VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 #1 Skrevet 24. januar 2004 Noen som vet hvordan dette gjøres? Jeg vet ikke særlig om det. Pleier bedrifter/folk å registrere et domene, og så hva da? Setter opp en server, og "kaller" den med domenenavnet? Hvordan sjekkes det at de er eier av det domenenavnet da? Eller benytter seg av webhosting, så man betaler et selskap til å forsyne dem med mailadresser og webside, webhotell? For hvis man bare kjøper et domene, må man vel ordne med mailserver og ruter og webserver osv osv selv, og det må da være mye pes?
14062003 Skrevet 24. januar 2004 #2 Skrevet 24. januar 2004 Da jeg kjøpte domene var det akkurat som å kjøpe et hjemmeområde fra hvilken som helst ISP. Jeg fikk et ftpområde å legge ting på (medfølgende tjenernavn, brukernavn og passord). Så fikk jeg tilgang til et administrasjonsområde for mitt abonnement og kunne styre mailadresser derfra. Mailadressene inneholdt da servernavn, brukernavn og passord. Akkurat som enhver annen mailadresse. Kjempeenkelt! Dersom man velger å kjøre serverne selv, så er det slik at man må ha en fast ip-adresse. Denne ip-adressen registreres "rundt om" når man kjøper et domene. Når folk taster inn domenenavnet, så blir man routet til ip-adressen. Noe ala det samme skjer med mailadressene. PS: Alle siter på nettet har en ip-adresse, det er bare det at vi har mange sånne fine DNSservere rundt om i verden som oversetter navn-ip og ip-navn for oss. :D
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2004 Da jeg kjøpte domene var det akkurat som å kjøpe et hjemmeområde fra hvilken som helst ISP. Jeg fikk et ftpområde å legge ting på (medfølgende tjenernavn, brukernavn og passord). Så fikk jeg tilgang til et administrasjonsområde for mitt abonnement og kunne styre mailadresser derfra. Mailadressene inneholdt da servernavn, brukernavn og passord. Akkurat som enhver annen mailadresse.Kjempeenkelt! Jepp, men hvilken mailklient bruker du for å lese/sende mail? Kan du koble opp hvemsomhelst? Det er jo litt av poenget at både Til og Fra skal ha domeneadressen, så selv om det rutes gjennom ISP'en som en via-forbindelse så er det ofte ikke bra nok. Så en f.eks hvor mailserveren deres tok imot mailen, og videresendte til en eksisterende adresse kunden hadde, f.eks hotmail. Men da må jo nødvendigvis utgående mail ha hotmail som domeneadresse, hvis det ikke "vaskes" gjennom mailserveren deres på vei ut på en eller annen måte?? Det er jo bare tåpelig. Outlook er ikke aktuelt, eudora kanskje? internettmail helst. Dersom man velger å kjøre serverne selv, så er det slik at man må ha en fast ip-adresse. Denne ip-adressen registreres "rundt om" når man kjøper et domene. Når folk taster inn domenenavnet, så blir man routet til ip-adressen. Noe ala det samme skjer med mailadressene. Jepp, men hvor er egentlig "rundt om".. Og hvor skaffer man seg ip-adressen fra, den må man jo tildeles også, fra en sentral DNS? PS: Alle siter på nettet har en ip-adresse, det er bare det at vi har mange sånne fine DNSservere rundt om i verden som oversetter navn-ip og ip-navn for oss. :D Jepp, vet det. Det er gjort fordi mennesker har mye lettere for å huske bokstavrekker (som kan/bør utgjøre meningsfylte ord) enn vilkårlige tallrekker. Men hvem er det som adm. DNS-serverne? Det har jeg egentlig lurt på en stund. Det kan jo ikke være hvermansen.. Takk for svar
14062003 Skrevet 24. januar 2004 #4 Skrevet 24. januar 2004 Mailklient: du bruker det som passer deg. Webmailløsning følger ofte med. Videresending setter du nok opp i "administrasjonsdelen" av abonnementet ditt selv. Ip-adresse: gjelder bare dersom du skal kjøre serverene selv og da vil den du har kjøpt domenet av spørre etter ip-adressa di. Fast ip-adresse kan du kjøpe av nesten hvilken som helst ISP (foruten de som ikke gir deg lov til å kjøre servere hjemme). DNS: skal du ikke bry deg med. ISPene driver disse helt uten at vanlige brukere tenker på det i det hele tatt. Hvem som drifter de 12-13 rootserverene i verden aner jeg ikke.
VesleBråka Skrevet 24. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2004 DNS: skal du ikke bry deg med. ISPene driver disse helt uten at vanlige brukere tenker på det i det hele tatt. Hvem som drifter de 12-13 rootserverene i verden aner jeg ikke. Jeg vil bry meg med det, jeg har lurt på det en god stund. Så det er 12-13 DNS rootservere i verden? Det hørtes lite ut. Da har vel Norge bare en da, hvis de har noen i det hele tatt. Kanskje speilserver. Da må det jo være noen spesielle som driver den, underlagt et eller annet dept. sikkert, og ikke bare en kar på et gutterom.
Saga Skrevet 25. januar 2004 #6 Skrevet 25. januar 2004 Et domene er jo bare en .com adresse og webhotell er et område på nettet under det domenet du velger. Jeg har f.eks kun domene og da linker jeg siden min som står på en gratis server til det domenet.
Crazee Skrevet 25. januar 2004 #7 Skrevet 25. januar 2004 Sidan du vil sjå litt på det, kan du sjå litt på www.nix.no - knutepunktet for internett i Noreg. Det er ein start. Så kan du gå til www.norid.no for litt meir.
VesleBråka Skrevet 25. januar 2004 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2004 Et domene er jo bare en .com adresse og webhotell er et område på nettet under det domenet du velger. Jeg har f.eks kun domene og da linker jeg siden min som står på en gratis server til det domenet. Takk Crazy, det skal jeg gjøre! Ronja, et domene er ikke bare en .com adresse. Det kan være lands-suffikser, region-suffikser og nisje-suffikser. F.eks .com er for den kommersielle nisjen, .org er for organisasjoner, .edu er for undervisningsinstitusjoner, .gov er for myndighetsorgan. I de senere år er det blitt frigitt flere suffikser, de fleste med henblikk på kommersielle interesser. Ordet domene kan kanskje best forklares med "et område", i betydningen et virtuelt område. Hvis man har webhotell, har du da noen andre (som du gjerne betaler) for å hoste det området for deg, istedet for å lage det selv. Hvis man registerer et domene, er det navnet/adressen man registrerer, ikke det faktiske området. Hvorfor linker du siden din til hosten? Du kan da bare uploade hele schiten med ftp. Er det for lettere aksess til endringer f.eks? Mailklient: du bruker det som passer deg. Webmailløsning følger ofte med. Videresending setter du nok opp i "administrasjonsdelen" av abonnementet ditt selv. Er det slik å forstå at man "må" videresende da? Eller har du domenenavnet ditt som både avsender- og mottakeradresse i mailene? Det er det jeg er ute etter. Samme oppskrifta som i hotmail, hvis noen sender til meg har jeg veslebrå[email protected] og det samme står som avsender.
Saga Skrevet 25. januar 2004 #9 Skrevet 25. januar 2004 Ronja, et domene er ikke bare en .com adresse. Det kan være lands-suffikser, region-suffikser og nisje-suffikser. F.eks .com er for den kommersielle nisjen, .org er for organisasjoner, .edu er for undervisningsinstitusjoner, .gov er for myndighetsorgan. I de senere år er det blitt frigitt flere suffikser, de fleste med henblikk på kommersielle interesser. Ordet domene kan kanskje best forklares med "et område", i betydningen et virtuelt område. Hvis man har webhotell, har du da noen andre (som du gjerne betaler) for å hoste det området for deg, istedet for å lage det selv. Hvis man registerer et domene, er det navnet/adressen man registrerer, ikke det faktiske området. Hvorfor linker du siden din til hosten? Du kan da bare uploade hele schiten med ftp. Er det for lettere aksess til endringer f.eks? Joda, jeg vet jo at det er mer enn .com adresse. Jeg bare knottet litt fort da jeg selv har .com ending, men det var dog bare et eksempel. Jeg uploader med ftp ja... Jeg vet ikke helt hva jeg mener, men man må jo linke domenet til en side på nettet.. det er det jeg har gjort.. til index siden der hvor jeg har gratis lagring av sider på nett :blunke: Endringer er kritiske allikevel da D: har koblet ut.
Crazee Skrevet 25. januar 2004 #10 Skrevet 25. januar 2004 Domene/webhosting og email kan ordnast på ulikt sett. Domene: Du kan ha serverplass og la DNS-serverane peika til denne (enten du leiger ellar har eiga maskin til det), dvs skriv inn dionaea.com og du hamnar hjå dionaea.com - eller du kan nøya deg med domenenamn og nytta tenester som peikar til der du har sidene, t.d. skriv inn example.com og du hamnar på example.gratisplass.no Veldig unøyaktig skrive, men eg reknar med du forstår poenget - ulike valg til ulike prisar. Mail: Du kan få ein eigen mailbox der du loggar deg inn og hentar mail på vanleg måte, eller du kan få mailadresser som berre vidaresender mailen til ei mailadresse du allereie har. Mottakar og avsendar set du til domenet i mailprogrammet uansett, så for dei som sender deg mail vil det ikkje vera noko forskjell. Vart du klokare?
VesleBråka Skrevet 25. januar 2004 Forfatter #11 Skrevet 25. januar 2004 Domene: Du kan ha serverplass og la DNS-serverane peika til denne (enten du leiger ellar har eiga maskin til det), dvs skriv inn dionaea.com og du hamnar hjå dionaea.com - eller du kan nøya deg med domenenamn og nytta tenester som peikar til der du har sidene, t.d. skriv inn example.com og du hamnar på example.gratisplass.no Jeg har tenkt å kjøpe domene med www.minbedrift.no, ikke noe gratisplassen-tull inni. Mail: Du kan få ein eigen mailbox der du loggar deg inn og hentar mail på vanleg måte, eller du kan få mailadresser som berre vidaresender mailen til ei mailadresse du allereie har. Mottakar og avsendar set du til domenet i mailprogrammet uansett, så for dei som sender deg mail vil det ikkje vera noko forskjell. Hva som er best av at de har mailbox, eller at det videresendes? Sålenge mailtjenesten er tilgjengelig på internett (dermed ikke lokasjonsavhengig) så er det pørrfect. Jeg lurer på om ikke mailbox hos dem hadde vært snedig. Har du noe selskap å anbefale? uniweb. no har Vart du klokare? Mer for hver dag
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #12 Skrevet 25. januar 2004 For å svare enkelt på det opprinnelig spørsmålet ditt: Man kan enten registrere et domene på et web-hotel, og få f.eks domene www.domenenavn.net. Web-hotellet drifter da serveren for en månedlig avgift som du betaler. Ellers så kan man ha web-server hjemme. Da registrerer man et domene på Ip-adressen din. Et eksempel: hvis du skriver ip-adressen: 193.69.165.20 i adresselinja kommer du til www.vg.no. Det skjer akkurat det samme som om man skulle skrive www.vg.no. Jeg har (for moro skyld) lagd en web-server hjemme hos meg. Dersom jeg skriver Ip-adressen min kommer hjemmesiden min fram fra hvor som helst i verden. Dersom jeg hadde registrert et domene mot IP-adressen min, er det alt jeg hadde trengt for å få en fullverdig web-server. Men dersom man ikke har bruk for ekstremt mye plass på websiden (for filer og slikt) er et web-hotell å anbefalle, fordi kostnadene blir mye mindre vanligvis.
VesleBråka Skrevet 25. januar 2004 Forfatter #13 Skrevet 25. januar 2004 Jeg setter pris på alle svar, vil bare understreke at spørsmålet ikke er HVA ER ip-adresse, ip-adressens domenenavn, domene, DNS, webhotell, og hvordan disse henger sammen. Det er HVORDAN det gjøres, hvordan man går frem, hva dere har gjort. Hvordan man får knyttet den registrerte domeneadressen til sin ip-adresse/hvem man kontakter, hvordan mailklientene funker for hosting osv. Mulig jeg var uklar i utgangspunktet.
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #14 Skrevet 25. januar 2004 Jeg syns jeg egentlig svarte på spørsmålet ditt, men akkurat hvilke web-hotel eller hvilke sider du skal registrere domenenavnet ditt har jeg ikke noe formening om. Jeg husker ikke i farta noe navn på webhotel eller hvilke "firma" man kan registrere domenenavn på. Søk på google etter web-hotel og registrere domene På et webhotel søker man om et domenenavn i det man bestiller et web-hotel. Verre er det ikke. Dersom man ikke vil ha webhotel må man søke om det hos noen man registrerer et domenenavn. Det fins diverse "firmaer" (eller hva man skal kalle dem) hvor du kan søke om å få et domenavn. Dette søker man om på internett. Vet ikke noe bedre svar jeg kan gi deg. Jeg har ikke noen anbefallinger om hva du skal velge da
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #15 Skrevet 25. januar 2004 Jeg syns jeg egentlig svarte på spørsmålet ditt, men akkurat hvilke web-hotel eller hvilke sider du skal registrere domenenavnet ditt har jeg ikke noe formening om. Jeg husker ikke i farta noe navn på webhotel eller hvilke "firma" man kan registrere domenenavn på. Søk på google etter web-hotel og registrere domene På et webhotel søker man om et domenenavn i det man bestiller et web-hotel. Verre er det ikke. Dersom man ikke vil ha webhotel må man søke om det hos noen man registrerer et domenenavn. Det fins diverse "firmaer" (eller hva man skal kalle dem) hvor du kan søke om å få et domenavn. Dette søker man om på internett. Vet ikke noe bedre svar jeg kan gi deg. Jeg har ikke noen anbefallinger om hva du skal velge da
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #16 Skrevet 25. januar 2004 Dersom du lurer på hvordan man lager en web-server hjemme, så lastet jeg bare ned et lite gratis program (husker ikke navnet på det heller i farta ) Den gjorde slik at datamaskinen min fungerte som en webserver på min kjære win xp home-edition . Dersom jeg skulle hatt en "ordentlig"web-server måtte jeg hatt en fast IP der jeg knyttet domenenavnet mitt mot. Det er altså ikke noe hokus-pokus å lage en server av pcen din, men dersom du får mye trafikk bør du ha en litt kraftig maskin som server. Dersom dette ikke var oppklarende kan jeg nesten ikke gjøre mer :D
Crazee Skrevet 25. januar 2004 #17 Skrevet 25. januar 2004 HVORDAN det gjøres, hvordan man går frem, hva dere har gjort. [...] Mulig jeg var uklar i utgangspunktet. Vel - du har i alle fall fått litt teori no etter kvart Korleis du reint praktisk ordnar deg: 1. Finn eit webhotell der du kan ha sidene dine. Kven du vil ha kjem an på kva du krev av tenester, og pris du vil gå opp i. Vanlege tenester kan vera cgi, php, mysql. Php ser ut til å ta over meir og meir for cgi. 2. Fyll ut opplysningane webhotellet ber om, og dei tek seg av registrering av domene, DNS-serverar og alt det tekniske - alt du treng veta i første omgang er brukarnamn, passord og kor du skal lasta opp sidene. Enkelt og greitt. Kva webhotell skal du velja? cliche.no reklamerer jo på KG for tida, og dei ser ikkje dumme ut. b-one.net har ein del nøgde kundar òg, deriblant minst éi her på KG. Sjølv brukar eg prohosting.com, men dei er ein del dyrare. (Skal sjå litt nærare på dei to første alternativa sjølv...) Det er den enklaste måten å få det du vil ha på.
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #18 Skrevet 25. januar 2004 Jessheim: Mulig det går å hekte en add-on på xp som funker som server. Men det klassiske er å ha et opsys som er server edition, ivertfall før. Jeg blir nok å velge hosting, mye skrik og lite ull å sette opp en server. Har gjort det et par ganger før. Det er ikke til meg, hjelper noen andre, så det er ikke jeg som betaler heller.. Jeg har sett på uniweb sitt tilbud, og jeg kommer til å gå for php og mysql tror jeg kanskje. Har ikke helt bestemt det enda, jeg tror websiden skal ha funksjon som plakkis først og fremst, og ikke trenge noen interaktivitet og ikke kontakt med database. Da trenger jeg jo ikke noen av de. Hvis man ikke kjøper domene av webhotell - hvem kjøper man det av da? Det må jo være noen som administrerer dem. Noen som passer på at ikke samme sauen selges flere ganger.
Gjest Jessheim Skrevet 25. januar 2004 #19 Skrevet 25. januar 2004 Poenget mitt var at man kan kjøpe et domene uten å ha et webhotell. Jeg mener jeg har sett et sted man kan registrere et domenenavn, uten at de tilbød webhotell. Jeg har også sett at man kan registrere et domene uten webhotell, på sider dem tibyr webhotell også. Man må vel ikke tilby folk webhotell for å holde orden på domener? Man sjekker det vel opp mot en database over domenenavn, og sjekker om det er ledig antar jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå