Gå til innhold

Ferie med dyr

Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Vi har pleid å reise en del til utlandet, men har hatt familie som har kunnet passe hunden vår. Nå har vi derimot to hunder, og alle i familien har hund selv, så vi synes det er litt vanskeligere å spørre.

Hva gjør dere som har hund(er) i ferien? Har tenkt litt på biltur i Norge og/eller Skandinavia, men kan kanskje bli litt styr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på biltur til Middelhavet med min hund samt familie. Gikk kjempefint. Husk å ta pauser så han får drikke og tisse. Husk rabiessprøyter om du ikke har det, de bør tas snarest. Tar minst 5 uker å få hunden behandlet. (nye regler fra nyttår). Hvis du holder deg til Sverige så trengs det jo ikke.

De fleste campinge tar i mot hund, bare ha kontroll på dem. Enkelte steder må man betale litt ekstra for hunden. Bare planlegg godt så du har plass nok til alt i bilen, 2 hunder krever sitt. Hvor store er de forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to store mastiffer, og vi har bestandig tatt de med på ferie - og det har vært lange kjøreturer..... Sånn ifra Nord-Norge og langt nedover i Europa, og det har aldri vært et problem. Vi har bodd både på hotell, hytter og i telt, og det vi sitter igjen med, er kjempesosialiserte hunder som er veldig tilpasningsdyktige. Merket også at de er blitt mye mer trygg på seg selv og sine omgivelser etter en 3-4 uker bilferie.... :)

Når det gjelder Rabiesvaksine, så må de være vaksinert minimum 21 dager før man drar, eller noe slikt. Sørg bare for å ha med passene til hundene, og det kan forresten være greit å ta en kopi av passene, bare for å ha sånn i tilfelle, eventuelt å scanne de inn å ha de liggende på mailen, bare sånn i tilfelle dere skulle miste de....

Ellers er det jo som den over meg sier, at man må ta gode pauser, ha kaldt vann tilgjengelig hele tiden, og la de få gode luftinger med jevne mellomrom. Bortsett fra det, så sover de nå egentlig mest når vi kjørte....

Når det gjelder mat, så går våre på spesialfor, og da sjekket vi nettsiden til dette foret for å skaffe oss en oversikt over plasser å få kjøpt dette foret nedover i Europa...

Ferie med hund er en selvfølge for oss, og det gjelder egentlig bare å tenke litt i forkant, og planlegge litt.... Synes det er kjempekoselig (å en selvfølge) å ha de med, og når vi gikk med de rundt i byer og slikt, så kom vi altså i kontakt med SÅ mye mennesker, og det gjør jo en ferie ennå mer koselige, spør du meg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Så flott å lese om deres erfaringer! :) Har ikke engang tenkt tanken om å reise så langt med hund, men det høres jo egentlig veldig spennende ut. De liker å kjøre bil, så det er ikke noe problem. Tenker 2-3 uker, og vi har jo lenge hatt lyst til å reise rundt i Storbritannia f.eks. Kanskje vi rett og slett skulle tatt med hundene på det også.

Vi har en liten hund og en middels (5 og 20 kg) så de tar jo ikke allverdens plass. Har en ganske stor stasjonsvogn, men må tenke litt på hvordan vi gjør det med bagasjen. Nå ble jeg veldig glad, jeg har lurt så veldig på hva vi skal finne på i ferien, og har følt meg litt rastløs en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som reiser på biltur med store hunder, hvordan får dere plass til bagasjen? :klo: Her i bilen tar jo buret HELE bagasjerommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som reiser på biltur med store hunder, hvordan får dere plass til bagasjen? :klo: Her i bilen tar jo buret HELE bagasjerommet..

Takboks :)

Og så har vi en sjumanns bil hvor begge de bakerste setene kan felles ned, og hundeburet er dimmensjonert (etter mål) til å ta den ene seteplassen.

Vi har en rusk av en rottis på 50 kg, men det går veldig greit. Han sover så klart ikke i buret om natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har pickup så vi har bagasjen på lasteplanet og bikkja bak forsetene (har ingen barn da)

Min nåværende hund har ikke rabiesvaksine, så hun er bare med når vi reiser i Norge og Sverige. Om vi skal til andre land så er hun på en kennel hvor jeg kjenner eieren godt og jeg er trygg på at hun har det bra der.

Har litt problemer med å sette henne bort til andre da bikkja mi er litt sær :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kan jo fortelle at våre mastiffer - som har vært på flere store Europaferier - er 45 og 75 kg (noe som er en størrelse folk nedover Europa formelig elsker). Har en 2 seters suv, der vi har delt av bagasjerommet, og lar hundene være i den midterste delen og så har vi bagasjen bak. Har jo takboks i tillegg.... Vi har også hatt en vanlig stasjonsvogn, og da hadde vi bagasjen i baksetet og hundene bakerst (men da hadde vi en stor og en litt mindre hund) :)

Tror nok at planlegging er det viktigste, men selv etter flere år, så kommer vi hjem med ting som ikke engang har vært brukt, men vi blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og bare en liten ting til... Får vi dro første gangen skaffet vi navnebrikker til begge hundene, der begge våre telefonnummer står MED retningsnummeret til vårt norske telefonnummer hvis du skjønner.... :)

Endret av Frk Midnattsol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pickup så vi har bagasjen på lasteplanet og bikkja bak forsetene (har ingen barn da)

Min nåværende hund har ikke rabiesvaksine, så hun er bare med når vi reiser i Norge og Sverige. Om vi skal til andre land så er hun på en kennel hvor jeg kjenner eieren godt og jeg er trygg på at hun har det bra der.

Har litt problemer med å sette henne bort til andre da bikkja mi er litt sær :fnise:

Null problem med rabiesvaksine, de har forandret på reglene. Snakk med dyrlegen, så kan den sære hunden bli med deg på europaferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kan jo fortelle at våre mastiffer - som har vært på flere store Europaferier - er 45 og 75 kg (noe som er en størrelse folk nedover Europa formelig elsker). Har en 2 seters suv, der vi har delt av bagasjerommet, og lar hundene være i den midterste delen og så har vi bagasjen bak. Har jo takboks i tillegg.... Vi har også hatt en vanlig stasjonsvogn, og da hadde vi bagasjen i baksetet og hundene bakerst (men da hadde vi en stor og en litt mindre hund) :)

Tror nok at planlegging er det viktigste, men selv etter flere år, så kommer vi hjem med ting som ikke engang har vært brukt, men vi blir bedre :)

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Du skulle se store tyskere på to meter og ti med ølmage og det hele som tar fram babystemmen for å kose med den sympatiske rottisen. Himmel!

Det var egentlig greit å ha med seg en diger hund på campingtur i Europa. Ingen som kom for nærme teltet vårt om kvelden. Hvis folk ikke holdt seg på stiene, men gikk for nærme, da rumlet det skikkelig i hunden. Ellers elsker han kos hele dagen, men folkene hans skulle passes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...