AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #21 Skrevet 26. april 2012 Ellers tenker jeg, på et generelt plan, at hotellet er et sted man skal sove. Men sånn funker det ikke når man reiser med en 5-åring. Først og fremst legger de seg relativt tidlig, så dere voksne vil måtte tilbringe kveldene på hotellet. Dernest er det å være på farta fra tidlig til sent stressende og slitsomt for en 5-åring. Jeg synes ærlig talt du bør høre litt på han som er pappaen til barnet, også får dere heller velge annerledes neste ferie dersom det skulle vise seg at dette er grusomt for deg. 2
Gjest Haaploes Skrevet 26. april 2012 #22 Skrevet 26. april 2012 Nå begynner jeg å bli litt frustrert; det jeg er ute etter er alternativer til charter/all inclusive - ikke en haug av argumenter for hvorfor charter/all-inclusive er det eneste noen tydeligvis mener er mulig å gjennomføre med en femåring. Jeg husker mine ferier som liten som fantastiske, lærerike og spennende. Vi var da på stranden og sånne ting også, men brukte også masse tid på å utforske huler, klatre i trær, vasse i fontener...ta ferger til andre steder, kjøre fra sted til sted, etc. Dette er en femåring med høyt energinivå, og som sagt skal ting selvfølgelig tilrettelegges for ham. Sånn som enkelte får det til å høres ut her, har jeg tydeligvis blitt utsatt for barnemishandling da jeg var yngre iom at foreldrene mine ikke tok meg med på den klassiske ferien til "Det store landet Syden". Jeg håper det er mulig å sette strek for en diskusjon jeg ikke var ute etter, og at eventuelle fremtidige innspill i denne tråden heller vil dreie seg om alternativer til charter/all inclusive
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #23 Skrevet 26. april 2012 Nå begynner jeg å bli litt frustrert; det jeg er ute etter er alternativer til charter/all inclusive - ikke en haug av argumenter for hvorfor charter/all-inclusive er det eneste noen tydeligvis mener er mulig å gjennomføre med en femåring. Jeg husker mine ferier som liten som fantastiske, lærerike og spennende. Vi var da på stranden og sånne ting også, men brukte også masse tid på å utforske huler, klatre i trær, vasse i fontener...ta ferger til andre steder, kjøre fra sted til sted, etc. Dette er en femåring med høyt energinivå, og som sagt skal ting selvfølgelig tilrettelegges for ham. Sånn som enkelte får det til å høres ut her, har jeg tydeligvis blitt utsatt for barnemishandling da jeg var yngre iom at foreldrene mine ikke tok meg med på den klassiske ferien til "Det store landet Syden". Jeg håper det er mulig å sette strek for en diskusjon jeg ikke var ute etter, og at eventuelle fremtidige innspill i denne tråden heller vil dreie seg om alternativer til charter/all inclusive Men det er jo flere som har foreslått f.eks. leie av leilighet. Dra til Italia og lei leiligheter et par forskjellige steder. Italia er perfekt for både voksne og barn. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #24 Skrevet 26. april 2012 Bamseklubb var jo så morsomt. Det er ikke morsomt for foreldrene, men det er heller ikke de som skal være der. Det gir også foreldrene litt avlastning fordi barna får venner i egen alder og er med på noen arrangementer uten foreldrene. Mamma og Pappa var på noen sånne hoteller med meg da jeg var liten, men det var absolutt ikke synonymt med ts' forestillinger om at man var bare der i 14 dager og at det løp fulle foreldre rundt. Noen steder er det muligens sånn, men det er mer en fordom enn en absolutt sannhet. Det er ikke charterfeber med charter-Svein, men familieferie og familiehotell er vanligvis ganske rolige. Å ha et familiehotell som base er ikke nødvendigvis dumt, men man trenger ikke være der hele tiden. Det er nemlig kjedelig, det støtter jeg ts i. Men er man på ferie med barn må man også tenke på at barnet skal ha det gøy. Jeg mener ikke at øyhopping ikke kan være gøy for barn, men kan se for meg at hyppig pakking og reising kan(ikke må)være en stressfaktor for et barn i varmen som egentlig bare vil bade. 1
CathFoto Skrevet 26. april 2012 #25 Skrevet 26. april 2012 Alternativer til charter/all inclusive: - Rutefly+hotell i f.eks Kroatia, Italia, Spania, Portugal, Sydlige Frankrike - Storbyferie kombinert med strand som f.eks Barcelona og Nice - Mer eksotiske turer som Vietnam, Mexico, Bali - Safari i f.eks Sør-Afrika eller Namibia - Cruise i Middelhavet eller Karibien Dette er eksempler på ting som kan passe både liten og stor, hva man velger kommer vel litt an på hvordan man er og hvordan budsjett man har. Men det finnes mye annet enn både øyhopping og bamseklubb. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #26 Skrevet 26. april 2012 Skjønner godt at du vil gjøre noe annet. Gran Canaria, Tyrkia, Bulgaria med bare masse nordmenn, svensker og dansker uten et snev av god kultur er grusomt. Ikke minst harry! hahaha utrolig harry faktisk! 1
Gjest mari kontrari Skrevet 27. april 2012 #27 Skrevet 27. april 2012 Jeg vet ikke hva du har sett for deg, men hvis jeg tenker som så: Det bør være en fin ferie for 5-åringen, og det bør være litt opplevelser, men ikke slitsomt for de voksne siden det er snakk om en "sårt tiltrengt ferie". Hva med å droppe å reise langt av sted i denne omgang, og heller vurdere Danmark eller Nederland, for eksempel? Det gjør mat enklere, man slipper at det blir for varmt og man slipper en lengre flytur med et barn. Om jeg tar Danmark som eksempel kan dere dele opp turen litt så dere bor to-tre ulike steder. For eksempel noen dager i en hytte nær sanddyner og rolige veier der dere kan bade, leke med drage, nyte naturen, krabbefiske og grilling. En utflukt til løveparken må da være litt opplevelse for voksne også, selv om det kanskje ikke er din stil. København har jo alt. Lei leilighet (det er gjerne billigere enn hotell, og man kan lage mat selv om man vil) og sykler, 5-åringen kan sitte i barnesete bakpå eller i en sånn kasse foran. Dra på museum, i tivoli, spis ute, dra på piknik. I København burde det også gå an å finne hotell for en dag eller to med tilbud for barn - da kan dere gå ut å spise sammen. Jeg ville også valgt en litt kortere ferie, og heller spart noen dager til å reise med bare samboeren din dersom det er slik at han har delt omsorg, så kan der heller ha en skikkelig voksenferie bare dere to der dere er mer aktive enten du tenker på ekstremsport eller høykultur.
caroprins Skrevet 27. april 2012 #28 Skrevet 27. april 2012 Et alternativ kan jo være cruise med et av Royal cCaribien sine skip i middelhavet. Da får man både øyhopping, barneklubb, all inclusiv, sol,bad og undeholdning på ett og samme fat. Apollo selger ferdige pakker på dette om man ikke ønsker å arrangere det selv. Et annet alternativ er jo å velge seg et nærmere land og se på ting som Liseberg i Gøteborg samtidig som man kan ha bilferie i Sverige. Eller man kan velge seg legoland i Danmark. Der har man jo også flotte resorter med badeland og en fin dyrepark i Ålborg. Kan jo kombineres med en tur innom Tyskland. Pakk kofferten og dra til Paris. Romantisk by, spennende kultur, Astrix park og Euro disney. Kombinert med en båttur på Seinen. Noe for liten og stor. Vil til slutt si at jeg har mange ganger bodd på disse charter resortene med bamseklubber og jeg er i bestemor alder. Vi har bodd der uten småbarn og jeg har aldri opplevd å se ravende fulle foreldre der. På de familieresortene til de store arrangørende er der riktignok mange barn,men det har jeg da aldri følt at har vært til hinder for en god ferie. Koselig å se alle de små som har det greit. Veldig ofte er det store områder med fine parker og rolig avdelinger. Om man vil ha all inclusiv eller ikke er et eget valg. Man kan fritt handle i butikken på området og lage sin egen mat, spise a la carte eller dra utenfor resorten og spise der. Leilighetene er som regel fine med gode senger. De er mer tilrettelagt for skandinaviske turister.Man kan velge størrelse på leilighet. Om kveldene er det underholdning og stranden er som regel på området. Det finnes et bra utvalg med utflukter. Vi pleier å benytte oss av det og har kommet mye rundt og sett masse på en grei måte. Jeg har selv 3 barn som nå er voksne + 4 barnebarn og min erfaring ifra de var små er at når man reiser med barn så må endel av ferien gjøres på barnas premisser. Har kommet med noen alternativer til deg,men vil samtidig også råde deg til å kikke på reiseselskapene sine sider om familieresortene og sette deg litt inn i hva det er. Håper i alle fall dere finner ut av det og får en fin ferie
HvittHus Skrevet 27. april 2012 #29 Skrevet 27. april 2012 Kan jeg få slå et slag for Bornholm. Et fantastisk sted med mye å se og gjøre både for store og små. Passe varmt, god mat og hyggelige mennesker. På tur fram eller tilbake, kan man legge noen dager til den svenske skjærgården. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå