Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vikar på et sted. Hadde mye å gjøre en stund. Så ble fast ansatte permitterte fordi det plutselig ble ekstremt lite å gjøre. Da ble det ikke mer jobb på meg heller.

Jeg har tjent for lite til å ha krav på dagpenger. Har levert cver, vært til samtale med mulige arbeidssteder og søkt på mange stillinger.

Leverte søknad om støtte til livsopphold på NAV, sa hvor lite penger jeg har, og at det haster. Hun jeg snakket med sa at jeg bare måtte skrive på søknaden at det haster. Mer kunne ikke gjøres.

Nå har jeg et par tusen kr på konto. Når regningene denne måneden er betalt har jeg null kr på konto. Jeg spurte via mail hvor lang tid behandlingstiden er. Det kan ta opptil 3 uker!

Nå er jeg utrolig stresset.

Uten inntekt, men med regninger på viktige ting å betale (strøm og husleie, forsikring, mobilabbonement, samt at jeg også må ha mat fremover)... Hva kan jeg gjøre nå egentlig?

Jeg trenger jo penger fort. Helst i går...

Det er mulig det ordner seg med jobb snart, men selv da tar det jo opptil en mnd før første lønning. Nå sitter jeg fint i det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, skjønner frustrasjonen din.

Hva med å ringe rundt til de plassene regningene skal betales inn til, og be om en liten betalingsutsettelse? Det var hvertfall det første jeg tenkte på. Mulig det blir en vond sirkel det altså, men bedre enn inkassokrav og masse purregebyr...

• Liker 1
Skrevet

Be om utsettelser på regninger og be om nødpenger fra nav. Nødpenger skal ikke ta mer enn 3 dager.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med ei fra NAV i dag. Hun sa at før søknaden kan behandles må de ha bekreftelse fra siste arbeidsgiver om at jeg ikke får mer lønn fra dem. Det tar noen dager å ordne..

Jeg fikk ca 7000 kr i lønn tidlig i april. Så hvis jeg har krav på noe, får jeg det ikke før i mai sa hun. Det er bare noen dager til så det er ikke så farlig.. Men hvis jeg ikke får penger tidlig i mai heller....

Hva skal til for at jeg får nødpenger? Hun fra NAV ringte igjen mens jeg skrev dette. Hun sa at det må ha skjedd noe uforutsett (brann, tyveri etc) for å få nødpenger.

Og at 7000 kr skal holde i 1,5 mnd etter deres utregninger.

Jeg blir sprø! Og ved å utsette regninger får jeg jo bare enda større problemer senere.

AnonymBruker
Skrevet

Hun jeg snakket med spurte forresten om jeg ikke kan låne penger av noen..

Pleier seriøse NAV-ansatte å gjøre det? Føltes litt som at hun forsto at jeg ikke helt vet hva jeg har krav på og derfor ville "lure" meg på en måte.

Skrevet

Ring å få betalingsutsettelser på regningene dine, dette pleier sjelden å være noe problem. Meld deg hos samtlige bemanningsbyrå som er å oppdrive der du bor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utsett regningene dine.

Nødpenger trekkes fra støtten din uansett. Det er akkurat som å låne.

• Liker 4
Skrevet

Ja, NAV kan finne på å si ting som "lån penger fra venner". Da må du bare si at ingen har mulighet til det. Si du sitter uten mat, og spør pent om det ikke er noe hun kan gjøre for å speede opp behandlingstiden.

Det er dessverre sånn at man må mase litt på NAV for at de skal ta deg seriøst, er nok for mange som snylter så for å sile vekk de så gjør de seg ofte vanskelige.

Skrevet

Ikke for å være negativ, men om de sa at de syv tusen skal holde halvannen måned, så tror jeg at etter 3 uker så får du avslagsbrev i postkassa. Dette er hvis du har betalt husleie og strøm, men hvis ikke så trekker de fra din husleie og strøm, også gir de deg det du har krav på. Men husk også at de tar med forrige måneds inntekt.

Skrevet

Hei :)

NAV fungerer ikke som det skal ofte.

Da min samboer og jeg var i etableringsfasen for 14 år siden var det en periode på fire mnd hvor ingen av oss hadde jobb.

Vi hadde jobbet før det i flere år, men tilfeldigheter gjorde at vi begge sto uten arbeid på samme tid.

Så fant vi oss i en situasjon hvor vi ikke fikk tak i penger til mat. Det var kun tre ukers tid til vi fikk penger. Vi hadde på det tidspunktet ikke mulighet til å låne fra familie eller venner.

Vi gikk til ( på den tiden, sosialkontoret )for å søke om hjelp...til mat i tre uker...ca 1000 kr.

Men neida, da spurte saksbehandleren om ikke vi kunne ta opp forbrukslån i en bank.

Ja! Det kan vi..to personer uten fast arbeid eller noen sikker inntektskilde i nærmeste fremtid..de får sikkert lån.

Det var veldig ydmykende...be om penger fra staten når man sliter...

Også gikk det seks år.

Jeg fikk plutselig en prolaps i korsryggen.

Ble sykemeldt i ni mnd.

Søkte om sykepenger...det tok sin tid...over fire mnd før jeg fikk penger.

Jeg måtte til slutt ringe NAV for å be om ny saksbehandler.

Da ordnet det seg på under en uke.

Heldigvis hadde jeg da tilgang på penger. Men hva med dem som ikke har det?

Det skal jo ikke være sånn??

Alle saksbehandlerne skal jo operere likt? Samme kriterier o.s.v?

Føles ut som om at det flaks hvis man treffer riktig saksbehandler...ikke bra...

Good luck :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring å få betalingsutsettelser på regningene dine, dette pleier sjelden å være noe problem. Meld deg hos samtlige bemanningsbyrå som er å oppdrive der du bor.

Jeg meldte meg for en stund siden hos de som er her.

Spurte om å få utsatt regningene nå. Da har jeg litt penger akkurat nå, men jeg er veldig stresset. Om jeg ikke har inntekt i neste måned heller, så blir det jo ekstra ille med tanke på regningene.

Det er så dårlig at man må drive å mase. De håper vel at folk bare skal låne privat istedet og "klare seg" uten NAV. Jeg har alltid gjort alt jeg har maktet for å slippe å kontakte NAV, men må man så må man. Måten mange behandles på er skammelig, det er til å miste både mot og vett av. Jeg er veldig lite pushete av meg, vet ikke helt hva jeg skal si til dem. Jeg har for lite penger til de aller mest nødvendige ting fremover, jeg leter etter jobb, har levert søknader, vært til samtaler osv. Hva mer trenger de å vite liksom?

Eplebanan. Forbrukslån..? Uffameg... Ja, det er forskjell på saksbehandlere. Bra at det gikk fortere i svingene med den siste du hadde.

Skrevet

Jeg må bare nevne at jeg er utrolig fornøyd med min saksbehandler på nav. min søknad til lisvopphold tok under 1 uke fra jeg søkte til pengene sto på konto. Ble også noe usikkerhet rundt søknaden så saksbehandleren min ringte meg til og med!.

Ang min søknad så gjalt det penger til mat ( livsopphold) og kjøleskap.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare nevne at jeg er utrolig fornøyd med min saksbehandler på nav. min søknad til lisvopphold tok under 1 uke fra jeg søkte til pengene sto på konto. Ble også noe usikkerhet rundt søknaden så saksbehandleren min ringte meg til og med!.

Ang min søknad så gjalt det penger til mat ( livsopphold) og kjøleskap.

Hvordan var økonomien din da? Du hadde ikke hatt inntekt på en stund før du søkte eller?

Skrevet

Hvordan var økonomien din da? Du hadde ikke hatt inntekt på en stund før du søkte eller?

Jeg tjente veldig lite og ventet på AAP skulle gå i orden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva levde du på før vikarietet i og med at du ikke har krav på noe i tillegg til at du har så lav inntekt? Du må finne deg en fulltids jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Du må finne deg en fulltids jobb.

Hadde det vært fulltidsjobb tilgjengelig, ville jeg da tatt den. Men sånn er ikke situasjonen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det står faktisk i loven at alle muligheter skal være prøvd før en får sosialstønad så de kan kreve at du viser avslagsbrev fra bank når det gjelder for korte perioder uten penger...

De fleste kommuner ligger på en sats på like over eller rundt 5000 kr (for enslige) etter husleie, innboforsikring og strøm. Andre regninger dekkes ikke/må dekkes av gjenværende livsopphold. Noen kommuner har lav sats de første tre mnd, og ligger da på ca 3000kr. Det fordi en antar at en har litt klær og andre ting som holder i en periode. Satsene varierer fra kommune til kommune, da de fastsettes av kommunestyret.

Endret av liv
  • Liker 2
Skrevet

Dette høres kanskje fælt ut, men her mener jeg at man selv må være aktiv og ikke legge ansvaret på NAV.

- Du er arbeidsfør- så bruk all din tid til å lete eller etter jobb, ta 'hva som helst', barnepass, vasking etc. Heng opp lapper på butikkene.

- Utsett betalingen på regningene. Når du forklarer situasjonen så vil de fleste forstå det.

- Lev billig

- Pant flasker, selg ting du ikke trenger

- Lån penger fra familie eller venner

- Skaff deg et reservekort på lavt beløp i banken du bruker, forklarer man situasjonen der så går det oftest bra. Du har jo hatt inntekt før å vise til.

Når alt har kommet i orden igjen er du nok mange erfaringer rikere, bl.a at det er lurt å ha en reservekapital.

Lykke til ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres kanskje fælt ut, men her mener jeg at man selv må være aktiv og ikke legge ansvaret på NAV.

- Du er arbeidsfør- så bruk all din tid til å lete eller etter jobb, ta 'hva som helst',

Jeg tenker at ei jente som er ganske sikker på at hun ikke får et rødt øre av nav uti mai, gjør alt hun kan for å skaffe seg jobb.

Jeg synes ikke at folk bare skal la seg lure av nav. Jeg har fått støtte til livsopphold uten å vise de avslag på lån fra banken. Trengte ikke forklare meg så nøye for dem heller. Bare snakket tydelig og la ved nødvendige vedlegg til søknaden, som bevis på at jeg har regninger å betale og at jeg ikke har inntekt.

Leit at folk blir behandlet så forskjellig av de forskjellige som jobber i nav! Man må stå på krava, man har faktisk krav på støtte fra nav. Selvsagt finnes det ansatte der som ser håp om å slippe å se så nøye på søknaden en gang, bare satse på at det ikke blir styr å bare gi avslag, hvis det kommer en som trenger hjelp men ser sjenert og totalt uvitende ut.

Hjelp får de som vet hva de har krav på og som snakker godt for seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun jeg snakket med spurte forresten om jeg ikke kan låne penger av noen..

Pleier seriøse NAV-ansatte å gjøre det? Føltes litt som at hun forsto at jeg ikke helt vet hva jeg har krav på og derfor ville "lure" meg på en måte.

Man kan si mye om det store og kompliserte systemet NAV er, men jeg tror neppe NAV-ansatte er ute etter å lure noen. Hvis du leser lovverket rundt dette med sosialhjelp, ser du at det er siste utvei. Man skal ha forsøkt alle andre muligheter for inntekt, og det er helt vanlig at man ber om utsettelse på regninger, lån osv.

Regelverket er til og med så strengt at om du har oppsparte midler på konto, enten det er sparing eller annen formue, kan NAV kreve at man bruker dette først.

Det er veldig sjelden dette blir gjort, og det betyr at man tar individuelle vurderinger og at man er romslige i utøvingen av regelverket.

Jeg har jobbet i sosialtjenesten, og måtte en gang be en søker om å selge en av familiens to biler, da de hadde to nye biler, begge med lån. NAV/sosial dekker ikke gjeld, og hvis de solgte en bil ville de frigitt 5-7 000 i måneden. Søkeren var ikke villig til det, og da ble det avslag.

Du har havnet i en ekstraordinær situasjon, og da må du handtere økonomien deretter. Forhåpentligvis vil du med egen innsats og hjelp fra NAV få deg en ny jobb ganske raskt og dermed være på fote igjen. Lykke til.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...