AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 lurte på når dere har latt barna deres leke ute alene, gå på besøk til venner alene osv? vi bor i et rolig boligstrøk, og ser at en del barn på 4-6 år leker ute i gatene, eller går på besøk til hverandre. Jeg synes imidlertid det er for tidlig å la min fireåring leke uten tilsyn ute. Ikke tror jeg h*n klarer å passe seg for alle biler, h*n kan fort bli oppslukt av lek og gå langt fra huset, og ikke tror jeg barnet alltid vil finne tilbake til huset heller. H*n får jo leke ute i hagen vår med venner, så lenge en av oss voksne er i nærheten og kan høre dem/titte ut til dem. Ønsker ikke å være hønemor heller... men vanskelig å vite hvor mye frihet man skal gi, når.
O'hara Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Jeg tenker det er individuelt og flere faktorer som spiller inn. Bor man midt i byen så ville jeg ventet lenge før jeg lot de være ute alene, bor man slik at man kan ha oppsikt over de hele tiden, så kan de få være ute tidligere. Uhell kan uansett skje, enten de er 2, 10 eller 16, og man kan ikke passe på de konstant. Så har du de som "alltid" skal utforske eller havner i uhell, der ville jeg kanskje ventet lengre før de får være alene. Er ungen en rolig som liker å sitte i ro i sandkassa, så kan de være tidligere ute alene. Er de sammen med andre er saken annerledes også, synes jeg. Beklager, jeg har ikke mer svar til deg jeg, men kjenn etter selv og drit i hva andre gjør, de har ikke ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Jeg var 5 da jeg fikk gå rundt alene i boligområdet (det er 15 år siden). Det var nok for tidelig, mye ting jeg gjorde da som virkelig kunne vært farlig. MEN det kan sikkert skje når du er 10 år også.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Vi bor i et rolig strøk uten annen trafikk enn de som skal til husene sine. Har lekeplass rett over veien og der får ungene på 3 og 6 være alene mens jeg lager middag og gjør litt husarbeide. Sjekker innimellom at alt er ok og det har aldri skjedd noe galt. Seksåringen er snar til å komme og informere meg dersom det er noe.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Da jeg var barn fikk vi leke ute som vi ville fra vi var 3-4 år gamle. I 5-6-årsalderen var vi gjerne i skogen og lekte alene, det var minst 500 meter fra huset vårt. Det var heller ikke noe problem at vi gikk til naboen som bodde ca 500 meter oppover veien. 90-tallet, langt ute på landet. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Kommer helt ann på hvor dere bor og modenheten til barnet. Jeg kan glatt slippe ut 2 åringen alene jeg. Sjekker en gang i blandt hvor han er og hva han holder på med, men er ikke ute sammen med han hele tiden. Nå bor vi laaaangt unna trafikert vei, ingen naboer, elver ol i nærheten. Bare masse skog.
Gjest Annaires Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Min treåring leker ute i hagen her alene, mens vi følger med litt til og fra i vinduet. Nå er vi ganske nye i nabolaget her, så vi kjenner ikke de andre ungene, men tror nok vi hadde ventet til neste sommer før hun hadde fått gå bortover gaten til de andre. Det er biltrafikk her. Så det er viktig at vi er trygge på at hun faktisk ikke løper ut i veien og slikt. Det er vi nå, da hun ikke går utenfor porten her. Men hun står gjerne ved porten og titter da.
Gjest IngvildSF Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Da jeg var fem fikk jeg gå til lekeplassen og bort til venninner, sykle i gata osv. Bodde i et rolig boligfelt. Tipper jeg gjorde omtrent det samme som 4-åring. Da lillesøsteren min var 4-år hang hun mye med meg, og vi kunne leke mye i skogen, sykle bortover veien osv. Var mye i hagen også, siden den var så stor. Da bodde vi i et hytteområde, hvor det var to til fastboende, hvorav ingen hadde bil.
Susan Sto Helit Skrevet 26. april 2012 #9 Skrevet 26. april 2012 Er enig med øvrige. Det kommer an på barnet og stedet dere bor. Er stedet bilfritt, eller tilnærmet bilfritt (og de som kjører der er obs.) samt at barnet kjenner og overholder de grenser dere har gitt. Så er det vel egentlig ikke noe problem å være ute i korte perioder av gangen. Går de til hverandre, synes jeg de skal si ifra uansett. Og veien dit må være bilfri. (Hvertfall fram til de klarer å forholde seg til trafikk. Jeg synes det er lettere å slippe barnet til, om jeg slipper min kontroll bittelitt av gangen, og ser at det går bra. (F.eks. la barnet være ute i 2 min mens jeg er inne og henter noe, for så å øke gradvis til at jeg er inne og lager middag, mens barnet er ute.) Så lenge jeg ser at ting går bra hver gang, så veet jeg jo at barnet er klart for utfordringen.
makkapakka Skrevet 26. april 2012 #10 Skrevet 26. april 2012 Min var ute korte perioder som 5 åring, der jeg sjekktet og hørte etter hvor han var og hva han gjorde. Nå som 6 åring er han ute alene i boligområdet. Hvis han går på besøk til venner har han tidspunkt som han må holde.
Pialill Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 (endret) Jeg var vel 2,5 da jeg var ute aleine i gaten vi bodde i et boligområdet helt uten biler, og masse masse barnefamilier. Det var en uskreven regel at alle passet på alle sine barn. Var vel opp til flere ganger mamma fikk en bekymret mor på døren: "Pia STÅR på dissen og har kjempestor fart!" Så helt aleine var jeg vel ikke, det var tross alt alltid en mor eller to i området Jeg hadde nok ikke latt barna mine gå ut så tidlig, det er svært få steder som ligger like skjermet som barndomshjemmet mitt. og folk "passer" ikke andres barn på samme måte nå lengre. Endret 26. april 2012 av Pialill 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 Det kommer kanskje aller mest an på barnets modenhet og forståelse av fare. Som fireåring lekte jeg helt greit alene ute på en eiendom som grenset til en usikret og stri elv på den ene siden, svært trafikkert europaveg på den andre siden og jernbane ved siden av europaveien igjen. Foreldrene mine hadde forklart hvor jeg hadde lov til å være, og hvorfor jeg ikke fikk gå alene til elvebredden eller leke i veikanten. På meg fungerte disse forklaringene, men ikke bestandig for barn som kom på besøk. Jeg ble også sendt avgårde alene på små ærend til nærbutikken 400 meter unna da jeg var på den alderen.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 takk for svar! vi bor i tettbebygd boligstrøk, med litt gjennonmgangstrafikk. Vi er relativt nyinnflyttet, så kjenner ikke så mange av naboene, men det er flere barn fra barnehagen som bor i området. 4-åringen får være ute i hagen vår alene eller med venner, men alltid sånn at vi kan kikke bort fra et vindu, og høre at de er der. Bekymringen min er at 4-åringen blir med noen andre barn bortover i gata, glemmer å si i fra, og heller ikke finne veien hjem TS
O'hara Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 Da putter du en lapp med navn og mobilnummer i lomma til 4-åringen slik at andre voksne kan ringe deg om så skjer.
Susan Sto Helit Skrevet 26. april 2012 #15 Skrevet 26. april 2012 takk for svar! vi bor i tettbebygd boligstrøk, med litt gjennonmgangstrafikk. Vi er relativt nyinnflyttet, så kjenner ikke så mange av naboene, men det er flere barn fra barnehagen som bor i området. 4-åringen får være ute i hagen vår alene eller med venner, men alltid sånn at vi kan kikke bort fra et vindu, og høre at de er der. Bekymringen min er at 4-åringen blir med noen andre barn bortover i gata, glemmer å si i fra, og heller ikke finne veien hjem TS Ville avventet litt og sett hvordan 4-åringen oppførte seg over tid jeg. For å se om barna var flinke til å minne hverandre på å si ifra til voksne hvor de går, og at dere alle er litt mer kjent i området.
O'hara Skrevet 26. april 2012 #16 Skrevet 26. april 2012 Ville avventet litt og sett hvordan 4-åringen oppførte seg over tid jeg. For å se om barna var flinke til å minne hverandre på å si ifra til voksne hvor de går, og at dere alle er litt mer kjent i området. Det var et bedre svar enn mitt Lurt!
Kvist Skrevet 26. april 2012 #17 Skrevet 26. april 2012 Jenta mi på to og et halvt leker ute alene nå. Det bor noen unger i nabolaget, men de viser hun lite interesse for. Hun holder seg i hagen vår, leker i sandkassa eller med trehjulsykkelen sin og vet godt at hun aldri må gå ut i veien fordi det kan komme biler. Hadde hun ikke vært av den rolige typen hadde jeg ikke turt det, men jeg vet at hun ikke tør å gå utenfor hagen uten en voksen. Mulig det endrer seg etterhvert, og da får vi ta en revurdering.
Minni-Mus Skrevet 26. april 2012 #18 Skrevet 26. april 2012 Mine barn på 3 og 5 år er alene i hagen (som er gjeret inn) å leker, men vi er alltid i nærheten, enten inne lager middag og kan se og høre dem. Bor nært traffikert vei, og 5åringen er vimsete og finner på mye sprell, så jeg kan ikke stole 100% på henne mth trafikk osv. Men jeg vil tro at hun kan få begynne gå alene til venninder som bor ganske nært etterhvert. mot 6 år ca.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå