Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det "dumt" å prøve å bli gravid når man er i utlandet? Kommer mest sannsynlig til å ha EL under opphold i Thailand. Prøve da, eller vente til vi kommer hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd i over tre år, så nå når jeg telte over fant jeg ut at jeg har prøvd på 4 kontinenter...

For å ta fakta. I Thailand, og mange andre land, har du en forhøyet risiko for å få toxoplasmose og listeria, som kan føre til abort og missdannelser. Får du en infeksjon er gravid samtidig, eller blir gravid i løpet av de nærmeste dagene/ukene, kan det være skadelig. Så mange leger anbefaler å utsette prøvingen 2-3 uker etter at man har kommet hjem fra besøk i blant annet Thailand.

Men sannsynligheten for dette er lav. Selv er jeg veldig skeptisk til en del mat når jeg reiser i Asia, og jeg velger mat med lav risiko for smitte som fersk fisk, og spiser heller ikke på de værste bulene, så jeg velger å ikke ta opphold i prøvingen uansett hvor jeg er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Flere meninger om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Flere meninger om dette?

Hvorfor spør du om meninger? Det har jo ikke noe å si i en slik sammenheng. Fakta er at risikoen for smitte er forhøyet. Alle fakta er beskrevet i svaret du allerede har fått. Er det en unnskyldning til å prøve på tross av forhøyet risiko for smitte du er ute etter?

Skrevet

Jeg ble gravid i Kenya, tok vanlige forhåndsregler når vi var der; altså vaske alt av grønnsaker/frukt, spise kun gjennomstekt kjøtt og ellers følge rådene for gravide.

Ikke noe stress det, det er ikke anbefalt å holde seg i norge under graviditet, så hvorfor skal man det når man prøver?

Folk stresser alt for mye her i Norge!! Men hold deg unna alkohol da, hvis dere prøver...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble gravid i Kenya, tok vanlige forhåndsregler når vi var der; altså vaske alt av grønnsaker/frukt, spise kun gjennomstekt kjøtt og ellers følge rådene for gravide.

Ikke noe stress det, det er ikke anbefalt å holde seg i norge under graviditet, så hvorfor skal man det når man prøver?

Folk stresser alt for mye her i Norge!! Men hold deg unna alkohol da, hvis dere prøver...

Hear-hear!! :jepp: Kvinner blir gravide over hele verden (også i bushen/u-land/regnskog/fattige land/rike land)så hvorfor denne skepsisen til at du TS skulle avvente med å bli gravid på ferie?! Vår mellomste er "made in Denmark" (:lol:) og selv om Skandinavia er "sikker" i så måte - hvorfor denne usikkerheten?! :klo:

Skrevet

Usikkerheten til TS går vel ut på at hun er engstelig for eventuelle sykdommer som kan dukke opp i etterkanten av turen, slik jeg forstår det. Og dette kan få konsekvenser om barnet ble unnfanget på turen. Jeg vet dessverre ikke nok om dette til å uttale meg om det. Ta det opp med legen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...