Gå til innhold

En annerledes familieferie?

Anbefalte innlegg

Gjest Haaploes
Skrevet

Hola!

Kjapp forhåndsinfo; min kommende samboer har en femåring, nå skal to ukers ferie med barnet planlegges. Selv har jeg ingen barn.

Personlig har jeg aldri vært på en charter/all inclusive-ferie med bamseklubb og sånne ting i hele mitt liv, og kan ikke tenke meg noe mer inneklemt og forferdelig enn å tilbringe to uker av sårt trengt ferie på et hotell der det flyr unger og drita foreldre rundt i en salig blanding.

Det vil derimot kjæresten min.

Jeg er mye større tilhenger av ferier der man kan oppleve ting, og selvfølgelig ta en dag eller to på stranden i blant - men ikke hver bidige dag! Blant annet har jeg foreslått øyhopping i Hellas, men det synes han høres fryktelig stressende ut med en liten en. Jeg tenker som så at vi er to voksne på ett barn, og at det går an å legge opp ting på en måte som gjør det morsomt for guttungen også. Jeg elsket jo ferier da jeg var liten selv om familien min aldri var på en ferie til "Det Store Landet Syden", og jeg aldri har vært med på bamse-klubb!

AH! Det jeg lurer på, kjære kloke hoder med sikkert litt mer barnereise-erfaring enn meg; har dere noen forslag jeg kan selge inn til min elskede?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å få til en mellomting på noe vis?

F.eks at hotellene dere bor på er barnevennlige, med barnebasseng og alt som hører med..? Er flust med sånne hoteller rundt omkring i verden, så man skulle jo tro det var mulig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter deg TS, det trengs absolutt ikke all inclusive for at barn skal ha det gøy på ferie!! Vi har to barn, og har aldri vært på sydenferie, kun andre typer reiser. Så øyhopping i Hellas bør jo være kjempegøy for en femåring?? Lei hus eller leilighet, eller ta med telt, ettersom hvor "loffete" dere vil gjøre ferien. Er dere fornøyd og hygger dere, gjør garantert barnet det også.

Men viktigst for dere er å bli enige- ellers blir vel ferien så som så....

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heller nok mer mot det du foreslår. Det er fullt mulig å ta øyhopping på barns premisser. Litt roligere tempo, litt lenger tid på hvert sted. Ja, jeg har barn så jeg har litt forståelse av en 5-åring.

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Er det mulig å få til en mellomting på noe vis?

F.eks at hotellene dere bor på er barnevennlige, med barnebasseng og alt som hører med..? Er flust med sånne hoteller rundt omkring i verden, så man skulle jo tro det var mulig.

Jeg skulle vært klarere; tanken på å tilbringe to uker sammenhengende på samme hotell kveler meg også. Ellers tenker jeg, på et generelt plan, at hotellet er et sted man skal sove. Et basseng er et pluss, men langt fra et "must" :)

Skrevet

Jeg skulle vært klarere; tanken på å tilbringe to uker sammenhengende på samme hotell kveler meg også. Ellers tenker jeg, på et generelt plan, at hotellet er et sted man skal sove. Et basseng er et pluss, men langt fra et "must" :)

Derfor tanken om mellomting:) MÅ ikke være hotell, men jeg forstår at han vil at ungen skal ha sine "opplevelser" også, og ikke bare være med dere voksne hele tida..

Skrevet

Vel, hva med å leie leilighet med basseng eller i nærheten til stranda da? Det gjorde mine foreldre ofte da vi reiste til Spania o.l. da jeg var yngre. Man lagde maten sin selv hvis man ville det, eller gå på restaurant, men da slapp man bamseklubb og alt det der.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Hola!

Kjapp forhåndsinfo; min kommende samboer har en femåring, nå skal to ukers ferie med barnet planlegges. Selv har jeg ingen barn.

Personlig har jeg aldri vært på en charter/all inclusive-ferie med bamseklubb og sånne ting i hele mitt liv, og kan ikke tenke meg noe mer inneklemt og forferdelig enn å tilbringe to uker av sårt trengt ferie på et hotell der det flyr unger og drita foreldre rundt i en salig blanding.

Det vil derimot kjæresten min.

Jeg er mye større tilhenger av ferier der man kan oppleve ting, og selvfølgelig ta en dag eller to på stranden i blant - men ikke hver bidige dag! Blant annet har jeg foreslått øyhopping i Hellas, men det synes han høres fryktelig stressende ut med en liten en. Jeg tenker som så at vi er to voksne på ett barn, og at det går an å legge opp ting på en måte som gjør det morsomt for guttungen også. Jeg elsket jo ferier da jeg var liten selv om familien min aldri var på en ferie til "Det Store Landet Syden", og jeg aldri har vært med på bamse-klubb!

AH! Det jeg lurer på, kjære kloke hoder med sikkert litt mer barnereise-erfaring enn meg; har dere noen forslag jeg kan selge inn til min elskede?:)

Det er iallefall tydelig at du aldri har vært på en slik ferie, får egentlig inntrykk av at du har reist veldig lite. Du har et forvrengt bilde av hvordan livet som regel er slike steder.

Til opplysning kan man fint legge ferien sin til et slikt barenvennlig hotell, og samtidig reise på utflukter og oppleve massevis!

Jeg koste meg veldig i bamseklubb da jeg var liten, men det betyr ikke at vi tilbrakte hver bidige dag rundt hotellbasenget- tvert imot!

Vi leide bil og reiste rundt på dagsutflukter, koste oss på stranda, var med på familie aktiviteter på hotellet, lekte og konverserte med andre familier, utforsket landsbyer og byer i nærheten, reiste på båtutflukter ++++ Vi gjorde masse forskjellig! Men det var så deilig (både for oss og våre foreldre) å bo på et slikt hotell hvor man har alt.... vi koste oss 3-4 ganger (iløpet av 14 dager) i bamseklubben på dagtid noen timer, da fikk dessuten foreldrene våre mulighet til å ha litt voksentid uten barn. Vi hadde frokost (daglig), lunch (hvis vi var i nærheten) og middag (en sjelden gang) inkl i prisen (til en slikk og ingenting).- Noe som var superkjekt! Likevel spiste vi de aller fleste middagene ute på ulike restauranter... Men vi hadde også valget om å slappe av på hotellet med kveldsunderholdning.

Også perfekt å ha alt av drikke og iskrm inkl på varme sommerdager, og hotell på stranda.

Det blir hva du selv gjør det til. Synes du tar fryktelig lite hensyn til din samboers 5-åring!

Øyhopping kan dere gjøre om et par år, eller evt du og samboeren din neste sommer uten barn.

• Liker 7
Gjest Haaploes
Skrevet

Synes du tar fryktelig lite hensyn til din samboers 5-åring!

Det har du absolutt for tynt grunnlag til å uttale deg om. Jeg respekterer og er glad for at du åpenbart har kost deg på en type ferie som ikke passer for meg som person. Man har alle forskjellige preferanser, og det er jo dét som er litt av poenget her.

Vi er nødt til å finne en løsning som gjør at alle koser seg på ferie. Det inkluderer min kjærestes barn, det inkluderer ham, og det inkluderer meg.

Skrevet

En mellomting kan jo være leilighetsanlegg med bassengområder og lekeplass, men ikke i et typisk "Syden"-land. Med sistnevnte unngår du ihvertfall mesteparten av "drita foreldre"-problemet.

Flere leilighetsanlegg er også bygget opp som rekkehus eller småhus, slik at man bor litt unna fellesområdene. Dvs. alle tilbudene er der, men ikke rett nedenfor balkongen.

Jeg bodde på et familiehotell-mareritt i 2001, så jeg tror jeg vet hva du er redd for. Det var ferien fra helvete. Rommene og leilighetene lå i et U-formet bygg, og bassengene og lekeplasser lå midt i. Jeg tror ikke det var stille 1 eneste sekund av de 14 dagene vi var der. Om dagen var det et konstant og vannvittig støynivå fra barn i bassengene og på lekeområdet med barneklubben. I tillegg synes hotellpersonalet også at det var nødvendig med et stort musikkanlegg utendørs - det sto på hele dagen med 7 sanger som gikk på repeat. På kveldene og natta var det alltid noen som satt og fyllebrølte og/eller fyllesang på balkongene. Og endel foreldre synes også at det var helt greit at ungene løp skrikende rundt i gangene, også på nattestid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når man reiser med barn (enten sine egne eller som steforelder), så må man bare glemme å ha voksenferie. alt skal skje på barnets premisser!!! og du kan bare våge deg å ta deg en øl mens barnet ser på :nei:

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Jeg er mye større tilhenger av ferier der man kan oppleve ting, og selvfølgelig ta en dag eller to på stranden i blant - men ikke hver bidige dag! Blant annet har jeg foreslått øyhopping i Hellas, men det synes han høres fryktelig stressende ut med en liten en.

...har dere noen forslag jeg kan selge inn til min elskede?:)

Støtter deg 110 prosent!!!

Har selv flere års erfaring med forslaget ditt, med kids på lasset.

Funker som rakker'n - det er de voksne som er premissgivere i forhold til om en sånn tur blir ok eller ikke. Har dere lyst og er innstilt på det blir det en suksess - garantert.

Drit i det klamme "all inclusive" kjøret og gjør hva du kan for å overtale samboeren din.

Mine unger får stjerner i øynene når vi ser på bilder fra turer for flere år siden, med vandring på borgjemte stier, plukking av oregano og timian, da vi var vitne til geiteslakting og ringside med blekkspruttørking og grilling, svampsanking og jeg vet ikke hva. Minner for livet.

Billigere, bedre, morsommere og lærerikt - i motsetning til all inclusive tøyset vi nordmenn av en eller annen ubegripelig grunn hopper på.

Lykke til :klemmer:

• Liker 4
Skrevet

Støtter deg 110 prosent!!!

Har selv flere års erfaring med forslaget ditt, med kids på lasset.

Funker som rakker'n - det er de voksne som er premissgivere i forhold til om en sånn tur blir ok eller ikke. Har dere lyst og er innstilt på det blir det en suksess - garantert.

Drit i det klamme "all inclusive" kjøret og gjør hva du kan for å overtale samboeren din.

Mine unger får stjerner i øynene når vi ser på bilder fra turer for flere år siden, med vandring på borgjemte stier, plukking av oregano og timian, da vi var vitne til geiteslakting og ringside med blekkspruttørking og grilling, svampsanking og jeg vet ikke hva. Minner for livet.

Billigere, bedre, morsommere og lærerikt - i motsetning til all inclusive tøyset vi nordmenn av en eller annen ubegripelig grunn hopper på.

Lykke til :klemmer:

Alt det der har også jeg opplevd også OG vi har bodd på flotte all inclusive-hoteller. Det ene er ikke nødvendigvis en motsetning til det andre. Det er hva man gjør det til selv helt enkelt.

Så når du avfeier det med "all inclusive-tullet" så vil jeg vel kanskje si at det vitner om noe kunnskapsløshet, fordi man faktisk kan få begge deler og mer til hvis man faktisk går inn for det. Det handler dog om å gidde og ville.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig det er dårlig gjort å dra barnet med til et så varmt land midt på sommeren.. Det kan da umulig være godt for barn å være et sted der til og med de voksne synes det er veldig varmt..?

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Jeg synes egentlig det er dårlig gjort å dra barnet med til et så varmt land midt på sommeren.. Det kan da umulig være godt for barn å være et sted der til og med de voksne synes det er veldig varmt..?

For all del.

Det er vel på grensen til omsorgssvikt når jeg tenker nøyere etter..........

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

alle barn elsker å se på geiteslakting....

AnonymBruker
Skrevet

Det har du absolutt for tynt grunnlag til å uttale deg om. Jeg respekterer og er glad for at du åpenbart har kost deg på en type ferie som ikke passer for meg som person. Man har alle forskjellige preferanser, og det er jo dét som er litt av poenget her.

Vi er nødt til å finne en løsning som gjør at alle koser seg på ferie. Det inkluderer min kjærestes barn, det inkluderer ham, og det inkluderer meg.

Jeg som skrev innlegget over her, om at du tar lite hensyn til barnet.

Og jeg må bare let av deg, for det er så tydelig at du ikke har noen anelse om hva det vil si å være på charter-ferie / all inklusive ferie....... Man kan fint oppleve MASSEVIS "selvom" man bor på et flott hotell, med lek aktiviteter og masse deilig mat. - Man er da ikke på hotelle hele tiden!! Tydelig at du ikke engang vil gi det et fair forsøk, for du har bestemt deg på forhånd om hvordan det vil være.

Ta deg en bolle :)

• Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg som skrev innlegget over her, om at du tar lite hensyn til barnet.

Og jeg må bare let av deg, for det er så tydelig at du ikke har noen anelse om hva det vil si å være på charter-ferie / all inklusive ferie....... Man kan fint oppleve MASSEVIS "selvom" man bor på et flott hotell, med lek aktiviteter og masse deilig mat. - Man er da ikke på hotelle hele tiden!! Tydelig at du ikke engang vil gi det et fair forsøk, for du har bestemt deg på forhånd om hvordan det vil være.

Ta deg en bolle :)

At jeg ikke har peiling på charter/all-inclusive skal jeg ikke krangle på, det jeg reagerte på er at du påstår at jeg ikke tar hensyn til femåringen. Slike påstander kan du holde for deg selv. Det samme kan du i grunn gjøre med den bollen :)

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Var da fælt til hakking på TS. :S

Endret av Mortem
AnonymBruker
Skrevet

når man reiser med barn (enten sine egne eller som steforelder), så må man bare glemme å ha voksenferie. alt skal skje på barnets premisser!!! og du kan bare våge deg å ta deg en øl mens barnet ser på :nei:

Skal barnet bestemme hva foreldrene og barnet skal gjøre hele tiden?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...