Gå til innhold

Blanding schæfer/riesenschnauzer

Rhiannon

Anbefalte innlegg

Min svigerfars riesenschnauzer var på naboens løse schæfertispe, og resultatet kan ventes om noen måneder. Det var helt utilsiktet, tispa hadde kommet seg over til hannhunden på et vis. Nå har svigerfar foreslått for oss at dersom vi har lyst på en valp av kullet er det bare å si fra :)

Vi er begge hundevante, og mannen har vokst opp med riesen rundt seg hele tiden. Begge hundene er friske og stabile i lynnet, og selv om avlen var utilsiktet regner jeg med at valpene får all oppfølgingen de trenger. Både svigerfar og denne naboen har drevet med hund i mange år.

Det jeg tenker mest på er gemyttet disse valpene kan komme til å få. Sosialisering og slikt blir ikke noe problem. Men dette er jo begge vaktraser, og jeg har liten erfaring med schæfer.

Er det noen som har noen forslag eller gjetninger på dette?

Jeg vil gjerne ha meg frabedt nedlatende kommentarer om blandingsavl, da dette var et rent uhell og valpene uansett vil bli tatt godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blanding av raser kan slå begge veier, du kan ikke vite på forhånd hvilke egenskaper som vil stå sterkest.

Skal jeg gjette, vil jeg tro at dere her vil få hunder som krever mye psykisk stimuli, og et tydelig lederskap. De kan være stri, men lærevillige og smarte, og svært hengivne! Men som sagt, dette er gjetting.

Generelt har alle hunder (nesten) potensiale til å bli noe bra,

noen krever bare bedre eiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også så for meg. En rimelig viljesterk hund med vakttendenser som krever sterk leder, og hvor man må slite ut hodet heller enn kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært krevende brukshunder fysisk og mentalt, sterk vakt og mye jakt, forhåpentligvis førerorienterte og morsomme å trene med.

Ville overhodet ikke ha solgt disse til uerfarne personer som ikke har et klart ønske om å jobbe aktivt med hund innenfor en eller annen hundesport. Dette er blir ikke kosehunder, men arbeidsjern.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regner med det. Vi ville nok ikke drevet aktivt, men på hobbybasis - a lá søk i hagen, lydighet og slikt.

Tror nok ikke det blir valp på oss fra det kullet, siden jeg nok vil ha begrensede treningsmuligheter av den. Vi ville vel fått den på høsten en gang, og når jeg har termin i desember kan det bli litt mye på en gang... Men vi får se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke hatt valp av dette kullet, men i et kull er valper forskjellige og man kan få en rolig valp hvis man er heldig. Ser for meg en viljesterk, lærevillig energisk hund av den blandingen som krever mye av eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg regner med det. Vi ville nok ikke drevet aktivt, men på hobbybasis - a lá søk i hagen, lydighet og slikt.

Tror nok ikke det blir valp på oss fra det kullet, siden jeg nok vil ha begrensede treningsmuligheter av den. Vi ville vel fått den på høsten en gang, og når jeg har termin i desember kan det bli litt mye på en gang... Men vi får se.

Hvis dere ikke er erfarne brukshundfolk og attpåtil venter baby ville jeg holdt meg langt unna dette kullet. Søk i hagen og enkel lydighet er noe alle raser trenger og bør få, men disse er en helt annen liga.

Anbefaler dere å bruke tida frem til kullet kommer på å finne en mer egnet rase, se etter oppdrettere osv. For det virker som dere er innstilt på hund, og det er jo koselig. Ellers frykter jeg for at dere kommer til å falle for en av valpene, for valper er jo søte! Men til og med den lille tispa som virker så rolig og grei kommer til å kreve mer enn dere kan tilby når hun blir stor. Så gjør valpene en tjeneste og hjelp heller til med å finne gode hjem til dem. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke er erfarne brukshundfolk og attpåtil venter baby ville jeg holdt meg langt unna dette kullet. Søk i hagen og enkel lydighet er noe alle raser trenger og bør få, men disse er en helt annen liga.

Anbefaler dere å bruke tida frem til kullet kommer på å finne en mer egnet rase, se etter oppdrettere osv. For det virker som dere er innstilt på hund, og det er jo koselig. Ellers frykter jeg for at dere kommer til å falle for en av valpene, for valper er jo søte! Men til og med den lille tispa som virker så rolig og grei kommer til å kreve mer enn dere kan tilby når hun blir stor. Så gjør valpene en tjeneste og hjelp heller til med å finne gode hjem til dem. ;)

Du treffer nok spikeren på hodet der ja :) Hund skal vi ha før eller senere uansett, men mistenker at disse vil få for høyt energinivå for oss. Jeg har i tillegg alltid sett for meg en mindre rase. Men søte blir de helt sikkert :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...