Gjest BabyBlue Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 (endret) Leste litt om dette for noen år siden, og fant tilbake på det for youtube i dag. Det er kort sagt en gammel kinesisk teori om hvordan plasseringen av utbruddene kan fortelle deg om hva som forårsaker det. Altså om det er hormonelt betinget, dårlig kosthold, sykdommer, eller noen organer som sliter mer enn andre pga. dårlig livsstil eller genetiske "feil". Her er en film som forklarer det. Jeg kartla det også på et bilde av et ansikt jeg fant på google, slik at dere kan følge med lettere (vedlagt fil). 1: Mellom øyenbrynene. Henger sammen med leverens tilstand. Folk som sliter med det kan lett få kviser, hud som skaller av og irritert hud – henger som regel med inntak av for mye fettholdig og mektig mat mat (noe leveren ikke liker) og spising om kvelden. For å bli kvitt kviser mellom øyenbrynene må man da holde seg unna fet mat, ofte ting med mye ost, krydder og fett, alkohol og prøve å spise til fornuftige tider av døgnet (helst ikke spis noe 3 timer før du legger deg). 2: Panne området. Betyr at du kan ha dårlig fordøyelse – drikker for lite vann og spiser for lite grønnsaker og frukt. For å løse det kan du begynne å spise mer fornuftig mat som setter i gang fordøyelsen og droppe ferdigmat. 3. Øvre kinn. Har som oftest å gjøre med lungene. F.eks om man er røyker, har astma og dårlig lungekapasitet kan huden i de øvre kinnene ofte bli uren. Løsningen kan være å trene mer, kutte ut røyking og fokusere på å ta dype åndedrag gjennom dagen. Dette kan også komme av forkjølelse eller tett nese da det gjør det vanskeligere å puste skikkelig. 4. Nedre kinn. Kan ha sammenheng med tannkjøtt og generelle tannproblemer (hvordan det forårsaker acne har jeg ikke peiling på). 5. Nese. Henger sammen med hjertet. Hvis huden på nesa er dårlig kan det tyde på ting som høyt blodtrykk. 6. Ører. Henger sammen med nyrer. Får man kviser i ørene kan det tyde på at man ikke drikker nok vann og inntar for mye salt og koffein. 7. Ved siden av haka og rundt leppene. Hormonell ubalanse. Kan være rett før mensen, under stress (skole, eksamen osv). 8. Senteret av haka. Har sammenheng med de mindre delene av fordøyelsen. Av dårlig kosthold og matallergier kan man få kviseutbrudd midt på haka. 9. Brystet. Har mye å gjøre med stress, men kan også komme av at huden blir irritert av stoffet på klærne og friksjonen av det, eller at man svetter mye om dagen og ikke får skrubbet vekk død hud osv. 10. Mørke sirkler under øynene. Kan komme av at man lider av jernmangel (mensen, ikke spiser nok jernholdig mat, er genetisk blodfattig). Jeg skrev dette for lenge siden, og det er litt ufullstendig og vanskelig å fatte (muligens feil informasjon også, alle ansiktskartene sier noe forskjellig!), men det sier kort og godt hva "face mapping" er for noe. Jeg har ikke fulgt det, og synes det virker som litt svada da hvert punkt forteller deg å ordne på livsstilen din, noe som i mange tilfeller er bra mot acne uansett (god mat inn, finere hud ut?), men det er litt interessant allikevel da jeg er interessert i hvordan huden fungerer. HER står det også om det på en mer utfyllende måte (går innpå alt fra pigmenteringen til huden, linjer og rynker osv). Så hva synes dere, har dere lest om det før? Henger det mye sammen med deres hud? Jeg synes det stemmer i noen tilfeller, men er vanskelig å si da det er andre ting enn dårlig livsstil som forårsaker kviser (f.eks i kinnene - kan godt komme av at man sover på en skitten pute om natta osv. Og panna - kan komme av pannelugg som irriterer huden). Men er da morro å lære noe nytt, uansett hvor "unyttig" det kan være :gjeiper: Endret 25. april 2012 av BabyBlue
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Har lest dette før ja, og jeg synes det er en genial ting. Ser lett når jeg har fått kviser av alkohol, hormoner og dårlig kosthold på huden. Jeg får faktisk kviser i pannen hvis jeg ikke spiser grønnsaker. Far får en massiv kvise på nesen av og til, og han har høyt blodtrykk.
Gjest BabyBlue Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Har lest dette før ja, og jeg synes det er en genial ting. Ser lett når jeg har fått kviser av alkohol, hormoner og dårlig kosthold på huden. Jeg får faktisk kviser i pannen hvis jeg ikke spiser grønnsaker. Far får en massiv kvise på nesen av og til, og han har høyt blodtrykk. Ah, så fint at det funker for deg =) Jeg merket selv bare det der om blodtrykk - det hører til morssiden, og for å roe det ned må moren min ta jerntabletter. Hun sier selv hun fikk finere hud etter at hun begynte å ta hånd om blodtrykkproblemet sitt, så helt på bærtur er det nok ikke. Er selv helt kvisefri nå, men kan vel prøve å leve etter dette for å forhindre nye utbrudd på de stedene som pleide å være verst. Har ikke vondt av det uansett, det der å leve sunnere mener jeg :gjeiper:
Belle de Jour Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Jeg hørte en gang at kviser i kinn kan bety for mye alkohol, pga at leveren blir påvirket, og for min del stemte det (ikke alkohol, men hadde kyssesyken slik at leververdiene var forhøyet). Jeg, som omtrent aldri hadde hatt kviser i kinnene, fikk plutselig flust av dem. Stort sett er det bare rundt haka, og jeg antar at det kommer av hormoner.
Gjest Tigress Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Tradisjonelle kinesisk medisin, ja. Nett. Ein skal vel vere blind for å ikkje sjå at dei har fatta ein del, samstundes som det er altså innafor tradisjonell kinesisk medisin at ein skal ete tigerbein for å få tigerens styrke. Humbug, humbug, humbug. Eg synest det skal vere litt betre dokumentert, for som ein seier: om ein fiksar til dømes leverproblema sine ved å drikke litt mindre og å ete litt betre mat, så får ein jo betre kosthald, og det er vel ikkje så rart at det påvirkar huda. Eller? Det same gjeld høgt blodtrykk: mange har høgt blodtrykk fordi dei et dårleg mat. Huda blir nok betre når blodtrykket blir betre, men er det direkte fordi blodtrykket er betre eller fordi huda får betre næring. Tja...
Gjest BabyBlue Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Tradisjonelle kinesisk medisin, ja. Nett. Ein skal vel vere blind for å ikkje sjå at dei har fatta ein del, samstundes som det er altså innafor tradisjonell kinesisk medisin at ein skal ete tigerbein for å få tigerens styrke. Humbug, humbug, humbug. Det var akkurat det der med kinesisk medisin som fikk meg til å heve øyenbrynene også. Enkelte av punktene er ganske åpenbare fra før av, men på samme tid tror jeg det kan hjelpe folk som har dårlig hud pga. en dårlig livsstil. Men på samme tid kan det ha en viss sannhet i seg. Mye i kroppen vår henger sammen med andre ting, og da kan det å bedre en "feil" automatisk påvirke en annen plage, slik som uren hud eller jernmangel osv.
Gjest Tigress Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Men på samme tid kan det ha en viss sannhet i seg. Mye i kroppen vår henger sammen med andre ting, og da kan det å bedre en "feil" automatisk påvirke en annen plage, slik som uren hud eller jernmangel osv. Det er då ganske sjølvklart! Ein skal vel kan hende vere glad til for at somme endrar livsstil fordi dei får kviser enn at dei ikkje endrar livsstil i det heile. Sjølv om eg verkeleg meiner at såpass sjølvkritikk bør ein ha at ein kan sjå om ein har eit brukbart kosthald eller ikkje.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Leste ikke linken din, bare det du har skrevet. Og det stemmer ikke på min hud, ikke på forloveden sin heller
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Jeg har litt kviser i panna. Spiser litt for lite grønnsaker, men drikker mye vann. Har aldri hatt problemer med fordøyelsen. Tror kanskje jeg har fått kviser der pga pannluggen som jeg hadde i mange år. Nå har jeg latt håret vokse ut og har mye mindre kviser nå enn før. Jeg har også kviser på bryst og rygg, og synes egentlig det er logisk at svette kan forårsake kviser, samt stress. Trener en del og merker at der sports-BH'en sitter er det mest uren hud. Det at ren og naturlig mat gir fin hud tror jeg på! Huden er det siste organet som får vitaminer fra det man spiser, så hvis man ikke spiser nok, går det ut over huden siden det lille av vitaminer man spiser gis til andre viktigere funksjoner som immunforsvar.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #10 Skrevet 25. april 2012 Oi, ut i fra alt det der skulle jeg vært full i kviser. Hehe. Og jeg får aldri kviser! Føler meg heldig.
mari4ever Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 Dette stemmer veldig bra på meg vertfall. jeg får masse kviser på haken under mens perioden, og når jeg har dårlig kosthold og mye festing så får jeg noen i kinn. Det hjelper også veldig og vaske ansiktet i bare ti sek eller litt mindre der du har fått utbruddet, og ikke mer. overaskende så funker det kjempe bra for meg:) der huden er irriert må vi ikke vaske for lenge. glad jeg prøvte ut tipset.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 Det stemmer dårlig med meg - jeg får mest på kinn(hormonell utbrudd pga stoffskiftet) - og jeg dette med astma/røyking etc har jeg 0% av. Har rett og slett ingen av problemene som er listet opp som årsak.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 Stemmer bra på meg og. Får kviser i kinna hvis jeg har drukket mye alkohol i løpet av en helg, og kviser ved siden av haka rundt mensperioden (+ da jeg byttet p-piller, da slo huden der seg helt vrang!)..
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 Stemmer perfekt på meg. Har vært plaget av 1, 4, 6 og 7, ettersom hva jeg har gjort/ hatt i den perioden av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå