Gå til innhold

Takhøyt klatrestativ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns klatrestativet er så dårlig. Kjøpte dyrt og bra, for jeg ville ha et som holdt. Første uka knakk den nederste søylen. Fikk tilsendt en ny søyle.

Problemet er at jeg syns ikke det er stabilt. Det syns ikke pus heller. Det har falt et par ganger mens han skulle hoppe oppi der, så han har vært litt småredd for det.

Den øverste "pinnen" gjør at alt vingler. Når han hopper opp, er det som om det skal falle. Jeg har satt på søylene og platene slik jeg skal, men det er den øverste metallpinnen som skal være opp mot taket jeg ikke forstår. Har jeg gjort noe feil? Eller er det noen tips og triks for å få det til å stå stabilt? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nesten samme problem, bare at det blir vindskjevt

Skrevet

Deres vingler også? Jeg trodde det skulle være mye mer stabilt. Venter bare på at det skal falle igjen. :sukk:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg gjetter; Er stativet fysisk festet til taket ? :klo:

Eksempel på festeanordning her (illustrasjonen til høyre på bildet)

AnonymBruker
Skrevet

Når du først skriver dyrt og bra, så tenker jeg Kattens No 1.

Men nå du så skriver at det knakk og er vinglete, så blir jeg usikker.

Takhøyt kattens no 1 skal jo stå i press mellom tak og gulv ved at du strammer denne metallskruen som du snakker om. Det gjør du vet å dra metallskruet og takfestet opp til det står mot taket, og deretter skrur du plastmutteren i motsatt retning. Altså mot gulvet. Det gjør du for hånd så godt du klarer, og bruker deretter ditt lekre røde plastverktøy som vist på bildet i linken til Lille-pus.

Det er viktig at stativet står rett hele veien. Dette må du gjerne sjekke underveis fra flere vinkler på avstand, og med vater.

Fester du det riktig og strammer etter at det har "satt seg", for så å følge opp med jevnlig stramming og retting, så kan jeg ikke tenke meg at det skulle knekke?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg husker ikke hvilket merke det er. Det er det andre, ikke kattens 1, det står helt stille nå!

Den har en slik liten metallpinne helt øverst, ja. Tynn-ish. Og det er en plate helt øverst! Med en mutter under. Som på bilde. Det er også en mutter ved øverste stolpe. Det står fast mellom tak og gulv, helt fast egentlig, men kanskje taket mitt er for høyt - det var tanken? Kanskje jeg burde kjøpt en lenger stolpe helt øverst, slik at avstanden mellom øverste stolpe og taket ikke er så stor? Kanskje det er derfor det vingler?

Jeg har ikke den F på bildet... :klo:

Edit: http://stargatejohnny.mamutweb.com/Shop/Product/Klatrestativ-Kattens-No-1-Mammut/344B

Hvis dere ser på bildet her, så er det kun en sånn der liten kloss på toppen som er hos meg!

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Hvis stativet står godt i press mellom tak og gulv, og er i vater så kan det umulig være et kvalitetsstativ om en stolpe knekker i løpet av en uke og hele stativet vingler/mister festet? :klo:

Det skal jo stå makshøyde tillatt for å være dekket av garantien, i tillegg til at det antakelig er opplyst om hvor mange stokker de forskjellige høydenivåene trenger?

Eks: Standard stativ fra 230-250. Ekstra stokk fra 250-270. Ingen garanti for takhøyde over 270.

Høres veldig rart ut.

Om du ikke har et kattens no 1, og takfestet ditt ikke tilsvarer kattens no 1, så skal det vel godt gjøres at trykkfordeleren passer?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det knakk fordi det falt. Altså, jeg tror det er noe jeg gjør feil. Antageligvis. Ellers så er taket mitt for høyt for delene som følger med opprinnelig. Det er sikkert 240 her... jeg trodde nok det var lavere enn det det er når jeg kjøpte stativet.

Jeg syns bare det er rart så mye av "pinnen" skal være ute. Og jeg tror det gjør det ustabilt. Jeg kan jo kjøpe en liten øverste stolpe fra der og sette på trykkfordeleren. Men jeg er ganske sikker den passer til "pinnen" jeg har nå :)

Edit: det står jo ikke i godt press når den vingler! Den vingler jo fordi noe helt øverst ikke stemmer :)

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Det står fast mellom tak og gulv, helt fast egentlig, men kanskje taket mitt er for høyt - det var tanken?

Edit: det står jo ikke i godt press når den vingler! Den vingler jo fordi noe helt øverst ikke stemmer :)

Jeg skjønner ikke helt dette, jeg :klo:

Altså, enten står det vel helt fast eller så vingler det?

Du kan jo sjekke produktbeskrivelsen på nett om du bestilte det fra nettbutikk,

eller se på emballasjen om du har den fortsatt, og så søke opp modellen på nett?

15 cm fra øverste stolpe til tak går greit med kattens no 1 i alle fall. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Melder meg på i de forvirredes selskap.

Så det er ikke det stativet du linket til for å vise pinnen ?

- for den lenken gikk til et Kattens no.1 stativ.

Er det Mammut stativet du liket til du og pusegutten har ?

Hvis det er det stativet så er det et Kattens no 1 stativ, og da vil burde en trykkavlaster være løsningen. Den bygger jo noen ganske få cm den også :)

Skrevet (endret)

Altså, den står jo "fast" mellom gulv og tak, men om den stod fast-fast så hadde jeg ikke skrevet her.

Det er ikke nøyaktig det klatrestativet, men det er prikklikt på toppen. I "design", altså fra øverste plate og opp til taket, med den "mekanismen på toppen". Jeg tenkte det ble lettere å se åssen det ser ut.

Altså, det er kun en liten stang som er øverst. Og jeg lurer nå på om det er for stor avstand mellom øverste stolpe og taket, som gjør det. Eller t det er så "spinkelt" helt på toppen, altså at den står ikke godt nok fast i taket. Kan ikke noen komme og titte? :fnise:

Endret av ninuska_
Skrevet

Og en ting til: Hvis det er det stativet så er det et Kattens no 1 stativ, og da vil burde en trykkavlaster være løsningen. Den bygger jo noen ganske få cm den også. Skrev du Lille-pus.

Hvis du tror det hadde vært et alternativ (sety bort fra merke) så tror jeg at jeg prøver. Det er ikke mange kroner jeg taper om det ikke skulle gå, men da får jeg kanskje en fornøyd pusegutt. Hvis det ikke funker, så har jeg jo prøvd, og eliminert det.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvis det ikke er Kattens no 1, og du har kjøpt det hos Stargate, så må det vel nesten være et Trixie stativ (?) :klo:

- høres det kjent ut ?

Skulle det være slik, så ville jeg tatt kontakt med Johnny, - og hørt om trykkavlasteren til Kattens no 1 også passer til Trixie stativene :idesmil:

Skrevet (endret)

Men er den skrudd helt ut slik at den står skikkelig i spenn! Hos meg var pinnen nesten helt ute, men den sto fortsatt veldig stødig og jeg skrudde godt til og dro tak i den selv for å sjekke at den sto! Hvis den var løs da, var det rett og slett ikke skrudd godt nok til!

Endret av Gjest
Skrevet

Trixie! Jeg visste det var noe fancy navn, men jeg klarte ikke å komme på hva det er. Vi har et lite klatrestativ i det også :nigo:

Kanskje jeg må opp og skru litt bedre - men jeg syns det er så vanskelig å rekke opp, til og med fra stol! Jeg klarer liksom ikke komme opp dit, det har vært en utfordring. Mulig det er så enkelt som at jeg ikke har skrudd godt nok

AnonymBruker
Skrevet

Trixie! Jeg visste det var noe fancy navn, men jeg klarte ikke å komme på hva det er. Vi har et lite klatrestativ i det også :nigo:

Kanskje jeg må opp og skru litt bedre - men jeg syns det er så vanskelig å rekke opp, til og med fra stol! Jeg klarer liksom ikke komme opp dit, det har vært en utfordring. Mulig det er så enkelt som at jeg ikke har skrudd godt nok

Alle Trixiestativ jeg er kjent med, både takhøye og mindre modeller, har veldig tynne stokker. Jeg klarer ikke helt se for meg at dette skal være bunnsolide saker på 2,4 meter. Med mindre stativet er stort i bredden også, så blir det veldig langt og tynt. Kattens no 1 har tykkere og mer solide stokker som står stødigere. Jeg ville nok gått til dyrebutikken eller kontaktet leverandøren og spurt om de har trykkfordeler til trixie og om de er kjent med vingleproblemet fra før av og har gode tips til deg.

Dersom du ikke får det stødig da og i tillegg har fått knekt og erstattet en del av stativet etter så kort tid, ville jeg rett og slett byttet det om mulig og anskaffet noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...