Gjest Chevy Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Den skulle vaskes på 30 grader, javel så gjorde jeg det. Nå er den full av små dotter av lo.. Åååhr... Hva gjorde jeg galt:(
Agathe Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Brukte du vaskemiddel for ull? Uansett du kan bruke en barberhøvel til å barbere bort nuppene
Pene sko... Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Jeg har vært borti noe av det samme selv. Jeg gikk løs med lofjerner og whatnot for å få den i stand. Uansett hvor lenge jeg satt og fjernet lo kom det alltid nytt lo frem i løpet av kort tid. Det endte med at jeg bare måtte kaste genseren. Den så ikke ut rett og sett pga alt loet som ikke ville forsvinne.
Skjønningen Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 (endret) Ja:/ I så tilfelle har det samme hendt meg. For det første så må du passe på at du vasker med tøymykner og vaskemiddel som passer for ull, som andre påpeker her. For det andre så kan det være selve veggene inne i vaskemaskinen som ødelegger. Det var det i mitt tilfelle. Hvis det er sånne små riller i veggen, litt som på en ostehøvel, så kan tøyet henge seg fast og dermed ende opp slik som du beskriver. I så tilfelle kan du prøve å finne en vaskepose (slik som man bruker til BH-er og strømpebukser) som er stor nok til at du kan putte den nedi der, og da går det bra. Funka for meg! Edit: Må legge til at du kan kjøpe en slik batteridrevet nuppefjerningsmaskin når skadet har oppstått. Koster ikke mer enn mellom 50-100 kroner og fås kjøpt omtrent over alt hvor de selger nips. Endret 25. april 2012 av Grønnogskjønn
aphelion Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Vask ull på ullprogram med milo og tøymykner for ull/ silke. Kort sentrifugering. Ved nupper, bruk nuppefjerner og vask genseren slik at den får satt seg. Dette er helt naturlig og å kaste gensere pga dette er helt bak mål. (Så fremt det ikke er snakk om akrylmiks, men da er det jo strengt tatt ikke en ullgenser, men søppel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå