Gå til innhold

Datteren min blir ertet i barnehagen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er snart 5 år, og går i barnehage. De siste månedene har det vært litt krangling mellom henne og en annen jente på samme alder. Denne jenta har en veldig sterk personlighet, og er en tydelig "ledertype". Hun har altså funnet ut at datteren min ikke skal få være med å leke, og klarer å dra med de andre barna på dette.

Jeg hører også små kommentarer ved henting og levering, men ikke nok til at jeg vil kalle det mobbing.

Jeg har tatt dette opp med de ansatte, men vil ta det opp igjen på foreldresamtale til uka.

Datteren min er en utrolig omsorgsfull og inkluderende jente, men er kanskje ikke så tøff - hun blir fort lei seg og er ikke den som roper høyest.

Nå skal denne andre jenta flytte over i en ny barnehage til sommeren, og selv om det kanskje er stygt å si det syns jeg egentlig det er bra...

Men jeg er allikevel redd for at datteren min ikke skal komme inn i "gjengen" igjen. Hun hadde en jente hun lekte veldig mye med før, men hun sluttet dessverre. I tillegg er det to jenter til på hennes alder, men disse følger ofte denne lederjenta, og lar henne bestemme.

Jeg vet ikke egentlig helt hva jeg spør etter, men har noen vært i samme situasjon? Hvordan skal jeg snakke med datteren min om dette? Jeg vet ikke hvor mye hun egentlig får med seg av dette, og hvordan hun oppfatter det. Har ikke lyst til å lage problemet større enn det er ved å si til henne at hun blir holdt utenfor... Samtidig bør jeg vel snakke med henne om det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing skal under ingen omstendighet aksepteres.

Du må ta fatt i problemet umiddelbart å ikke vente til dere skal ha foreldresamtale.

Send en skriftlig henvendelse til barnehagen der du uttrykker din bekymring for at barnet ditt blir mobbet. Barnehagen må da ta tak i problemet.

Jeg synes heller ikke at datteren din skal være nødt til å utsettes for mobbing helt fram til sommeren når den andre jenta slutter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må få en slutt på dette NÅ. Og da mener jeg egentlig i dag. For dette vil nok ikke bli bedre av seg selv. De kan bli verre og det kan også gå kraftig ut over din datter og det er ikke alltid det er bare bare å komme seg på beina i gjen. Jeg vet med flere som har blitt mobbet i så tidlig alder som ender med at de forandrer personlighet, blir redd og engstelig og som ikke går over bare fordi man flytter, som i gjen fører til enda mer mobbing.

Så sett en stopper for dette nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Kanskje jeg bare må ta det opp igjen ved hentingen i dag, for jeg vil jo ikke at dette skal utvikle seg.

Jeg er ikke helt sikker på hvor stort omfanget er heller, siden jeg får vite det meste gjennom datteren min. Hun sier ofte at "Jeg fikk ikke være med å leke av XXX i dag", men jeg får jo ikke høre om alle de hun HAR fått være med å leke av. De eneste som kan svare på dette er vel egentlig de ansatte i barnehagen, siden det er de som ser dem hver dag. Hvis det ikke er så mye som jeg tror det er er det jo bra, men jeg blir jo veldig bekymret om det faktisk er snakk om mobbing...

Tenker også at de i barnehagen burde ha tatt det opp med meg om de hadde vært bekymret, men jeg vil jo uansett høre med dem.

Får se hva de sier etterpå, og så tror jeg at jeg venter litt med å ta det noe særlig opp med datteren min, om ikke hun sier noe spesielt. Spør jo alltid hvordan hun har hatt det i barnehagen.

Hun virker heldigvis ikke skeptisk til å gå i barnehagen e.l. da, gleder seg alltid til å gå i barnehagen og virker fornøyd ved henting. Vet også at hun leker med barn på andre avdelinger. Hun har også søsteren sin i barnehagen og leker med henne, i tillegg til at hun leker endel med guttene.

Skrevet

Har hatt lignende situasjon - men mer i varianten "har ingen venner på skolen". Hadde en bestevenninne som sluttet. Vi sa i fra på skole og SFO og ba de hjelpe til med å spleise barnet inn mot noen av barna i klassen. Vi var selv aktive med å invitere med klassekamerater ( en om gangen og kun de som potensielt kan ha kjemi - dette hadde vi sett tidligere). Det funket kjempefint! Spør barnet om det er noen de vil ha med hjem:-) lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal denne andre jenta flytte over i en ny barnehage til sommeren, og selv om det kanskje er stygt å si det syns jeg egentlig det er bra...

Det er ingentng stygt ved å synes det er bra at hun flytter. Om jeg var i din situasjon ville jeg frydet meg, og jeg ville overhodet ikke følt meg slem over å gjøre det. Gled deg til hun er vekk, og kjøp deg en sjokolade for å feire.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...