Gjest exo Skrevet 24. januar 2004 #1 Del Skrevet 24. januar 2004 Jeg ser det er mange her som spør om råd om hvordan de skal slanke seg, så jeg tenkte jeg skulle dele noen tips: FOR DET FØRSTE: Slanking handler om forbrenning, det vil si om å tvinge kroppen til å ta av fettdepoet ved å tilføre kroppen mindre energi enn den forbrenner. Problemet er at kroppen vil forsøke å forsvare dette fettdepoet, så når en går på slanke-diett reagerer kroppen med å redusere forbrenningen. Og konsekvensene av en redusert forbrenning er at dietten får mindre effekt og at du har enda lettere enn før for å legge på deg igjen. Et annet problem er at kroppen har lettere for å forbrenne karbohydrater enn fett, hvilket betyr at en slanke-diett vil føre til redusert muskelmasse, og redusert muskelmasse vil igjen føre til redusert forbrenning. Konklusjonen er altså at når du skal slanke deg er det viktigste å forhindre at du får redusert forbrenning og redusert muskelmasse. Og den eneste måten å gjøre det på er å sørge for å få litt daglig mosjon. Det trenger ikke være noe avansert trening, og du skal ikke "sprenge" deg. Poenget er at du er i aktivitet på en måte som gjør deg sliten og svett, som får opp pulsen og gjør deg anpusten, f.eks. gå en tur, sykle, gå på ski, svømme, hoppe tau. Litt enkel styrketrening er også viktig for å opprettholde muskelmassen. Altså: Økt fysisk aktivitet er det suverent beste slankemiddelet, fordi det forhindrer redusert forbrenning og redusert muskelmasse hvis du går på diett, du vil gå mye raskere ned i vekt, bli sprekere, og ha mye større sjangs til å unngå å gå opp i vekt igjen. FOR DET ANDRE: En del overvektige spiser ikke hverken frokost eller middag, men ett digert usunt måltid på ettermddagen/kvelden. Dette er ikke gunstig for forbrenningen av det du spiser. For å få en mest effektiv forbrenning må du fordele matinntaket sånn nogenlunde likt over flere måltider. Frokost, lunsj og middag er obligatoriske måltider. Og en bør ikke spise noe de siste par timene før en legger seg. FOR DET TREDJE: Bytt ut den maten du spiser som du vet er usunn med mat som du vet er sunnere. Bytt ut helmelk med skummet, loff med grovbrød, nugatti med makrell i tomat, pølse og pomme frittes med kylling og ris, sjokolade og potetgull med frukt og grønnsaker, osv. På den måten kan du spise like mye mat som før men likevel få i deg mye mindre fett og kalorier. FOR DET FJERDE: Hvis de tre ovennevnte grepene ikke er nok, så må du se på hvor mye du spiser, og kanskje redusere matinntaket noe. Da kan det være nødvendig å veie og måle maten og telle kalorier i en periode til du lærer deg hvor mye du kan spise uten at det blir så mye at du ikke går ned i vekt men heller ikke så lite at det går for sterkt ut over forbrenningen. Jeg tror anbefalt daglig kalorimengde er ca 1000-1200 kilokallorier (kcal) for kvinner og 1100-1300 for menn. Det viktigste når du skal slanke deg er altså å øke aktivitetsnivået ditt. Det nest viktigste er å spise frokost, lunsj og middag, og å spise sunnere mat. Mens å redusere matmengden er det siste du skal gjøre, og bare hvis de andre grepene ikke er tilstrekkelig, men du må heller ikke spise for lite. Og dessuten: Ikke kast bort penger og forhåpninger på piller, pulver osv som lover gull og grønne skoger. Slike produkter er tull, tull og BARE tull!!! Ellers er det viktig å veie seg én gang i uken, ikke for å vite hvor mye du veier men for å kontrollere vektdifferansen fra uke til uke, altså for å se om du går ned i vekt eller ei. Men ikke sett deg et mål om hvor mye du skal gå ned per uke, eller at om at du skal være slank innen et bestemt tidspunkt. Slike målsettinger blir ofte vanskelige å nå, med det resultatet at du kan miste pågangsmotet og gi opp. Sett deg derfor bare som mål at du skal gå ned i vekt, og glede deg over hvert gram du går ned. Selv om du mosjonerer og følger en diett jevnt vil det variere fra uke til uke hvor mye du går ned i vekt, du vil gå ned mest til å begynne med og litt mindre etter hvert, og i korte perioder kan vekta til og med stagnere før den igjen går nedover. Tålmodighet er viktig, det tar den tiden det tar. Også når du er ferdig med å slanke deg, og skal holde vekta stabil, er det viktig å ikke begynne å slurve igjen med mosjonen og kostholdet, for ellers vil du bare legge på deg igjen med en gang. Fortsett å vei deg én gang i uken og skriv resultatet opp så mister du ikke så lett kontrollen. Vel, det var noen tips fra meg, håper de kan være til litt hjelp for noen. Får si at jeg er ingen ekspert, men har en del kunnskap og ikke minst mye erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 24. januar 2004 #2 Del Skrevet 24. januar 2004 Jeg tror anbefalt daglig kalorimengde er ca 1000-1200 kilokallorier (kcal) for kvinner og 1100-1300 for menn. Dette er veldig, veldig lite. Anbefalt daglig kaloriinntak er såvidt jeg husker ca 2000kilokalorier for kvinner og 2500 kilokalorier for menn. Det du nevner over her er tall for en eller annen diett. Samtidig er det såpass lite at man risikerer å redusere forbrenningen. Men; du har mange gode tips ellers! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2004 #3 Del Skrevet 24. januar 2004 Ja; 1000-1200/1100-1300 kcal gjelder dietten. Glemte å pressisere at dette er det man MINIMUM skal spise! (sorry :oops: ) Men en hver diett som skal gi vektreduksjon vil innebære en fare for redusert forbrenning, så nettopp derfor er mosjon helt nødvendig for å forhindre dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 25. januar 2004 #4 Del Skrevet 25. januar 2004 Det var mange gode tips her, ikke minst er dette med tålmodighet viktig! Hurtigslanking gir raske resultater, men skal du klare å holde vekta nede over lang tid, er du nødt til å legge opp en ny livstil, og det må være et opplegg som du klarer å leve godt med. For de fleste vil det være en god motivasjon at du føler større velvære og overskudd ved å være slank og i god fysisk form. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #5 Del Skrevet 25. januar 2004 Dette er veldig, veldig lite. Anbefalt daglig kaloriinntak er såvidt jeg husker ca 2000kilokalorier for kvinner og 2500 kilokalorier for menn. Dette er veldig individuelt, bla avhengig av vekt, størrelse og forbrenning. Selv trenger jeg ca 1500 om dagen for å ikke legge på meg. 2000 er mao for mye for meg, og jeg må godt under 1500 for å gå ned i vekt... Og det er derfor det er så innmari vanskelig å gå ned, for jeg er like sulten som alle andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 25. januar 2004 #6 Del Skrevet 25. januar 2004 Husk at forbrenning og daglig kaloribehov har direkte sammenheng med graden av fysisk aktivitet. Med andre ord, hvis du begynner å trene, eller øker aktiviteten, kan du spise mer uten å legge på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 26. januar 2004 #7 Del Skrevet 26. januar 2004 Det er også veldig mange som har jojo-slanket seg i årevis - og dermed blitt fetere for hver gang. Da kan man også ha føkket opp forbrenningsvenen, slik at dersom en person som aldri har slanket seg, går fint ned, kan dette "sitter lenger inne" hos en person som har jojo-slanket seg før. Husk dette, dere det gjleder - mist ikke motet - dessverre betaler du bare for at du har gjort det før... kroppen har en fantastisk hukommelse og beskytter seg mot vekttapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå