AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Jeg er helt ny på universitetet, bare tatt exphil der. Nå nærmer eksamen seg, og jeg får mer og mer panikk, har lest aaaltfor lite. Følte at når jeg tok fag som privatist (vgs) var det så "lett" å vurdere hvordan du kom til å ligge an karaktermessig, at det var nærmest umulig å stryke og lett å rett og slett bare synse seg til en god karakter. Er selvfølgelig klar over at det kreves mer på universitetet, spørsmålet er HVOR mye mer? Er det lett å stryke...? Noen som vil berolige meg litt? (om det er av betydning, alle emnene mine er på 1000-nivå, altså innføringsemner)
MichelleBelle Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Snakk med studenthelsetjenesten. De kan hjelpe deg med å meste eksamensangst og de største studiestedene tilbyr også seminarer i dette til studentene. Det blir vanskelig å vurdere om du kommer til å stryke eller ikke basert på det du skriver. Det er ikke slik at de som kan alt på pensum får toppkarakterer. For å få det må det vises en mer utfyllende forstålse av faget. En ide kan være å få tak i tidligere gitte eksamensoppgaver for å se hva det er de faktisk spør om på eksamen. Disse pleier å være tilgjengelig på nett.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Snakk med studenthelsetjenesten. De kan hjelpe deg med å meste eksamensangst og de største studiestedene tilbyr også seminarer i dette til studentene. Det blir vanskelig å vurdere om du kommer til å stryke eller ikke basert på det du skriver. Det er ikke slik at de som kan alt på pensum får toppkarakterer. For å få det må det vises en mer utfyllende forstålse av faget. En ide kan være å få tak i tidligere gitte eksamensoppgaver for å se hva det er de faktisk spør om på eksamen. Disse pleier å være tilgjengelig på nett. Støtter det med eksamensoppgaver, men husk å sjekke kommenterte besvarelser også. Det gir deg en pekepinn på hva som kreves for de ulike karakterene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Du kan sjekke strykprosent på de aktuelle fagene på http://dbh.nsd.uib.no/statistikk/kategori_studenter.action Det gir jo egentlig ikke noen pekepinn på hvor du er, men kan ofte virke litt beroligende :-P Nå du har studert en stund kan du nok enklere vurdere hvor du ligger hen ifh til eksamen. Dessuten kommer vel ofte slike "stryktanker" nå i eksamenstiden, selv om de fleste av oss ikke kommer til å stryke :-) 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Hvor lett det er å stryke tror jeg kommer veldig an på hvilket fag du tar. Jeg har strøket på et praktisk fag ("muntlig" eksamen) pga eksamensnerver, samtidig som jeg har rodd meg i land på en litteratureksamen der jeg skrev om et teaterstykke jeg aldri hadde lest ferdig. La oss si det sånn, jeg var egentlig mye flinkere i det faget jeg strøk i enn der jeg sto På de fleste fag jeg har tatt er det relativt vanskelig å stryke, men som sagt vil det avhenge av faget.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Du kan sjekke strykprosent på de aktuelle fagene på http://dbh.nsd.uib.no/statistikk/kategori_studenter.action Det gir jo egentlig ikke noen pekepinn på hvor du er, men kan ofte virke litt beroligende :-P Nå du har studert en stund kan du nok enklere vurdere hvor du ligger hen ifh til eksamen. Dessuten kommer vel ofte slike "stryktanker" nå i eksamenstiden, selv om de fleste av oss ikke kommer til å stryke :-) Tusen, tusen takk, det virket veldig beroligende
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Har sett på gamle eksamensoppgaver (og besvarelser ) men synes liksom ikke det hjelper så mye... Får bare panikk over at jeg ikke kan nok detaljer, ikke hadde klart å svare på alle oppgaver +++. Som sagt tror jeg problemet mitt mest er at jeg synes det er så vanskelig å vite hvor stor forskjell det er på hva som kreves på vgs og hva som kreves på uni. Tar forresten emner på samfunnsvitenskapelig fakultet, ikke spesielt vanskelige emner, men dermed så tenker jeg "da gjør sikkert alle det bra, og om de bruker normalfordeling så MÅ jo noen stryke, og jeg har ikke lest så mye, osv osv". Kjører meg helt fast, og får kjempeangst.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Har du faktisk spurt om de bruker normalfordeling? Ikke alle fag har det
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Har du faktisk spurt om de bruker normalfordeling? Ikke alle fag har det Japp, de bruker normalfordeling
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #10 Skrevet 25. april 2012 Har sett på gamle eksamensoppgaver (og besvarelser ) men synes liksom ikke det hjelper så mye... Får bare panikk over at jeg ikke kan nok detaljer, ikke hadde klart å svare på alle oppgaver +++. Som sagt tror jeg problemet mitt mest er at jeg synes det er så vanskelig å vite hvor stor forskjell det er på hva som kreves på vgs og hva som kreves på uni. Tar forresten emner på samfunnsvitenskapelig fakultet, ikke spesielt vanskelige emner, men dermed så tenker jeg "da gjør sikkert alle det bra, og om de bruker normalfordeling så MÅ jo noen stryke, og jeg har ikke lest så mye, osv osv". Kjører meg helt fast, og får kjempeangst. Jeg har aldri vært ute for noe som kan minne om normafordeling og jeg er på mitt 8. semester. Dessuten tror jeg ikke stryk er med i normalfordelingen (den fordeler seg slik sies det: A: 10%, B: 25%, C: 30%,D: 25%, E: 10%) normalfordeling er mer et mål enn et middel kan man si.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #11 Skrevet 25. april 2012 Jeg har aldri vært ute for noe som kan minne om normafordeling og jeg er på mitt 8. semester. Dessuten tror jeg ikke stryk er med i normalfordelingen (den fordeler seg slik sies det: A: 10%, B: 25%, C: 30%,D: 25%, E: 10%) normalfordeling er mer et mål enn et middel kan man si. Noen som vet sikkert om dette er riktig eller galt???? Uansett godt å høre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå