Gå til innhold

Urimelig/ulovlig av utleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var på visning i går på en skikkelig fin leilighet. Etter visning fikk jeg melding fra han som skulle leie ut rommet sitt, om at vi fikk beskjed dagen etterpå om hvem som fikk tilbudet. Bare noen få timer etterpå ringte han meg og sa at de hadde bestemt seg for at jeg fikk tilbudet. Jeg ble overrumplet over at tilbudet kom så raskt, og spurte hvor lang betenkningstid det var. Ser nå at jeg heller burde ha spurt etter kontrakten. Jeg sa at jeg måtte ringe skolen jeg har søkt på neste morgen for å finne ut om jeg faktisk hadde kommet inn, altså gi svar om ca 12 timer, og da sa han at han måtte snakke med de andre.

Etter å ha tenkt meg om i ca 10 minutter fant jeg ut at dette var et alt for godt tilbud til at det kunne gå i fra meg, så jeg ringte han opp igjen og sa jeg tok leiligheten. Fikk meg da tidenes overraskelse; han hadde allerede ringt til hun som var nummer to på listen og gitt henne tilbudet.

Er ikke dette veldig urimelig, urettferdig og muligens også ulovlig? For det første skulle han ikke gi svar får morgenen etterpå, og da hadde jeg hatt tid til å sjekke det jeg måtte sjekke. For det andre sa han ikke fra til meg om at jeg mistet tilbudet, jeg hadde aldri i verden lagt på dersom jeg hadde visst det. Og at han i løpet av de ti minuttene gav tilbudet videre, og at han senere sa dette ikke kunne gjøres om på.

Dette er første gangen jeg skal ut på leiemarkedet og jeg føler meg snytt. Er det virkelig slik det er på leiemarkedet?

Endret av rox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leide leiligheter i 5 år før jeg endelig fikk kjøpt egen leilighet og dette er etter min erfaring ganske vanlig. Jeg tror faktisk det er lov og.

I de store byene så er det, på grunn av stive boligpriser og krav om høye egenandeler, ett utrolig hett leiemarked. Vi betaler mindre i måneden på lånet på leiligheten vi kjøpte enn på leiligheten vi leide...

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe uklart for meg utfra hva du skriver, TS. Sa utleier Ok til at du fikk 12 timers betenkningstid eller ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ville ha betekningstid. En annen fikk tilbudet og sa ja. Sorry, men din feil. Ting går kjapt.

Skrevet

Det er noe uklart for meg utfra hva du skriver, TS. Sa utleier Ok til at du fikk 12 timers betenkningstid eller ikke?

Han sa bare at han skulle snakke med de andre. Han kunne i det minste ha advart meg om at tilbudet muligens ble gitt videre, eller i det minste sendt en tekstmelding. Hele poenget var at han sa i fra om at vi fikk svar dagen etterpå, noe som faktisk hadde gitt meg den tiden jeg trengte. Har lært nå at ting går VELDIG kjapt!

Skrevet

Du har nok nettopp lært regel nr 1 på leiemarkedet (i alle fall på steder hvor det er stressa): vær forberedt på å takke ja eller nei på stedet.

AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det du har skrevet, så har ikke utleier samtykket i at du trengte betenkningstid og sa at han skulle snakke med andre (dvs gi tilbud til noen andre). I avtalerettslig forstand betyr dette at avtale ikke er kommet i stand mellom dere og utleier har retten på sin side.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig - neppe. Urimelig - helt klart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulovlig - neppe. Urimelig - helt klart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at dette er urimelig. TS sier hun må tenke på det, utleier sier han kommer til å snakke med noen andre. Normalt oppegående personer vil da forstå at utleier anser TSs svar som et avslag på hans tilbud og tilbudet er ikke lenger bindende. Avtaleloven kap 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...