AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Beklager for langt innlegg, men er bare så utrolig frustrert nå! Har funnet den perfekte leiligheten med 4 venninner, 4 soverom, stor stue, stort bad og flott kjøkken. Egentlig en helt super leilighet, bortsett fra en ting, den består av to store soverom, et medium og et som er lite, bittelite... Den totale leien er 16 000, dvs 4000 på hver. Vi har sett på andre leiligheter som har hatt et lite soverom og når jeg da har nevnt at den som får det minste rommet bør betale mindre har alle vært helt enig og foreslått at vedkommende som får det rommet bør betale i allefall 600 kr mindre (Vi snakker her soverom som har vært ca 6-7 kvadrat mindre enn de andre), helt til nå som vi faktisk har fått leilgheten. Kort og godt er de to største rommene omtrent 15 kvadrat +, det "mellomste" er kanskje 12 kvadrat og det minste er....6. Vi snakker 2 ganger 3 meter og en dør som går innover og dermed stjeler en del plass. Vi skriver under kontrakten neste mandag, så vi har litt tid til å finne ut av ting, men jeg merker dette med husleie irriterer meg mer og mer. Som sagt, alle har vært helt enig i at den som eventuelt får et lite rom skal betale mindre, men nå som det faktisk er realiteten har de tra andre trukket seg helt fra denne tankegangen. Argumentet er at jeg tross alt har den samme boplassen som de andre i resten av huset, samt at jeg (og jeg siterer venninnen min:) "får tross alt lov til å ha en skrivepult i stuen, vi andre må ha alt slikt på rommet vårt..." Jeg har nå tatt dette opp med alle venninnene mine og de har alle vært enig om at dette er en ikke-sak, men jeg merker at dette faktisk ødelegger lysten min til å flytte. Har noen av dere vært i samme situasjonen selv? Hva er egentlig vanlig praksis i slike kollektiv, betaler man alltid det samme eller bør også romstørrelsen ha noe å si når forskjellen er så stor? Tips til hvordan ta dette opp igjen og argumenter for å få mindre leie? Jeg merker at jeg nesten vurderer å trekke meg når jeg tvinges til et rom hvor jeg ikke har plass til alle tingene mine og ikke har plass til å trekke meg tilbake til OG må betale det samme som de som får store rom med mulighet for privatliv og lesero.
Sportiva Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Jeg følger tankegangen din 100% og er enig i at dere skal betale ulik leie. I mitt hode høres det riktig ut de to største rommene betaler 4300 hver, det mellomste 4000 og det minste 3400. Noe sånt 2
Chloe- Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Ulik leie! Stå på ditt, før det er for sent å angre!
Scherbatsky Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 (endret) Trodde slikt sa seg selv. Stå på ditt! Herregud, forskjellen på 6 og 15 kvadrat er gedigen! Skulle ikke være snakk om noe annet. Endret 25. april 2012 av Scherbatsky
Gjest grenlandstuppa Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Du får ta det opp med dem igjen, og om de setter seg helt på bakbena, så ville jeg sagt at en av dem får ta det lille rommet siden de ikke ser ulempen ved det. Regner med at de ikke ser på det på samme måten da. Du må uansett ikke la dem overtale deg til å betale like mye, for det er rett ut urettferdig.
Lykkelitenen Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Wow, jeg er i samme siutasjon nå, bare at her er vi tre, de store rommene er ikke like store og *gulp* kontrakten er underskrevet... Vi har også nevnt ved flere visninger at om vi får leiligheten skal den som får det minste rommet betale mindre og forslagene har vært 300-400 kroner fra leilighet til leilighet, derfor har jeg antatt at det samme prinsippet gjaldt nå også. Vår leilighet har to rom på ca 10-11 kvadrat (ett av dem har innebygget skap i veggene og sparer plass slik) og ett på ca 6 (2,14m*3,00m). Ingen ville ha det lille rommet, så vi trakk lodd og jeg tapte. Irritert? Ja, men slik går det, jeg vet jo at ingen egentlig vil ha det, så jeg biter det i meg og innreder så godt jeg bare kan. Så kommenterte jeg det for ene jeg skal flytte sammen med, at kanskje 3700kr var en god pris for meg, hvor hun ga meg et overasket blikk og spurte hvorfor det. Når jeg sa at det var stor romforskjell himlet hun med øynene og sa det hadde jo ikke noe å si, vi har jo avtalt å gjøre spisestuen om til leserom og jeg skal jo ha egen pult pluss alle bokhyllene mine der inne, så det gikk opp i opp. Hun mente også at forskjellen ikke var så stor (jeg kan så vidt gå i rommet mitt når jeg får inn seng og skap og kan ikke bruke det til annet enn å sove i, de har gooood benplass og kan bruke det som oppholdsrom). Må nevnes at jeg er den eneste som har med særlig av egne ting, med mine 3 bokhyller (leseglad), stor tv (Spillegal) og 120-seng og må også ha ny kommode + nattbord. Av de andre har en av dem seng og en liten tv og andre en liten skjenk, alt av hyller og klesskap er å finne i rommene deres fra før av, så de trenger ikke kjøpe nytt bortsett fra en seng. Vi skal sitte oss ned å snakke om flyttingen i dag, avtale leie av bil, innkjøp osv og jeg skal definitivt ta opp prisen. Om de ikke har råd til å betale mer er det deres problem, jeg kan godt bytte til ett større rom og betale noen hundrelapper mer om det er det som må til , men jeg tar ikke et lite rom og betaler full pris og kunne heller aldri latt noen av vennene mine gjøre det samme. Spennende å se om vi blir enig eller om det blir krangel i kveld Uansett, jeg foreslår 3700kr i første omgang (4150kr på de to andre), så da syntes jeg du trygt kan be om enda litt mindre, f.eks 3600kr. Har de ikke råd til å betale mer kan de ta det billigste og minste rommet selv
Gjest SnowLeopard Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Jeg har større rom enn min roomie, men til gjengjeld har jeg med meg større elektroniske ting som mikro, samt at jeg holder tv og rikstv-abonnement. Altså betaler vi likt til tross for ulik str., men jeg "tar det igjen" ved å ha flere utgifter etc enn henne.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 I alle kollektiv jeg har bodd, har vi betalt leie etter størrelse på rommet.
Lista Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Den som har lite rom skal selvfølgelig betale mindre enn de andre. Hvis de andre ikke går med på det, hadde jeg ikke giddet å skrive under, rett og slett, med mindre jeg skulle ha et av de store rommene. Mitt forslag til deling av leia: 15 kvm = 4300 12 kvm= 4100 6 kvm = 3300 Den som har 6 kvm har halvparten så stort rom som den som har 12 kvm, og mindre enn halvparten så stort rom som de som har 15 kvm. Synes det er rett og rimelig at den med "bøttekottet" skal betale vesentlig mindre enn de andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå