Gå til innhold

Hvordan vasker du frukt og grønnsaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo en kjensgjerning at man bør vaske frukt og grønnsaker før bruk. Hittil i livet mitt har jeg skylt dette godt under vann, men jeg har lest på nettet (diverse forum, har ingen kilder) at man bør ha det liggende i zalovann en viss tid, gjerne ta av skall på epler, pærer og slike frukter, og kanskje andre måter å rengjøre frukt og grønt.

Hva mener dere? Vasker du frukt og grønnsaker? Og isåfall, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har alltid bare skyllt frukt under vann. Og jeg lever enda :gjeiper:

Virker litt overdrevet å vaske frukt i zalo..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skyller under springen er maks :) Zalovann... må være en spøk . Er ikke så overfokusert på at alt er farlig og slik , noen skal vi dø av og kanskje MIN bane blir uvaska frukt :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enirac

Skyller under rennende kaldt vatn, "gnukker" over heile med fingrene for å løsne evt. skitt og tørker med ei rein fille (eller lar det lufttørke). Eg skreller ikkje skall av epler og pærer f.eks, med mindre eg helst vil ha uten. Kommer ikkje til å legge i zalo (det må vel gi ein såpete smak?).

Endret av enirac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller som regel i litt vann, ikke alltid jeg gidder å skylle heller. Tviler på det er så farlig. Hadde ikke ville vasket med zalo ihvertfall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyller under rennende kaldt vatn, "gnukker" over heile med fingrene for å løsne evt. skitt og tørker med ei rein fille (eller lar det lufttørke). Eg skreller ikkje skall av epler og pærer f.eks, med mindre eg helst vil ha uten. Kommer ikkje til å legge i zalo (det må vel gi ein såpete smak?).

Jeg gjør samme. Jeg synes jeg kan huske at noe av vitaminene var i selveste skallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en klut med zalo og etterpå skyller vi med kaldt vann :sjenert:

Og nei, det smaker ikke noe zalo etterpå, det smaker frukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skyller det bare i rennende vann. Spiser ikke skallet på frukten uansett (bortsett fra druer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skyller det bare i rennende vann. Spiser ikke skallet på frukten uansett (bortsett fra druer).

Skulle likt å se noen gidde å skrelle druer :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker det i rennende vannn under springen.

Men zalo er sikkert bedre enn klorin, som ei venninna abv meg bruker. Skal aldri spise frukt og grønnsaker hos henne mer, blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk aldri skyller grønnsaker eller frukt. Jeg burde kanskje gjøre det, men har aldri opplevd noe som tilsier at jeg bør, jeg har et bra immunforsvar og er aldri syk. Nå blir jeg vel stempla som en skikkelig ekkel person, men :gjeiper:

Endret av Lista
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zalo og klorin?? herregud, folk er hysteriske :fnise: Jeg skyller bare raskt i vann, om jeg ikke har mulighet spiser jeg det uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da lurer jeg på hva alt man får i seg av å skylle med Zalo!?! Er dokke ikke bekymra for det? Rene kjemiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gulrot kan jeg ta under litt vann, da de ofte har jord på seg, og det er litt ekkelt når det knaser. Ellers vasker jeg ikke frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Under springen med kaldt vann.

Grønnsaker som er åpne (purre, vårløk, salat), deles opp litt før jeg vasker slik at jeg kommer bedre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne igjen stykket hvor jeg leste dette: Vask frukt og grønt med natron. Det nøytraliserer sprøytemidlene og smaker ikke noe etterpå. Selvfølgelig det som ikke skal skrelles da. Hørte et sted at hvis en "vasket" frukt/grønt minst 30 sekunder under rennende lunkent vann, så skulle det være nok.

Er fremdeles godt voksen og frisk og har slurvet hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del er ikke bakterier så stor årsak til at jeg vasker frukt og grønnsaker, for jeg har slurvet før uten å dø av det.

Men etter å ha sett folk nyse og hoste direkte på frukten ute i butikken, så vasker jeg alltid godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...