Gå til innhold

Hva bruker dere på mat/dagligvarer i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av en annen tråd her lurer jeg på hvor mye penger dere bruker på mat/dagligvarer i mnd?

- Hvor mange er dere?

- Hvordan spiser dere(hjemmelaget/halvfabrikata/helfabrikata/take away/restaurant)?

- Føler du at dere bruker for mye/lite/akkurat passe?

Red:Rydding i tekst

Endret av CathFoto
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

- 2500-3000 pr mnd

- 1 voksen,1 barn

- Kunne godt brukt mindre men er fornøyd med summen sånn egentlig :)

Skrevet

Ca 4000 kr i måneden.

Jeg er alene og spiser nesten bare hjemmelaget mat. Jeg er vegetarianer og bruker derfor litt penger på tilskudd som spirulina, chlorella og omega-3 utvinnet av alger. Jeg inkluderer det i og med at det regnes som supermat. Ellers kjøper jeg mye økologisk mat, spesialprodukter på helsekost og stort sett alltid de sunne (les: dyre) alternativene. Spiser ute en gang i blant også, og det trekker jo litt opp.

Er student, så synes jeg egentlig bruker sinnsykt mye på mat, men ser på det som en investering i fremtiden, på lik linje med trening, så det er allikevel verdt det. Bruker heller mindre på andre, materialistiske goder. Har ikke behov for det ;) Burde kanskje nevne at jeg trener ca 6 ganger i uken, så jeg spiser mye mat!!

• Liker 1
Skrevet

Bruker alt for mye på mat. Rundt 3-4000 er singel.

Jeg kjøper veldig lite halvfabrikata/helfabrikata og lager mesteparten av maten fra grunnen av. Men det blir nokk en fjordlandmiddag eller en pizza fra 7/11 nå og da siden tiden ikke alltid strekker til, og en eller annen ferdig krydderblaning og ferdig woksaus.

Spiser også nå og da mat på kafe eller restaurant.

Jeg prøver i hovedsak å leve lavkarbo og bruker en del penger på rent kjøtt og fisk.

Skrevet

bruker sånn ca 4000 kr på mat i mnd. Vi er et samboerpar.

Skrevet

Vi bruker alt fra 1000,- til 3000,- pr mnd

Vi er 2 voksne

Lager stort sett alt fra bunnen av, men noe halvfabrikata blir det innimellom. Bestiller/spiser ute svært sjeldent

Føler at vi bruker akkurat passe, men føler kanskje at jeg sløser litt når vi har brukt opp mot 3000,- pr mnd, men det er ikke så ofte. Normalt sett så ligger vi kanskje på 1500,-

Skrevet

- Hvor mange er dere?

1

- Hvordan spiser dere(hjemmelaget/halvfabrikata/helfabrikata/take away/restaurant)?

Er lavkarber, spiser sjelden på restaurant og aldri take away. Bruker mest penger på gode råvarer av fisk, kylling og annet kjøtt. Kan godt bruke halvfabrikata i noen tilfeller, men som lavkarber så må jeg i grunn lage det meste selv fra bunnen av siden det er mye karber i halvfabrikata mat. Bruker en del penger på f.eks sukkerfrie produkter og andre spesialprodukter.

Akkurat passe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Spinell
Skrevet

To voksne storspisere.

Bruker 5-6.000 på mat og dagligvarer i måneden.

Hos oss handles nesten alle renholdsmidler og kroppspleieprodukter i matbutikken, så det inngår også i summen.

Vi lager mye fra bunnen, men sper på med et og annet halvfabrikataprodukt og en Toropose innimellom. Kjøper hverdagsprodukter av billigmerkene (hvis de er gode nok) og river heller i de dyre alternativene til fest og selskap. Spiser ute eller bruker take away mindre enn en gang per md.

Føler det er akkurat passe. For meg er det ufattelig at man kan leve godt på 25-50 kroner dagen (1500-3000 kr/md for to pers).

Skrevet

Vi er 2 voksne og et barn på 6 år. Har et budsjett på 8.000 til mat og husholdning (dopapir, vaskepulver osv). Jeg spiser lavkarbo da jeg er glukoseintolerant, så jeg baker mitt brød selv og trenger en del dyre spesialprodukter. Bruker lite halvfabrikat, mye grønt og rent kjøtt. Vi drikker dessverre en del Pepsi Max.

Vi kunne nok spart en del, men jeg liker maten vi spiser og vil ikke bruke billigere alternativer.

Skrevet

Vi er 2 stykker (samboeren min og meg) og vi bruker 6000 kr på mat i måneden. Det meste vi lager er hjemmelaget (middager). Bestiller oss mat ca. 2 ganger i måneden. + at jeg spiser gjerne Fjordland når jeg jobber sent.

AnonymBruker
Skrevet

- 4000 kr per måned.

- 1 person (undertegnede)

- Lunsj i kantinen hver ukedag. Middag på restaurant/kafé 3 ganger i uken, resten hjemmelaget eller halvfabrikata.

- Synes jeg bruker akkurat passe.

Synes jeg bruker for mye. I hovedsak fordi mat i Norge er voldsomt overpriset, særlig det å spise ute på restaurant eller kafeteria.

Matvarer på butikken i kvantum tilpasset en person er også svært dyrt. Kilosprisen er ofte nesten den dobbelte bare fordi jeg skal ha to og ikke åtte kjøttkaker.

Skrevet

- Hvor mange er dere?

To voksne og et barn på snart to år.

Mest hjemmelaget. Kjøper kjøtt/fisk og ferske grønnsaker, og lager saus fra bunnen av. Av fabrikat bruker vi fiskegrateng og medisterkaker. Av pålegg går det mye i vanlig gul- og brunost. Leverpostei kjøper vi masse av når det er på tilbud og putter i fryseren. Når jeg ikke er gravid går det mye i salami også. Og brie og røkelaks i perioder. Har alltid juice og flere typer melk i kjøleskapet, og frukt og bær til snacks.

Bruker ca 6-7000,- kroner i måneden, og synes det er passe. Tror vi sparer en hel del på å styre unna posegryter og -sauser.

Skrevet

Vi er i utgangspunktet to i husstanden; meg og min datter. Vi bruker rundt 2000 - 2500 på mat + andre dagligvarer i måneden, og er egentlig fornøyd. Vi spiser hjemmelagd. Baker alt av brød, og bruker feks ikke ferdige sauser/dressinger/krydderblandinger. Først og fremst fordi jeg er glad i å lage mat, men jeg tror også vi sparer mye på det, for jeg er flink til å utnytte de ingrediensene som først er kjøpt inn.

I helgene er som regel kjæresten min mye hos oss, og da blir det enten eller. Noen ganger bruker vi lang tid på å lage mat, andre ganger bestiller vi noe.

AnonymBruker
Skrevet

En person.

1200 kr i måneden som inkluderer alt i dagligvaren utenom alkohol.

Lager all mat fra bunnen av.

Er litt lite så jeg må hele tiden vurdere hva jeg skal kjøpe og når.

Spiser ytterst sjeldent ute. Får lunsj på jobben. Spiser ikke middag hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Tør nesten ikke tenke på hva jeg bruker på mat i måneden.. Jeg er 1 person, og jeg bruker rundt 5000-6000 (inkl. vaskemidler, shampoo, barberhøvler, dopapir, batterier, lyspærer ol.) i måneden på mat.. Det er sjelden halv-eller helfabrikata, lager det meste hjemmelaget. Er avhengig av gode råvarer. Desverre blir det en del take-away, så der går det jo en del penger. Andre grunner til høy pengebruk:

- Avhengig av cola (og snop).

- Liker ikke brød/frokostmat, så det blir nesten en liten "middag" til hvert måltid.

- Sløser og kaster for mye.. har angst for gammel mat, så jeg kaster nok ting lenge før det trengs å bli kastet.

Ja, jeg skammer meg over dette, og tenker på alt annet jeg kunne brukt alle de pengene på. Har startet å prøve å stramme litt inn nå da - prøver å handle inn for en uke av gangen (mindre impulskjøp), og prøver å kutte take-awayen. Men jeg synes det er vanskelig, for jeg er en skikkelig SLØSE-person!

Skrevet

2 voksne

3000-4000 i måneden på mat og husholdningsartikler

Hjemmelaget eller halvfabrikat - spiser ytterst sjelden ute

Skrevet

2 vaksne, to barn på 3 år og 6 mdr. Brukar ca 7000-7500 på mat og andre dagligvarer (vaskemidler, bleier osv.)

Har middag kvar dag, ingen takeaway eller sånn. Noko halvfabrikat type fiskekaker, pølse, fiskeboller, kjøttboller. Kjøper mykje frukt og grønsaker, men er ikkje flinke til å utnytte det som er i kjøleskapet, så kastar dessverre ein del gammal mat. Handlar i utgangspunktet vekentlig, men må tilleggshandle litt. Handlar mykje(!) på salg/tilbudsvarer. Syns me brukar mykje likevel.

Skrevet

Vi er to voksne og bruker 4000 i måneden på dagligvarer og andre fellesaktiviteter. Det inkluderer feks kino. Vi spiser stort sett hjemmelaget, og synes vi bruker akkurat passe.

AnonymBruker
Skrevet

Fem voksne, yngste er 17 år, en av oss er gravid. Vi bruker minst 10 000 kr pr mnd til mat og hushold, synes det går mye penger for tida :gjeiper:

Skrevet

2 voksne, en gravid. Mellom 4000-6000 pr mnd.

Inkluderer også hygieneartikler, vaskemidler, strømpebukser her også.

Lager det meste fra bunnen av, men nå i svangerskapet er det ikke alltid orken strekker til, og det blir litt halv- og helfabrikata i ny og be.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...