over tre dager, istedenfor tilpasset morsmelkerstatning, kan den ha tatt skade sv det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest kittycat
Skrevet

Du kan gå innpå kattensvern.blogg.no og be om tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en dyrlege for å få 100% sikre råd, her er det mange som tror, synes, mener og gjetter, men du kan aldri være helt sikker på hvor trygge svarene du får her er.

Masse lykke til :)

Kan du legge ut et bilde av puseliten når du har tid? :sjenert:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den har mest sannsynlig ikke tatt skade av det, men den får ikke de næringsstoffene den trenger.

Skal du blande selv trenger du en blanding av helmelk/fløte/tran/egg og beinmel.

Det kan godt hende du må stimulere den til å gjøre fra seg. Det er jo ganske praktisk også, siden den er for liten til å gå på kasse.

Og et lurt tips er å finne frem brevvekten og veie den, da er det lettere å følge med på om den legger på seg.

Lykke til!

Skrevet

Jeg gjorde det samme som deg for noen år siden.

Jeg husker ikke helt hvor ofte vi ga den flaske, men jeg husker det var vanskelig å få i dem så mye som dyrlegen hadde anbefalt, man må liksom stå litt på for å få i dem det de trenger.

Når det kommer til dobesøk så pleide vi innimellom å tørke borti dem med en våt klut, siden de er vant til at moren slikker dem der nede når de skal på do, men etter hvert som du ser de gjør det av seg selv trenger du ikke gjøre det mer, og de begynner å gjøre det på egen hånd i den alderen de er i nå.

Gjest Lille-pus
Skrevet

3-4 ukers alder er den tiden hvor melketennene kommer og hvor mor da forsiktig begynner prosessen med å avvende kattungeen (spisse melktenner gjør vondt når de suger).

Men, de er på langt nær avvendt ennå, og mor ammer fremdeles (selv om hun nå begynner å merke tennene de små har fått/får).

De begynner å stå på egne ben en gang mellom 3 og 4 uker, og uken etter begynner de forsiktig å spasere litt....

Mor vasker og steller dem, - og de begynner å lære normalt pelsstell hos en katt. Mors stimulanse for å kunne gjøre fra seg er ikke lenger like påkrevet ved 4 ukers alder.

God info finner du her; Kattens Vern Molde

Merk de gode råd rundt masse kos og masse berøring.

Mennesket skal forbindes med noe positivt, kos, stell, mat, trygghet, sikkerhet.

I tillegg til det rent praktiske rundt mat og do har jeg lyst til å gi et velment og godt råd; Ta med deg en madrass, og forbered deg på å sove sammen med kattungen på gulvet på badet (eller et annet begrenset rom med stabile forhold og paselig varme :)

Du kommer til å være skrekkslagen for legge deg på den lille 'tassen' mens du sover, men vil med stor sannsynlighet oppleve at den lille kommer til å krabbe inn under haken din eller legge seg helt intil nakken din.

Fine steder for å få tett kroppskontakt og varme :hjerte:

Se frem til masse jobb, - og masse kos.

Med stor sannsynlighet blir denne katten så avhengig av deg at den for alltid vil se på deg som sin "mamma" :hjerte:

P.s. tipset om helmelk- og fløteblandingen er en kriseløsning.

Du stikker til vetrinæren eller apoteket og kjøper morsmelkerstatning for katt.

Kriseløsningen er av den typen jeg karakteriserer som at du får bitteliten kattunge "levert på døren" og ikke har noen mulighet til å kunne gi den riktig morsmelkerstatning.

Da gir du kriseløsningen i den meget korte perioden inntil du får tak i "the real stuff".

De fleste katter er nemlig laktoseintolerante.....

• Liker 4
Skrevet

Så flott at du tar deg av den lille katten, jeg håper også at du legger ut bilde! Lykke til! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! Det går veldig bra med mini, han tar tutteflaska som bare det, og vil helst ligge inntil en kropp hele tiden.

Skal prøve å få lagt inn bilde, må bare få de over på pc først.

Han går selv, så den er kanskje nærmere 5 uker enn 3 da? Han ble funnet i en garasje, det var de som fant han som tippet tre uker. Virker ukjent med fast føde, men er interessert og prøver å spise. Har gitt litt leverpostei, er det ok eller for salt? Hva slags fôr anbefaler dere å starte med?

Har en baby på seks mnd som også krever sitt om natta, så får ikke sovet med kattungen, men har en tibetansk spaniel tispe som allerede har adoptert han, hun tar både "bleieskift" og lar han til og med die hos henne :o har alltid sagt at den hunden tror hun er en katt... Hehe.

• Liker 1
Gjest Bobler
Skrevet

Royal Canin har en slags mousse/patè som er beregnet til kattunger i fasen mellom morsmelk og tørrfòr. Ville brukt denne fremfor leverpostei, pus får ikke i seg riktig næring i leverpostei. :)

Etterhvert kan du kjøpe Royal Canin Babycat, som du bløter opp og gir til kattungen. Det kan gies tørt frem til den er 12uker, og skal over på kitten. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Royal Canin har en slags mousse/patè som er beregnet til kattunger i fasen mellom morsmelk og tørrfòr. Ville brukt denne fremfor leverpostei, pus får ikke i seg riktig næring i leverpostei. :)

Etterhvert kan du kjøpe Royal Canin Babycat, som du bløter opp og gir til kattungen. Det kan gies tørt frem til den er 12uker, og skal over på kitten. :)

:Nikke:

- de fleste produsentene av kvalitetsfor produserer også spesialisert diettmat som kun selges hos vetrinærer.

Jeg blir ikke forundret om du faktisk må ta turen til vetrinærens kontor for å få tak i våtmat til en så liten pusunge :)

Men, det er tilgjengelig og er et mye bedre valg enn leverpostei (selv om den lille skriker halsen sår for å få leverpostei).

Forøvrig går det helt fint å bløte tørrmat for kattunger med vann som er varmere enn kroppstemeratur (slik at den ferdig bløtede blandingen holder kroppstemeratur). Men under normale omstendigheter er faktisk den knasende følelsen mellom små, skarpe melketenner noe som småpusene setter pris på ;)

Mat som knaser og kiler litt i munnen er gøy :fnise:

Så fint du/dere har en hund som har adoptert den lille.

Husk alikevel at dersom denne lille tassen skal bli en menneskekjær voksen katt så trenger den lille mye menneskelig kontakt og kos.

Dette er veldig viktig de nærmeste to månedene da grunnlaget for definisjonen av "venn" og "fiende" legges i denne perioden.

Jeg sier ikke dette for å gi deg vond samvittighet, men begge de små du har i huset krever nærhet, kropps-/hudkontakt og kos/kjæling av mennesker.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...