@Maja Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Eg skal til med å gå på leilighets visninger snart. Har aldri vore på visning før, ingen peiling på korleis det foregår og har i utgangspunktet ingen eg kan dra med meg. Så all hjelp mottas med stor takk! Lurer på alt frå korleis eg oppfører meg, kva eg skal spørr om etc. Alt mulig!
Scherbatsky Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Hei! Først og fremst er det viktig å tenke på hvordan du skal få kontakt med personene/megler. Skriv en mail med litt lett info om deg selv (navn, alder, yrke/studieretning, spesielle hobbyer) og at du er interessert i en visning. Gjerne også inkluder tider du er tilgjengelig for visning, kan gjøre det enklere for dem. Viktige ting å spør om: - Ha med annonsen på et papir eller memoriser den best mulig. Spør opp igjen om det som står skrevet i annonsen, slik at du forsikrer deg om at det faktisk stemmer. - Spør om tilleggskostnader til leien. Strøm, internett, trappevask, vaktmester, treffer du på feil person kan dette være ting som ikke nevnes. - Spør om når det var oppusset sist, og om hvitvarer følger med. Kanskje også om ca. pris på strøm. Kan være greit å vite. - Spør litt om området, støy, om leiligheten er lytt etc. - Spør om leietid, hvor lenge du eventuelt binder deg, og oppsigelsestid. Spørsmål kommer veldig naturlig når du er på visningen. Spør om alt som faller deg inn, så fremt det ikke er uhøflig mot utleier. Personlige spørsmål må man rett og slett føle seg litt frem på. Du kan også spørre om å få ta bilder selv, dersom det er dårlig kvalitet i annonsen. Jeg har alltid hatt med meg noen på visning. Forelder, venn... noen du stoler på. Det kan være fint å ha et ekstra sett med øyne til å vurdere. Siden du ikke kan, kan det være greit å skrible ned litt notater etterpå. Førsteinntrykk er ofte viktig. Pluss og minus. Gå litt rundt i nabolaget, se om det er en plass du kan trives. Du skal tross alt bo i leiligheten og bruke penger på den. Ellers er det greit å oppføre seg rolig, avslappet, spør det som faller naturlig. Ikke vær helt tilbakeholden, men ikke oppfør deg som om du har drukket to liter cola og tatt litt speed. Virk proff. Hvis det er mange på visning, liker jeg å holde meg litt i bakhånd, så spørre spørsmål etterhvert som de andre begynner å gå. Da har du kanskje også fått med deg litt hva de andre har spurt om, og kan spørre resten av dine spørsmål i litt roligere omgivelser Å være ærlig er det viktigste. Åpen, ærlig og naturlig. Noen liker å ringe til referanser og spør, litt kjipt hvis de ikke får samme informasjon Lykke til! Prøv å kos deg. Det er stress, men når man finner den perfekte leiligheten... So worth it.
Lykkelitenen Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Sjekk gjerne baderom og vinduskarmer for fukt og mugg (Baderom kan få rosa-ish sopp i dusj om man ikke er nøye nok med vask, dette er lett å se i fugene mellom flisene og om det er fuktig i vinduskarmer er det en stor NO NO!). Still deg med vinduene og kjenn om det trekker, det er slikt som merkes på strømregning. Sjekk gjerne også om vinduene er enkle eller doble og husk at eldre hus bør være pusset opp i senre tid og etterisolert, hvis ikke kan du få deg en overaskelse på vinterstid.
@Maja Skrevet 25. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2012 Takk for gode tips! Skal altså kjøpe leilighet, ikkje leige... Men prinsippene er vell mykje det samme :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå