AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Hei! Jeg har for en god stund siden brukt juridisk bistand, og av den grunn fikk jeg en regning på 35 000 kroner. Fordi jeg nettopp hadde flyttet sammen med kjæresten min, hadde jeg ikke lenger krav på fri rettshjelp. Jeg er student med dårlig økonomi.. Advokaten var veldig grei og lot meg dele opp beløpet jeg måtte betale, men synes uansett tidsfristen var litt for kort med tanke på min økonomiske situasjon. Uansett valgte jeg ikke å si noe på det, da oppdeling av betalingen var veldig snilt i utgangspunktet. Jeg har blant annet et forbrukslån på 30 000 kroner som jeg også driver å betaler ned på. Jeg har prioritert dette høyt, med å betale mange tusen kroner i måneden, og samboeren min har vært snill og betaler alle faste utgifter for meg. Samt at han har lånt meg rundt 15 000 kroner for å kutte ned på denne kredittkort-gjelden, slik at jeg slipper å betale så mye renter. Jeg har allerede betalt 15 000 kroner i advokatutgifter, men har satt det resterende beløpet på vent, så dum som jeg har vært... Heller valgt å prioritere forbrukslånet, og levd i den gode tro at advokaten skjønner situasjonen min, og at jeg kan vente med å betale resterende til sommeren, da jeg får igjen endel penger på skatten.. Nå igår fikk jeg en sint telefon fra advokaten, der hun ber meg betale det resterende beløpet omgående, ellers går det til inkasso. Jeg blir jo selvfølgelig flau, men innser realiteten, og spør om å få dele opp beløpet i tre omganger.. Det var altså ikke aktuelt, og betaler jeg ikke inn resterende innen 2. mai, går 19 000 kroner til inkasso. Jeg har 2000 kroner på kontoen min etter å betalt endel utgifter, og aner virkelig ikke hvor jeg skal skaffe disse pengene. Å spørre samboeren min er noe jeg ikke ønsker å gjøre, da han har nok med faste utgiftene, og han har allerede hjulpet meg masse... Foreldrene mine har heller ikke mye å rutte med, virker det som. Den eneste muligheten jeg ser, er å låne 19 000 kroner fra kredittkortet. Jeg har 12 000 kroner igjen å betale ned på det, før jeg egentlig skulle klippe kortet i to.. Til sommeren får jeg tilbake 15 000 kroner på skatten, og da kan jeg jo dekke inn disse 19 000 kronene jeg låner. Spørsmålet er om det blir veldig mange renter? Uansett, er ikke litt renter bedre enn inkassokrav? Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Jeg ville nok bitt i det sure eplet og lånt det på kredittkortet. Så har du i hvert fall ikke en gretten og irritert advokat på nakken, og du slipper å komme i klørne på inkassobyråene. Så ville jeg sørget for å øke inntektene på en eller annen måte, alle monner drar. Har du jobb? Jobb så fall mer. Har du ikke jobb, så søk på alt du kan komme over. Hva som helst. Alle monner drar. Har du noe du ikke trenger, så selg det. 6
Cho Kon It Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Var jeg deg, og visste med meg selv at jeg virkelig kom til å klippe kredittkortet i to etter endt nedbetaling, hadde jeg ikke nølt med å bruke kortet i denne situasjonen. Unngå inkasso for en hver pris, salærene der er uansett mye høyere enn rentene på kredittkortet. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Jeg ville nok brukt kredittkortet, ja. Renten her er mye lavere enn salærene til inkassobyråene. Mange kredittselskap har også 45,60 eller 90 dagers rentefritt, så det blir nok ikke så veldig mye renter. Når kredittkortet er brukt til å betale advokat klipper du det i to, og når du får igjen på skatten setter du alt sammen inn på kredittkortet.
Gjest Doh Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Tabben du gjorde var å gå ut fra at advokaten forsto situasjonen din. Du skulle ring henne for lenge siden. Advokatene er ansvarlige for å få inn penger fra klientene sine så jeg skjønner at hun er irritert. Men jeg støtter de andre, bruk kredittkortet så du slipper unna inkasso 1
linnformasjonen Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Tips til når du skal betale ned igjen, let gjennom kjeller og skap etter ting du kan selge på finn, jeg nedbetalte 6000 kr på mastercardet mitt på denne måten. 2
Apis Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Selvsagt så bruker du kredittkortet. Så tar du skattepengene du hadde tenk å betale advokaten med å betaler kredittkortet isteden. Det blir ikke mange kronene i rente på kortet i forhold til inkassosalærer.
Mamma1 Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor går du ikke til banken og låner der! Du snakker om kredittkort? De har vel høyrer rente enn et vanlig forbrukslån?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor går du ikke til banken og låner der! Du snakker om kredittkort? De har vel høyrer rente enn et vanlig forbrukslån? Det spørs vel om TS får lån der. Går nesten ut fra at den muligheten er prøvd og forkastet.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Hvorfor går du ikke til banken og låner der! Du snakker om kredittkort? De har vel høyrer rente enn et vanlig forbrukslån? Og hva er omkostningene for et forbrukslån? Alt fra 1500,- til 2500,- .. I tillegg er rentene på et forbrukslån ofte like høye så lenge man ikke har sikkerhet. Nei det eneste riktige for TSer å bruke kredittkortet hun allerede har.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #11 Skrevet 29. april 2012 Du må nok bite i det sure eplet å ta opp kredittlån... Betal regningen din så fort som mulig, og deretter kan du betale ned på gjelden din. Dette kommer du til å lære mye av, og du kan ta det med deg senere i livet. Du er en erfaring rikere, og du vil sikkert passe på å legge av penger til sparing etter at du har betalt ned gjelden din. Jeg har selv opplevd det som du opplevde, og jeg er glad jeg opplevde det som ung, for i voksen alder har jeg god økonomi og gjør ikke store feil lenger.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 Ser mange mener at kredittkortet er veien å gå. Jeg har en VELDIG annen erfaring. Kredittkort har skyhøye renter uannsett. Når noe går til inkasso kan du nesten komme unna med oppdeling og utsettelse gratis hos de aller fleste inkassoselskapene, bare du viser initiativ, ydmykhet og respekt for avtalen. Men dette kan du finne ut FØR det går til innkasso, spør hvilket inkassoselskap de bruker og ring til de å Finn ut hvilke avtaler de vil gå med på. Hvis advokaten kan sende regninga til inkassobyrået før de siste inkassoavgiftene kan du spare de pengene også. Men inkassoveien er kun veien å gå om du er en eksemplarisk kunde hos inkassoselskapet, h is ikke blir det fort dyrt! Hilsen tidligere "luksustillfelle" kandidat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå