Gå til innhold

Taushetsplikt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har selv valgt å si opp min gamle jobb for å søke på jobber til det jeg akkurat har utdannet meg ferdig til. Forrige uke var jeg på et jobb intervju, og jeg hadde oppgitt min tidligere sjef som referanse. På intervjuet kom det frem at min tidligere sjef hadde fortalt om en sykdom jeg var sykemeldt for i en kort periode. Er dette lov? Har ikke arbeidsgiver taushetsplikt om mine medisinske opplysninger? Hvem kan jeg eventuelt henvende meg til/klage til i slike saker? Arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skulle nesten tro at arbeidsgiver hadde taushetsplikt når det gjelder sånne forhold, men jeg vet ikke om det er slik.

Send en mail til arbeidstilsynet. De kan helt sikkert svare, eller gi info om hvor du bør henvende deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig at referansen sier noe om du har hatt mye fravær...

Jeg tror "Gjest" mener at den forrige sjefen hadde oppgitt hva for sykdom h*n har. Dette stusser jeg litt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arb.giver har ikke rett til å spørre om du er mye syk, men din forige har lov til å opplyse om fravær.

Om han viste hva du var sykemeldt for så er det vel en moralsk tausetsplikt her?

Du som sykemeldt er ikke pliktig til å opplyse arb.giver hva du er sykemeldt for. Heller har de ikke lov å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...