Gå til innhold

Kan jeg få nødpass til barnet mitt dersom far nekter å samtykke til vanlig pass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet jeg kan få lensmannskontoret til å sende han et brev ang samtykke når han nekter å møte opp personlig for å ordne pass, men den prosessen tar jo litt tid. Og siden det ikke falt meg inn at dette kunne bli et problem er jeg redd for at jeg har litt dårlig tid på å få dette ordnet før vi skal en uke på ferie :sukk: Er nødpass noen mulighet hvis tiden blir knapp?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

om barnefar ikke samtykker til at ungen deres skal få vanlig pass, så er jo det fordi han ikke vil at ungen deres skal ha muligheten til å forlate landet, så det hørs vel rimlig ulogisk ut at ungen kan få nødpass vel? :klo:

ring passkontoret å hør da? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

om barnefar ikke samtykker til at ungen deres skal få vanlig pass, så er jo det fordi han ikke vil at ungen deres skal ha muligheten til å forlate landet, så det hørs vel rimlig ulogisk ut at ungen kan få nødpass vel? :klo:

ring passkontoret å hør da? :vetikke:

Han har ingen problemer med at ungen har pass (dette er tredje gang det fornyes etter samlivsbruddet), men han gjør dette for å være vanskelig. Søren også, blir så kjipt hvis jeg må avlyse turen pga dette.

TS

Skrevet

nei, du kan ikke få nødpass. det ville motstride hele prinsippet med at begge foreldre skal samtykke i pass.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk relativt sikker på at man KAN få nødpass. Synes å huske at jeg leste dette et sted.

Skrevet

Jepp, det får du. Det gjorde jeg. Eksen min ville ikke signere passet bare for å være vrang. Jeg dro til passkonter, ble bedt om å fylle ut et skjema, far blir varslet og får 14 dagers tidsfrist til å svare, om ha ikke gjør det, blir han "tilskrevet" og barnet får enganspass "nødpass".

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis klarer han å sabotere turen din, det er synd men jeg tviler sterkt på at du får innvilget nødpass når du ikke har rett til å få vanlig pass.

Men du kan jo reise andre steder som ikke krever pass? Sverigetur er ikke fullt så interessant og eksotisk som hvor du nå hadde tenkt deg, men det kan bli trivelig likevel? Man klatrer seg fint i sverige uten pass tror jeg? Eller blir det kanskje problemer når man skal bestile overnatting?

Uff, håper du finner ut en løsning som passer og at han kke klarer å ødelegge ferien.

Men som Noz sier, ring dem og spør. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det får du. Det gjorde jeg. Eksen min ville ikke signere passet bare for å være vrang. Jeg dro til passkonter, ble bedt om å fylle ut et skjema, far blir varslet og får 14 dagers tidsfrist til å svare, om ha ikke gjør det, blir han "tilskrevet" og barnet får enganspass "nødpass".

Hvor lang tid tok dette til sammen? Håper virkelig dette ordner seg.

TS

Skrevet

Nei, det kan du ikke.

Jeg har prestert å reise til flyplassen med sønnen min med et pass som var gått ut på dato, og måtte derfor få nødpass til han der og da.

Politifolkene var supergreie og godtok muntlig bekreftelse fra barnefar pr telefon, noe som egentlig er helt ureglementert.

Skrevet

I mitt tilfellet, så fikk han 10 dagers frist da jeg reisedatoen var nærmere enn 14 dager, men det tar altså 14 dager. Den 14. dag, møter du opp på passkontoret med kopi av brevet far skal ha fått (som du også får tilsendt) + barnet og et passbilde og så får du et sånt nødpass samme dag.

Husk å ta passbilde av barnet, da de ikke tar av det selv!

Dette er forøvrig i Oslo, jeg vet ikke hvordan de andre kommunene jobber med tanke på tid.

Skrevet

Nei, det kan du ikke.

Jeg har prestert å reise til flyplassen med sønnen min med et pass som var gått ut på dato, og måtte derfor få nødpass til han der og da.

Politifolkene var supergreie og godtok muntlig bekreftelse fra barnefar pr telefon, noe som egentlig er helt ureglementert.

Dette er fordi det var altfor akkutt. Men om man går til passkontoret, så er det annerledes. Da far blir varslet og får tid til å svare.

AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfellet, så fikk han 10 dagers frist da jeg reisedatoen var nærmere enn 14 dager, men det tar altså 14 dager. Den 14. dag, møter du opp på passkontoret med kopi av brevet far skal ha fått (som du også får tilsendt) + barnet og et passbilde og så får du et sånt nødpass samme dag.

Husk å ta passbilde av barnet, da de ikke tar av det selv!

Dette er forøvrig i Oslo, jeg vet ikke hvordan de andre kommunene jobber med tanke på tid.

Da bør det ikke bli noe problem! Jeg har heldigvis litt bedre tid enn du hadde. Nødpasset vil i så fall bli utstedt på Gardermoen, og der har de vel sett slike saker før.

TS

Skrevet

Da bør det ikke bli noe problem! Jeg har heldigvis litt bedre tid enn du hadde. Nødpasset vil i så fall bli utstedt på Gardermoen, og der har de vel sett slike saker før.

TS

Nødpasset til barnet mitt ble laget på passkontoret i Oslo. De skriver alt av informasjon for hånd. Husk at det er noen land du ikke kan reise til med dette passet. Det er bl. a. USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...