AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Mange kristne er med i kristne meningheter som Jehovas vitne, baptismeninger, pinsevenner osv, hvorfor er dere så opptatt av å tro akuratt det samme som gruppen? Greit å tro en del likt, men helt likt? Blir ikke det litt feil, da tenker man vel ikke selv? Man blir vel påvirket av hva gruppen tror på, spesielt når man skal tolke bibelen? Jeg for eksempel leser bibele nøye side til side for å finne ut selv hva som står i bibelen, og hvordan jeg tolker det med mine øyne. Jeg gidder ikke melde meg inn i en kristen gruppe som Jehovas vitne for eksempel. For da får jeg vite hva de tror og får det nesten tvunget inn i hodet. Problemet med det er at hvis jeg da skal lese Bibelen etter å ha lært om jehovas vitne lære som sanneheten så hadde jeg sikkert tolket bibelen gjennom jehovas vitne "øyne", ikke mine egne øyne. Men Jehovas vitne var bare et eksempel, jeg tror mye likt som dem men det at Jesus er en engel er på bærtur.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Fordi samhold i en gruppe vanligvis har økt sjansen den har til å overleve, og evolusjonen har brukt religion som en effektivt måte å finne ut hvor sterkt samhold de andre individene har med gruppen.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Blir ikke det litt feil, da tenker man vel ikke selv? Hvorfor tenke når du kan la være? Mange ser på tenking og tolkning som et strev, disse personene har ikke den nysgjerrigheten som du har. En stor del av de troende gidder ikke en gang å lese Bibelen for å skape sin egen tolkning. Dette med at de samler seg i grupper har nok mange forskjellige forklaringer. Vi er mennesker som søker sosial tilhørighet, og det er det lett å oppnå i et religiøst fellesskap. En annen viktig faktor er at det ofte er nødvendig med folk rundt seg som kan bekrefte og forsterke troen din. Samfunnet vårt blir mer og mer sekulært, religion mister sitt grep om befolkningen generelt. Da er det forståelig at religiøse med et sterkt ønske om å tro, velger å klamre seg fast til grupper som kan hjelpe dem å opprettholde denne troen. 2
Tullepia Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Mange kristne er med i kristne meningheter som Jehovas vitne, baptismeninger, pinsevenner osv, hvorfor er dere så opptatt av å tro akuratt det samme som gruppen? Først må vi rydde opp i en misforståelse: Jehovas vitner er ikke en kristen menighet slik pinsevenner eller baptister er kristne menigheter. Dette er to forskjellige religioner som bygger på bibelen (altså Jehovas vitner og kristendom). Jehovas vitner kaller seg selv kristne og baptister/pinsevenner kaller seg selv kristne, men det er to forskjellige religioner, noe de alle er enige om. Greit å tro en del likt, men helt likt? Blir ikke det litt feil, da tenker man vel ikke selv? Man blir vel påvirket av hva gruppen tror på, spesielt når man skal tolke bibelen? Hvordan vet du om medlemmene i de ulike menighetene har identisk tro? Det er riktig at de i det store og hele er enige om hva som er hovedpunktene i troen, det er jo derfor de har sluttet seg sammen til en menighet. I menigheten får de veiledning av pastor/prest/eldste, og de har full frihet til å stille spørsmål eller diskutere enkeltpunkter de er uenige om. Er de rykendes uenige om hovedpunkter i troen er det rimelig at de forlater menigheten til fordel for en annen menighet som samsvarer mer med deres oppfatninger, ikke sant? Jeg for eksempel leser bibele nøye side til side for å finne ut selv hva som står i bibelen, og hvordan jeg tolker det med mine øyne. Så fint! Men alle mennesker har sine kjepphester og trenger å bli balansert av andre mennesker. Det er sunt å diskutere, samtale og veilede hverandre. Dette står ikke i motsetning til å være selvstendig, nei, det er et tegn på modenhet at man tør lar seg korrigere og tør vise at man forstår litt selv. Jeg gidder ikke melde meg inn i en kristen gruppe som Jehovas vitne for eksempel. For da får jeg vite hva de tror og får det nesten tvunget inn i hodet. Problemet med det er at hvis jeg da skal lese Bibelen etter å ha lært om jehovas vitne lære som sanneheten så hadde jeg sikkert tolket bibelen gjennom jehovas vitne "øyne", ikke mine egne øyne. Det gir ikke mening å bli medlem av en menighet du i utgangspunktet ikke deler troen til. Du må jo i tilfelle finne en gruppe du føler at samsvarer med din tolkning. Uansett er det ikke galt å snakke med folk som tror annerledes.
Androgyn Skrevet 9. mai 2012 #5 Skrevet 9. mai 2012 (endret) Historisk sett så har folk som tenker i stor grad selv lett for å falle i tankeganger som er utenfor det de religiøse overhodene anser som "riktig tro". Eksempelvis Galileo, og en haug med filosofer. Gitt at de religiøse overhodene har hatt såpass stor makt igjennom århundrene, har det vært risky business å tenke på egenhånd, ihvertfall i offentlige instanser. Det å følge flokken har på mange måter vært den sosiale normen i mange kulturer i flere hundre, hvis ikke tusen år. En annen veldig viktig ting er det AB to over sier. Mennesket er et sosialt dyr, og religion er en sterk fellesnevner for mange. Når det gjelder en del av de mer konservative og/eller fundamentale menighetene, så er det slik at mange av de totalt kutter kontakten med alle som forlater dem, og dermed påtvinger samhold. En del spiller også "Du kommer til helvete" - kortet, men dette har nesten forsvunnet fra de fleste progressive kirkene. Endret 9. mai 2012 av Androgyn
sofiemyr Skrevet 10. mai 2012 #6 Skrevet 10. mai 2012 Først må vi rydde opp i en misforståelse: Jehovas vitner er ikke en kristen menighet slik pinsevenner eller baptister er kristne menigheter. Dette er to forskjellige religioner som bygger på bibelen (altså Jehovas vitner og kristendom). Jehovas vitner kaller seg selv kristne og baptister/pinsevenner kaller seg selv kristne, men det er to forskjellige religioner, noe de alle er enige om. Hvem er du som innehar din egen definisjon av hva kristen er? "Kristne er folk som vedkjenner seg kristendommen, ein monoteistisk religion som byggjer på læra til den jødiske Jesus frå Nasaret. Kristne er den største gruppa som følgjer éin religion i verda, men er delte inn i fleire ulike kyrkjesamfunn. Ein reknar med at det finst over 2 milliardar kristne i verda." wikipedia
Tullepia Skrevet 10. mai 2012 #7 Skrevet 10. mai 2012 Hvem er du som innehar din egen definisjon av hva kristen er? "Kristne er folk som vedkjenner seg kristendommen, ein monoteistisk religion som byggjer på læra til den jødiske Jesus frå Nasaret. Kristne er den største gruppa som følgjer éin religion i verda, men er delte inn i fleire ulike kyrkjesamfunn. Ein reknar med at det finst over 2 milliardar kristne i verda." wikipedia JV mener de følger Jesu lære og pinsevenner mener de følger Jesu lære. Begge hevder å være kristne, men de er selvsagt ikke samme religion. Rent religionsvitenskapelig deles disse religionene inn under navnene Jehovas vitner og kristendom, men uten at man tar stilling til hvem som er "sanne" kristne. Eller vil du som JV hevde at du tilhører samme religion som pinsevenner? Det er i tilfelle noe nytt om JV og "tradisjonelle" kristne finner sammen og blir enige.
Sweet77 Skrevet 10. mai 2012 #8 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Flere av de kristne organisasjonene hevder å sitte på "sannheten", dvs en definisjon av Bibelens lære som er mer riktig enn den du finner i de øvrige organisasjonene. Disse organisasjonene hevder samtidig at Gud og Jesus kun har èn kanal her på jorden, dvs deres egen organisasjon. Ergo må du være tilsluttet deres organisasjon dersom du skal stå på godfot med de høyere makter. For mennesker som er oppdratt i, eller lar seg overbevise av, en slik organisasjon, er det derfor ikke noe annet alternativ enn å slutte seg til dem. Det å være en sann kristen er uforenelig med å avvise Guds sanne kanal - eller menigheten. Derfor en gruppe. Endret 10. mai 2012 av Flair
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå