Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang vært på et jobbintervju hvor du har hatt de rette kvalifikasjonene til jobben men så har ikke personligheten din vært rett?

Må man være så utrolig utadvendt for å jobbe deltid i matbutikk?

Hvilke ekstrajobber kan jeg som er innadvendt søke på?

Hva jobber (og trives) dere innadvendte med?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

nja, jeg regner med at en utadvendt person lettere får jobben i en matbutikk enn en innadvent person! det er trossalt en service jobb/ kundebehandlerjobb.

kan du ikke forsøke å trene deg selv på å bli mer utadvent da?

det kan trenes det skjønner du :)

jeg anser meg selv om utadvent-pluss, og har ingen forslag til en jobb for en innadvent person, jeg ville bare få deg til å tenke på at du kan prøve å gjøre noe med innadvent-heten din ;)

Skrevet

Når du sier innadvent, mener du da sjenert eller rolig?

Slik jeg ser det så finnes det jobber for alle, og det å endre seg selv for at det da skal være lettere å få jobb, det tror jeg ikke er riktig. Det ville være å ikke anerkjenne en selv, noe som på sikt, slik jeg ser det, ikke er spesielt heldig.

Tenker du kan jobbe i en front-desk? Der må man være serviceminded, men man trenger ikke å sprudle og være utadvent, men man må like mennesker. Eller hva med en lagerjobb? Renhold? Bibliotek? Avlastningshjelp? Personlig assistent?

Og ja, jeg har vært på mange jobbintervju hvor jeg ikke er rett person, men det går mer på at ikke alle passer inn overalt, heldigvis. Og, er man sprudlede og utadvent så skulle man mange ganger ønske man var litt mer rolig av type, tro meg. Så, det er viktig at du finner ut hvem du er! Hvillke kvaliteter har du? Nøyaktig? Stabil? Rolig? Nysgjerrig?

Bruk de kvalitetene du har og finn en jobb ut fra det :)

Masse lykke til!!

Skrevet

nja, jeg regner med at en utadvendt person lettere får jobben i en matbutikk enn en innadvent person! det er trossalt en service jobb/ kundebehandlerjobb.

jeg anser meg selv om utadvent-pluss, og har ingen forslag til en jobb for en innadvent person, jeg ville bare få deg til å tenke på at du kan prøve å gjøre noe med innadvent-heten din ;)

Hehe ok :) Hvordan kan det trenes mener du? Har jo vært sånn her hele livet så jeg tror ikke det er så lett å endre.

Når du sier innadvent, mener du da sjenert eller rolig?

Slik jeg ser det så finnes det jobber for alle, og det å endre seg selv for at det da skal være lettere å få jobb, det tror jeg ikke er riktig. Det ville være å ikke anerkjenne en selv, noe som på sikt, slik jeg ser det, ikke er spesielt heldig.

Tenker du kan jobbe i en front-desk? Der må man være serviceminded, men man trenger ikke å sprudle og være utadvent, men man må like mennesker. Eller hva med en lagerjobb? Renhold? Bibliotek? Avlastningshjelp? Personlig assistent?

Og ja, jeg har vært på mange jobbintervju hvor jeg ikke er rett person, men det går mer på at ikke alle passer inn overalt, heldigvis. Og, er man sprudlede og utadvent så skulle man mange ganger ønske man var litt mer rolig av type, tro meg. Så, det er viktig at du finner ut hvem du er! Hvillke kvaliteter har du? Nøyaktig? Stabil? Rolig? Nysgjerrig?

Bruk de kvalitetene du har og finn en jobb ut fra det :)

Masse lykke til!!

Vet ikke jeg, er vel både rolig og sjenert. Skulle ønske jeg var mer utadvendt, så jeg har jo lyst til å endre meg litt.

Ønsker ikke å jobbe med service eller mennesker egentlig, kunne tenkt meg å jobbe med papirer eller noe sånt. :gjeiper: Er på utkikk etter deltidsjobb nå, og har jobbet i butikk før og synes det er helt okei, men det er ikke den beste jobben jeg kan ha. Er ikke så mange andre deltidsjobber å søke på. Det er for det meste salg, service eller butikkmedarbeider.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er innadvent + jeg har sosial angst. fantastisk kombinasjon.... jeg har ikke jobb....

• Liker 1
Skrevet

Jeg er innadvendt (sjernert / rolig) jobbet i matbutikk mens jeg studerte. Etterhvert som jeg har hatt andre jobber så har innadvendtheten min bedret seg. Jeg er fortsatt ganske sjenert og rolig, men langt nær på samme måte som for 6-7 år siden. :)

Søk gjerne jobber i matbutikk du, det viktigste er at du er høflig, kan smile og være behjelpelig mot kunder. Det blir naturlig i den jobben /settingen man er i, så da blir det ikke så problematisk selv om man er litt innadvendt. Også kan det hjelpe deg.

Skrevet

Var på intervju for matbutikk i går og der var det veldig viktig at personen de skulle ansette var utadvendt. Veldig viktig at den de ansatte var en person som får masse energi av å være med andre folk blablabla.

Skrevet (endret)

jeg er innadvent + jeg har sosial angst. fantastisk kombinasjon.... jeg har ikke jobb....

:/ Har du vært på mange intervjuer da? Hvilke jobber søker du på?

Jeg er innadvendt (sjernert / rolig) jobbet i matbutikk mens jeg studerte. Etterhvert som jeg har hatt andre jobber så har innadvendtheten min bedret seg. Jeg er fortsatt ganske sjenert og rolig, men langt nær på samme måte som for 6-7 år siden. :)

Søk gjerne jobber i matbutikk du, det viktigste er at du er høflig, kan smile og være behjelpelig mot kunder. Det blir naturlig i den jobben /settingen man er i, så da blir det ikke så problematisk selv om man er litt innadvendt. Også kan det hjelpe deg.

Ja, sant det er mulig å jobbe i matbutikk selv om man er innadvendt? Jeg har jo gjort det før, og synes det er helt greit, likte det veldig odt noen ganger og. Men i den butikken jeg søkte så ville de ikke ha noen innadvendte. Jeg ville jo ikke lyve om hvordan jeg er, så jeg sa jo at da er jeg nok ikke den de ser etter.

Endret av Vodka
Skrevet

Å være innadvendt blir veldig ofte sett på som noe negativt som må endres eller "jobbes med". Jeg er veldig uenig i dette, og tviler på at en innadvendt personlighet kan endres noe mer enn en utadvendt personlighet kan endres til å bli innadvendt. Det er en del av hvordan vi er bygd opp.

Å være innadvendt trenger absolutt ikke å være negativt. Innadvendte personer er ofte rolige, strukturerte og har stor evne til å reflektere. Vi kan være beskjedne og virke usikre, men det er individuelt, og der du ikke kan (eller burde) "jobbe med" den innadvendte personligheten din, kan du for eksempel jobbe med å bli mer selvsikker og takle sosiale utfordringer bedre.

Jeg har jobbet med kundeservice i flere år og er så innadvendt som man kan bli. Jeg tror det er mange arbeidsgivere som ikke helt forstår hva innadvendt versus utadvendt egentlig betyr. Du kan være innadvendt og allikevel være blid og hyggelig og gi god kundeservice. Hvis du ønsker å jobbe i butikk må du selv vurdere om du er en serviceinnstilt person som takler å møte mange mennesker i løpet av en arbeidsdag.

Hvis du vet at dette ikke er noe du vil trives med så er det mange andre muligheter, feks visse typer kontorarbeid og lager.

Men vi vil nok ofte ha en ekstra utfordring på jobbintervjuer der arbeidsgiver ønsker en utadvendt person. Selv har jeg nok "faket" noen ganger når jeg virkelig har hatt lyst på jobben og vet jeg ville vært flink i den. Men du kan også være ærlig og si at du har en innadvendt personlighet, men at du for eksempel er blid og hjelpsom og har de andre kvalitetene de ser etter.

Beklager at dette ble litt langt. Var ikke meningen å forelese, men jeg blir litt provosert når utadvendte mennesker mener innadvendte mennesker har en feil i personligheten som bør "fikses".

Lykke til Vodka :)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

jeg er innadvent og rolig og har hørt hele livet at jeg må skjerpe meg og bli mer blabla. virker som en del mennesker blir nervøse og usikre av rolige personer.

Skrevet

Jeg er nok litt innadvendt når det kommer til folk jeg ikke kjenner ellers, men har null problemer med å jobbe i serviceyrket. :) Jobber i en matbutikk ved siden av studier.

Det er nok sikkert litt individuelt, og i begynnelsen så ble jeg veldig stresset når kunder kom og f.eks. spurte meg om noe, redd for å ikke klare å finne balansen mellom hyggelig og for hyggelig også videre. Men ble vant til det. Servicebehandling er en teknikk som alt annet. Har du gjort det de første 50 gangene, så vet du hva som venter deg de neste 50, 100 gangene og det hjelper.

Men skal sies at jeg ikke er noe ekstremt tilfelle på noen måte. Hadde jeg slitt veldig med det så hadde jeg nok ikke oppsøkt situasjoner hvor jeg hadde måttet bruke så mye tid til å hilse på andre mennesker. For min del har det bare vært godt å bryte litt ut av komfortsonen.

Skrevet

http://www.dagsavisen.no/nye-inntrykk/reportasje/pratesjuk-/.zrm

Hvorfor skal hun øve seg opp til å bli det motsatte av det hun er? Det er absolutt ingenting galt med å være introvert, men de fleste møter dessverre mange hindringer iløpet av livet.

• Liker 5
Skrevet

Å være innadvendt blir veldig ofte sett på som noe negativt som må endres eller "jobbes med". Jeg er veldig uenig i dette, og tviler på at en innadvendt personlighet kan endres noe mer enn en utadvendt personlighet kan endres til å bli innadvendt. Det er en del av hvordan vi er bygd opp.

Å være innadvendt trenger absolutt ikke å være negativt. Innadvendte personer er ofte rolige, strukturerte og har stor evne til å reflektere. Vi kan være beskjedne og virke usikre, men det er individuelt, og der du ikke kan (eller burde) "jobbe med" den innadvendte personligheten din, kan du for eksempel jobbe med å bli mer selvsikker og takle sosiale utfordringer bedre.

Jeg har jobbet med kundeservice i flere år og er så innadvendt som man kan bli. Jeg tror det er mange arbeidsgivere som ikke helt forstår hva innadvendt versus utadvendt egentlig betyr. Du kan være innadvendt og allikevel være blid og hyggelig og gi god kundeservice. Hvis du ønsker å jobbe i butikk må du selv vurdere om du er en serviceinnstilt person som takler å møte mange mennesker i løpet av en arbeidsdag.

Hvis du vet at dette ikke er noe du vil trives med så er det mange andre muligheter, feks visse typer kontorarbeid og lager.

Men vi vil nok ofte ha en ekstra utfordring på jobbintervjuer der arbeidsgiver ønsker en utadvendt person. Selv har jeg nok "faket" noen ganger når jeg virkelig har hatt lyst på jobben og vet jeg ville vært flink i den. Men du kan også være ærlig og si at du har en innadvendt personlighet, men at du for eksempel er blid og hjelpsom og har de andre kvalitetene de ser etter.

Beklager at dette ble litt langt. Var ikke meningen å forelese, men jeg blir litt provosert når utadvendte mennesker mener innadvendte mennesker har en feil i personligheten som bør "fikses".

Lykke til Vodka :)

Takk for det, synes ikke det var for langt :)

Jeg burde kanskje faket det mer i går, men jeg var så dårlig forberedt så jeg orket ikke. Og når de sier rett ut at de vil ha en utadvendt person, så vil jeg jo ikke lyve og si at jeg er det. Men jeg burde vært mer tydelig på at jeg kan være flink med kunder og hyggelig likevel. Ble bare så oppgitt av alt det maset om personlighetstype så jeg gadd ikke prøve å overbevise de om noe. Men skal søke andre typer jobber neste gang, det hadde passet meg bedre med en annen type jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv ganske rolig, stille og sjenert. Men, på jobben min er det veldig hektisk og vi har mange kunder. Jeg snakker nok med nesten hundre forskjellige mennesker hver dag, men det går helt fint. På jobb går jeg liksom inn i en "jobb rolle". Jeg vil si at man ikke trenger å være utadvendt for å jobbe i servicebransjen eller andre steder med mange mennesker, og man kan fortsatt trives. :)

• Liker 1
Skrevet

Fin den artikkelen, ja :) Er enig i at arbeidsgivere ikke burde favorisere utadvendte så mye, for innadvendte kan da gjøre en like god jobb de. Det skriver jo mange i denne tråden og. Man får jo en profesjonell rolle og man gjør en ting mange ganger og lærer seg det. Da trenger man ikke ha en utadvendt personlighets-type, hvis man kan fungere bra i jobben sin for det. Men det gjelder å virke utadvendt på intervjuet i hvertfall.

• Liker 1
Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Har du noen gang vært på et jobbintervju hvor du har hatt de rette kvalifikasjonene til jobben men så har ikke personligheten din vært rett?

Må man være så utrolig utadvendt for å jobbe deltid i matbutikk?

Hvilke ekstrajobber kan jeg som er innadvendt søke på?

Hva jobber (og trives) dere innadvendte med?

Jeg er også innadvendt, og jeg har jobbet på gatekjøkken, to forskjellige klesbutikker og nå jobber jeg på en flyplass som vekter. Anbefaler i alle fall ikke å jobbe i klesbutikk ettersom det ofte er så stort fokus på mersalg og det å prakke på kunder diverse ting. Å jobbe som vekter går derimot strålende til tross for at jeg er innadvendt, så fet anbefales. Er dessuten moro :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal hun forandre seg? Det er helt forkastelig at samfunnet legger opp til at alle må være supersosiale og utadvendte, ellers er det noe galt med deg.

Reality check - svært mange er ikke født slik. Vi er alle forskjellige. Selv om man er innadvendt/introvert kan man være servicevennlig og hyggelig og imøtekommende. Så lenge man ikke har sosial angst går det helt fint å jobbe i serviceyrker.

Vi som er innadvendte har bare ikke behov for å skravle høl i hodet på folk med meningsløst piss og har behov for å hente energi ved å være alene.

;)

• Liker 5
Skrevet

Det er akkurat denne holdningen som er viktig å få endret.

Jeg har tatt Myers-Briggs-testen, den fullstendige, flere ganger. Introvert-resultatet mitt er alltid nesten utenfor skalaen. Det forhindrer ikke at jeg har hatt og likt både salg- og service- og HR-jobber. Jeg oppfattes av kolleger og sjefer som tillitvekkende, hyggelig, morsom og ikke minst jæskla dyktig. De ser meg også som en som holder hodet kaldt i kriser og ikke blir stressa (men det blir jeg, jeg viser det bare ikke på ekstravert-måtene).

Det jeg ikke klarer er å sitte og virke utadvendt på intervju. Jeg kan ikke gi inntrykk av at jeg sprudler og spretter, for det gjør jeg aldri. Jeg er tørrvittig og rolig. En arbeidsgiver som ikke er kompetent nok på rekruttering til å forstå ressursene en introvert person har å by på, er også en arbeidsgiver jeg er lite interessert i å jobbe for, i og for seg. Dessverre er det massevis av arbeidsgivere som kan for lite om rekruttering og personalledelse, eller som tror at introverte kan "gjøre noe med det". Det er gjerne svært ekstraverte sjefer som har den vrangforestillingen.

Personlighetstype kan forsåvidt forandre seg gjennom livet. En som starter som lett introvert kan endre seg til lett ekstravert, for eksempel. En som er både introvert og sjenert (det er ikke synonymer) kan imidlertid ikke uten videre bli skravlete og sprudlende. Det er heller ikke et mål å forandre seg. Hvorfor skulle vi behøve det, bare fordi enkelte med sprettballpersonlighet blir stressa av at vi ikke er lik dem?

Det er mange som blir overrasket over at jeg er introvert. De forbinder det med noen som kryper sammen i en krok og holder munn, og det er naturligvis bare gjeldende for enkelte introverte. Jeg er som nevnt så høyt på introversjon-skalaen som det går an å bli, men jeg er en god taler og aktiv og engasjert på jobb. Forskjellen er at jeg sier ikke noe med mindre jeg har noe å si, og jeg bruker energi sammen med andre mennesker, jeg får ikke energi av dem. Etter en dag med mange møter, eller med intervjuer, tømmer meg helt så jeg har ikke noe igjen til sosialt samvær med venner. Jeg prøver også å unngå å gjøre noe sosialt på fritida to kvelder på rad, for jeg blir fullstendig utslitt.

Forøvrig jobber jeg med blant annet rekruttering. Jeg er så heldig å jobbe et sted hvor man ikke blir nervøs av introverte, hvor de som driver med rekruttering er profesjonelle på feltet, og man er opptatt av om folk er dyktige, ikke om de er sprettballer på intervju. Vi har sprettballene også, men det er ikke et kriterium for å få jobbe her, heller ikke i servicestillingene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok "testen" på denne siden (http://www.dagsavisen.no/nye-inntrykk/reportasje/pratesjuk-/.zrm) og jeg svarte ja på ALLE punkter unntatt to... Det må jo bety at jeg er introvert. Samtidig er jeg veldig pratsom.

- Er det mulig å være en pratsom innadvendt/introvert?

- Er det mulig å være introvert med kjempegodt selvbilde? (Jeg har kjempegodt selvbilde, men litt dårlig selvtillit da...det er jo en forskjell på selvbilde og selvtillit).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...