AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Jeg har tenkt å lage dette i helga til mine svigerforeldre. Men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Kotelettene skal jo inn i ovnen en stund, men det skal jo fløtegratinerte poteter også. Jeg kan jo ikke ha begge samtidig inni ovnen? Om jeg først har kotelettene i ovnen så blir jo de kalde når potetene er ferdig, og da er jo ikke maten ferdig samtidig Hva gjør jeg egentlig?
Ryvre Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Lag i stand potetene. Sett det i ovnen Stek kotelettene i stekepannen. Evnt ha begge i ovnen samtidig
NewYorkNewYork Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Kotelettene skal ikke lenge i ovnen, så du kan jo lage ferdig de fløtegratinerte potetene og ta dem ut av ovnen, dekke dem med aluminiumsfolie og la dem stå slik mens kotelettene er i ovnen. Potetene burde ikke bli kalde på den tiden. Løsningen jeg personlig ville valgt, er å la potetene stå midt i ovnen frem til kotelettene skal inn. Da ville jeg satt potetene litt høyere og satt kotelettene inn under dem. Det du må passe litt ekstra på da, er at osten på potetene ikke svir seg siden den kommer nærmere varmeelementene.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 stek dem samtidig inni ovnen. bruk varmluft.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 TS HER. Har hørt at koteletter gjerne blir tørre om jeg steker dem i panna, så tror ovn er best. Takk for tips dere! Det jeg får gjøre er å ta fløtegratinerte i ovnen, så når det er ferdig tar jeg kotelettene i ovnen. Så får jeg håpe at potetene holder seg varme med folie rundt!
Gjest _La Femme Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Selvfølgelig kan du ha både kotelettene og potetene inni ovnen samtidig. Brun kotelettene litt i stekepanna først, ha de deretter i ei ildfast form eller på et stekebrett og sett de under potetene i ovnen
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 TS HER! Åja, tusen takk! da gjør jeg det
Djungelvrål Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Brun kotelettene i panna og kok dem i buljongvann i 3 kvarter. Lag saus av kraften.. Kotelettene blir supermøre og svigermor blir imponert. Da har du ovnen helt fri også. Husk å skjær potetskivene tynne, ellers tar de evighet i ovnen.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #10 Skrevet 26. april 2012 TS HER! Åja, ja det kan jeg kanskje også gjøre. Men bir de ferdige av å bare koke i buljong?
Djungelvrål Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 Ja kjøtt blir jo mørere jo lengre det varmebehandles så 45 min med koking gjør de mye mørere enn 10 min i panna.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 TS HER! Takk Vet dere hva saus jeg kan bruke til?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 Unnskyld at jeg spør, men hvorfor lager du ikke heller noe du kan og er trygg på? 1
Djungelvrål Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 (endret) TS HER! Takk Vet dere hva saus jeg kan bruke til? Brun saus: 2-3 ss smør/margarin 2 ss mel 1 l kraft fra kotelettene. Smelt smør, ha i mel og visp kraftig. Visp til det er gyllent. Tilsett litt og litt kraft mens du visper til en jevn saus. Ha i mer salt om nødvendig og litt pepper. Endret 26. april 2012 av Liquorice
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #15 Skrevet 26. april 2012 Unnskyld at jeg spør, men hvorfor lager du ikke heller noe du kan og er trygg på? Fordi jeg har lyst til å imponere vell. Ts her
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #16 Skrevet 26. april 2012 Brun saus: 2-3 ss smør/margarin 2 ss mel 1 l kraft fra kotelettene. Smelt smør, ha i mel og visp kraftig. Visp til det er gyllent. Tilsett litt og litt kraft mens du visper til en jevn saus. Ha i mer salt om nødvendig og litt pepper. Takk
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #17 Skrevet 26. april 2012 Fordi jeg har lyst til å imponere vell. Ts her Desto større grunn til å velge noe man kan.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #18 Skrevet 26. april 2012 Desto større grunn til å velge noe man kan. Hva annet kan jeg lage da for eksempel? er helt tom for ideer. Har lyst til å lage noe flott, isteden for bare tomatsuppe
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #19 Skrevet 26. april 2012 Hva annet kan jeg lage da for eksempel? er helt tom for ideer. Har lyst til å lage noe flott, isteden for bare tomatsuppe Jeg vet jo ikke hva du kan, så det blir vanskelig å komme med forslag. Ikke minst fordi det aner meg utfra svarene dine at du muligens har din styrke andre steder enn på kjøkkenet. Som vertinne liker i alle fall jeg å ikke gape over for mye når jeg skal lage noe som gjestene blir glade og lettere imponert over. Da blir jeg sikrere og mer avslappet fordi jeg vet at maten smaker. Som gjest vil jeg også sette pris på en vertinne som er avslappet, og vil heller ha en god tomatsuppe enn noe som er sånn halvveis vellykket fordi kokken ikke visste hvordan det skulle gjøres, men gjerne ville imponere.
Minya Skrevet 26. april 2012 #20 Skrevet 26. april 2012 TS; koteletter blir slettes ikke tørre i stekepanna om du bruker svakere varme og lar dem ligge lenger Ikke start panna på full fres, legg i kotelettene når smør/margarin har sluttet å frese, og la kotelettene ligge fire minutter på hver side, på 450W eller på 3 (fra 1-6 på bryteren). Er du redd for at kotelettene skal bli tørre likevel, se etter kjøttsaften i dem. Begynner de å "sikle" er det et minutt igjen til de er fiks ferdige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå