Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I februar meldte jeg meg opp som privatist i to fag, vg3 historie og samf. engelsk. For meg er disse rimelig interessante fag som jeg har endel bakgrunnskunnskap i, så tenkte at dette skulle gå strøkent med regelmessig lesing og jobbing med fagene.

DER tok jeg j*vlig feil. Uken etter jeg har meldt meg opp, får jeg ett særdeles etterlengtet tilbud om å kjøpe en valp, noe som jeg gjorde uten å tenke(vet ikke hva jeg forestilte meg, men trodde lesing + valp skulle bli null problem). To uker etter kommer kjæresten min på overraskelses-besøk fra utlandet, og blir værende i to mnd. Hadde ikke sett han på leeenge, så ofret ikke noe annet en tanke.

Nå er det litt over en uke igjen, jeg er absolutt alt annet enn forberedt, har lest og lest, men i motsetning til andre eksamener, føler jeg meg absolutt helt sjanseløs.

Jeg vil bare høre om noen har vært i en lignende situasjon, og klart å få med seg en god karakter(5 el 6)?

Brukt spesielle studie-teknikker, eller huske-triks f.eks?

Om jeg avlyser og får ikke møtt, blir det neste gang sett på som "forbedring av karakter" og da er jeg nok nødt til å ta dette opp igjen å spy ut nærmere 1800,. for nye eksamener.

Lyst å gråte, men er jo takket være ingen andre enn meg selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 5 i historie uten å ha lest hele boka.

Skrevet

Er det skriftlig eller muntlig eksamen?

Skrevet

Jeg fikk 5 i historie uten å ha lest hele boka.

Takk for svar, selv om du mulig har 100 I.Q. poeng mer enn meg gir det meg håp :D

Skrevet (endret)

Hm nå er det lenge siden men jeg tok opp engelsk som privatist på vgs (vanligvis 2 timer i uken). Leste 3 dager og fikk 5. Det var muntlig da. Er nok optimistisk med 5-6 men ikke umulig å bestå om du leser strukturert og mye hver dag en ukes tid. Sjekk om det er lov med hjelpemidler på eksamen.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Da jeg gikk opp til muntlig i fjor hadde vi 48 timer på oss hvor jeg ikke begynte å gjøre noe før siste kvelden hvor jeg gjorde alt sammen (jobber best under press) kom ut der i fra dagen etter med en 6'er.

Ofte er det jo sånn at når du føler du ikke kan noen ting og det gikk helt elendig så går det egentlig mye bedre enn det du selv forventer, så ikke ta sorgen på forskudd, kan jo være dette går kjempe fint! :)

Uansett, lykke til! :)

Skrevet

Er det skriftlig eller muntlig eksamen?

Engelsk muntlig og skriftlig, historie muntlig.

Har eksamen fra 02.05 til 05.05 så liten lesetid imellom.

AnonymBruker
Skrevet

I februar meldte jeg meg opp som privatist i to fag, vg3 historie og samf. engelsk. For meg er disse rimelig interessante fag som jeg har endel bakgrunnskunnskap i, så tenkte at dette skulle gå strøkent med regelmessig lesing og jobbing med fagene.

DER tok jeg j*vlig feil. Uken etter jeg har meldt meg opp, får jeg ett særdeles etterlengtet tilbud om å kjøpe en valp, noe som jeg gjorde uten å tenke(vet ikke hva jeg forestilte meg, men trodde lesing + valp skulle bli null problem). To uker etter kommer kjæresten min på overraskelses-besøk fra utlandet, og blir værende i to mnd. Hadde ikke sett han på leeenge, så ofret ikke noe annet en tanke.

Nå er det litt over en uke igjen, jeg er absolutt alt annet enn forberedt, har lest og lest, men i motsetning til andre eksamener, føler jeg meg absolutt helt sjanseløs.

Jeg vil bare høre om noen har vært i en lignende situasjon, og klart å få med seg en god karakter(5 el 6)?

Brukt spesielle studie-teknikker, eller huske-triks f.eks?

Om jeg avlyser og får ikke møtt, blir det neste gang sett på som "forbedring av karakter" og da er jeg nok nødt til å ta dette opp igjen å spy ut nærmere 1800,. for nye eksamener.

Lyst å gråte, men er jo takket være ingen andre enn meg selv.

Har havnet i samme fella selv, har eksamen i historie vg2 og vg3 snart og har mye å lese...

Skrevet

For min del gikk det greit med engelsken(privatist, noen år siden), fikk selv 5 i skriftlig og 4 i muntlig uten noe forberedelse. Men historie hadde nok gått betydelig verre om jeg skulle tatt det på strak arm, da jeg overhode ikke er interessert i faget og tenker "grøss og gru" hver gang jeg ser på boken. Det skader jo for så vidt ikke å prøve, hvis du er interessert i emnet og kan endel fra før og i tillegg hiver deg over bøkene nå siste tiden så kan det nok gå greit.

AnonymBruker
Skrevet

Noen erfaringer fra meg:

Tatt historie og filosofi etter å ha lest en dag, fikk 6

Tatt historie vg 2 og 3 etter å ha lest en uke, fikk 5

Tatt (opp igjen) norsk muntlig etter å ha lest to dager, fikk 6

Tatt geofag 2 etter å ha lest en uke, 6 på både muntlig og skriftelig.

Så JA, det er absolutt mulig ;) Og jeg er ikke eksepsjonelt smart, bare smart når det gjelder hvordan svare på eksamen :gjeiper: Mitt beste tips er: bruk forberedelsestiden på eksamen GODT. Sett opp en disposisjon over hva du skal si (det du kan best først, det du kan dårligst til sist. Men det sier du selvfølgelig ikke noe om), når du kommer inn til eksaminasjon sier du "jeg har trukket oppgave XX. Så da skal jeg si litt om Y, så litt om Z, og så litt om..." Som oftes når jeg har gjort det på denne måten så har jeg bli avbrutt av sensor etter kort tid (har opplevd en eksamen på kun 4 minutter... Fikk en sekser. Tror sensor var lei av å høre på elever :gjeiper: ).

Så slæpp av TS, det kommer til å gå helt fint :)

Det du bør gjøre nå er å lese læreplanen også leser du UTELUKKENDE på det som er kompetansemålene (står ofte mye mer i boka), og på selve eskamen, vær litt "smart" i måten du svarer på. Dvs; ta ordet selv, styr samtalen inn på det du kan mest om, etc

Skrevet

Her er lesing og valp ingen problem. Valper sover mye, da kan du lese. Ikke trenger de å aktiviseres absolutt hele tiden heller.

Skrevet

Noen erfaringer fra meg:

Tatt historie og filosofi etter å ha lest en dag, fikk 6

Tatt historie vg 2 og 3 etter å ha lest en uke, fikk 5

Tatt (opp igjen) norsk muntlig etter å ha lest to dager, fikk 6

Tatt geofag 2 etter å ha lest en uke, 6 på både muntlig og skriftelig.

Så JA, det er absolutt mulig ;) Og jeg er ikke eksepsjonelt smart, bare smart når det gjelder hvordan svare på eksamen :gjeiper: Mitt beste tips er: bruk forberedelsestiden på eksamen GODT. Sett opp en disposisjon over hva du skal si (det du kan best først, det du kan dårligst til sist. Men det sier du selvfølgelig ikke noe om), når du kommer inn til eksaminasjon sier du "jeg har trukket oppgave XX. Så da skal jeg si litt om Y, så litt om Z, og så litt om..." Som oftes når jeg har gjort det på denne måten så har jeg bli avbrutt av sensor etter kort tid (har opplevd en eksamen på kun 4 minutter... Fikk en sekser. Tror sensor var lei av å høre på elever :gjeiper: ).

Så slæpp av TS, det kommer til å gå helt fint :)

Det du bør gjøre nå er å lese læreplanen også leser du UTELUKKENDE på det som er kompetansemålene (står ofte mye mer i boka), og på selve eskamen, vær litt "smart" i måten du svarer på. Dvs; ta ordet selv, styr samtalen inn på det du kan mest om, etc

En liten spire av håp vokser sakte men sikkert her borte :)

Tusen takk, kjempelurt det du forslår, stresse er vel det jeg gjør best, så hadde nok ikke kommet frem til noe så lurt og logisk selv. Mucho grande brownie points!

• Liker 1
Gjest Elihol
Skrevet

Er du meg, eller?

Har eksamen om halvannen uke i et fag jeg ikke har lest noe som helst om.

Den andre eksamenen har jeg omtrent en måned på nå, men det er også et større fag.

Vel, vi får krysse fingrene for at det går bra! :)

Skrevet

Her er lesing og valp ingen problem. Valper sover mye, da kan du lese. Ikke trenger de å aktiviseres absolutt hele tiden heller.

Jeg har en 5 mnd gammel alaska husky, som for å bli klassifisert som en rolig hund, krever minst 3-4 timer mosjon daglig. Tok ikke den rolige i kullet, men kondisjonen min er så og si klar for Everest!

Mange mener vil kanskje si dette er langt i overkant mye mosjon for en valp, men dette er en brukshund, ikke en selskapshund. :)

Skrevet

Er du meg, eller?

Har eksamen om halvannen uke i et fag jeg ikke har lest noe som helst om.

Den andre eksamenen har jeg omtrent en måned på nå, men det er også et større fag.

Vel, vi får krysse fingrene for at det går bra! :)

Med smarte studie-teknikker og påtvunget motivasjon klarer vi det!

Lese til vi spyr ut'a øra!

Litt overtrøtt. Men som det sies her, det går nok bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Tok muntlig eksamen i sosiologi uten å ha hatt faget noengang. 2 dager før eksamen så låste jeg meg inne på rommet og leste. Leste fort gjennom og skrev notater på alt som var viktig, så svarte jeg på 3-5 spsm fra hvert kapittel og så leste jeg gjennom alle sammendragene som var i boken. Den dagen prøven var leste jeg gjennom mine notater, svarene på spsm. og sammendrag. Det var intenst men endte i det sensor kalte en veldig sterk femmer :)

Nå er sosiologi mye logikk og ting som kanskje ligger litt i bakhodet, men det syns jeg samf. Engelsk var når jeg tok det også. Ellers så skal det jo settes en muntlig karakter på engelsken også vel (?) så det vil jo trekke opp hvis du kan formulere deg greit på engelsk og har en ren talemåte.

Historie er tungt, men leslesles! Og merk deg viktige ting, notater er gull verdt dagen før eller dagen for prøven for da kan du få kortet ned viktige punkter. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

åhh, dere er heldige som får ha hjelpemiddel..jeg får vite oppgaven, deretter 30 min forberedelsestid(uten hjelpemiddel), så inn å avlegge eksamen..gruer meg!

Skrevet

Jeg har en 5 mnd gammel alaska husky, som for å bli klassifisert som en rolig hund, krever minst 3-4 timer mosjon daglig. Tok ikke den rolige i kullet, men kondisjonen min er så og si klar for Everest!

Mange mener vil kanskje si dette er langt i overkant mye mosjon for en valp, men dette er en brukshund, ikke en selskapshund. :)

Ja, det er altfor mye for en liten valp, uansett rase!

AnonymBruker
Skrevet

Engelsk har jeg ikke tatt som privatist, men om du har sånn ca oversikt over historien så burde det går greit.

Det gjelder å bruke de 30 minuttene med forberedelse som gull. Men dette forutsetter at du får bruke hjelpemidler? Det får vi her. Alle hjelpemidler til rådighet de 30 min. Man får lest seg opp en del på 30 min!

Jeg jobba jevnt og trutt hele tiden med historiefaget og skrev gode notater til hvert emne.

På eksamensdagen fikk jeg om 1.verdenskrig, et emne jeg ikke hadde lagt så mye i å lese og forstå fordi jeg hadde gode notater som skulle hjelpe meg.

Men på forberedelsen oppdaget jeg at jeg hadde mistet notatene... Stod helt på bar bakke! Måtte begynne å lese alt om igjen, og hodet var helt blankt. Var sikker på jeg skulle stryke! Jeg klarte knapt å svare på noe av det de spurte om, men det som garantert reddet meg var at jeg så den store sammenhengen. Viktig å tenke på i historiedaget, den store sammenhengen! At en hendelse fører til det neste, osv. KLarte å redde meg inn til en 4'er bare pga jeg pratet om hvordan denne krigen var med å forårskae neste, osv. Slike ting..

Det går nok bra skal du se. Les les les de dagene du kan. Mye stoff er det så klart, men noe rekker du over. Og les i det minste sammendragene.

Jeg hadde bare noen dager på meg til å lese naturfag, klarte å få en 4 der og.

Husk at den som spør5 deg ut VIL at du skal bestå, de prøver å lede deg i riktig retning så du får fortelle det du vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...