Gå til innhold

Noen som har vært på intervju på den amerikanske ambassaden i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vært på intervju for studentvisum ved den amerikanske ambassaden i Oslo?

Jeg skal der snart og lurer på hvordan det foregår? Hva spør de om? Er det vanskelig å få visum?

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært mange ganger, men ikke akkurat for studentvisum, men andre type visum. Pass på at du har alle dokumentene i orden. De spør egentlig bare ganske generelle spørsmål, men det gjelder å ha kontroll på hvor du skal og hvorfor du skal dit. Det er ganske omfattende sikkerhet for å komme inn på ambassaden og alt annet enn dokumenter og klær må legges igjen hos vaktene. Det er ofte lang kø utenfor sikkerhetskontrollen så kle deg for å stå å vente en times tid. Man vet aldri.

Men det aller viktigste er at du har lest gjennom hva du trenger å ha med og har med det, ellers blir et bomtur! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mange ganger, men ikke akkurat for studentvisum, men andre type visum. Pass på at du har alle dokumentene i orden. De spør egentlig bare ganske generelle spørsmål, men det gjelder å ha kontroll på hvor du skal og hvorfor du skal dit. Det er ganske omfattende sikkerhet for å komme inn på ambassaden og alt annet enn dokumenter og klær må legges igjen hos vaktene. Det er ofte lang kø utenfor sikkerhetskontrollen så kle deg for å stå å vente en times tid. Man vet aldri.

Men det aller viktigste er at du har lest gjennom hva du trenger å ha med og har med det, ellers blir et bomtur! Lykke til!

Jeg har vært gjennom sjekklisten flere ganger og mener jeg nå skal ha klar alt som skal være med.

Har man lov å ha med mobil? hva med veske og lignende? Kan jo være greit å ha med noe mat og vann hvis ventetiden er lang :P

Skrevet

Du kan ha med en liten veske hvis den passer gjennom sikkerhetskontroll-scanneren (litt mindre enn den på en flyplass) og oppi de små oppbevaringsboksene de har. Jeg måtte levere sekken min på 7-11 en gang, fordi den var for svær. Haha.

Mobil er OK.

Trippelsjekk at du har med deg alt du skal. Penger? Pass? Passbilde? Frankert konvolutt? Annet?

Vær ute i god tid i forveien! Ventingen kan forresten ta alt fra tretti minutter til fem timer, så ikke ha hastverk med planer senere på dagen.

Og på intervjuet (som foregår i over en vanlig skranke), aldri gi uttrykk for at du vil bosette deg permanent i USA etter studiene, det er et big no-no. De vil at folk skal dra tilbake etter endt studie.

Noe mer du lurte på? Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha med en liten veske hvis den passer gjennom sikkerhetskontroll-scanneren (litt mindre enn den på en flyplass) og oppi de små oppbevaringsboksene de har. Jeg måtte levere sekken min på 7-11 en gang, fordi den var for svær. Haha.

Mobil er OK.

Trippelsjekk at du har med deg alt du skal. Penger? Pass? Passbilde? Frankert konvolutt? Annet?

Vær ute i god tid i forveien! Ventingen kan forresten ta alt fra tretti minutter til fem timer, så ikke ha hastverk med planer senere på dagen.

Og på intervjuet (som foregår i over en vanlig skranke), aldri gi uttrykk for at du vil bosette deg permanent i USA etter studiene, det er et big no-no. De vil at folk skal dra tilbake etter endt studie.

Noe mer du lurte på? Lykke til!

Tusen takk for svar.

Jeg har avtale 9.30 men har hørt det er lurt å møte opp kl 8 uansett. Stemmer dette?

Noen andre tips?

Gleder meg til å få det overstått =)

Skrevet

Jeg ville gjort det ja. Etter man har stilt seg i køen gjelder ikke avtaletiden lenger, da bare tar inn folk i den rekkefølgen de står i. Avtaletiden er bare for å slipppe at alle stiller seg i kø samtidig.

Ta forbehold om at noe av min info kan være utdatert, har ikke vært der på 1,5. år :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...