Gå til innhold

Hvor var du litt før 15.30 den 22. juli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Usikker på hvor denne tråden hører hjemme, men flytt den gjerne)

Kanskje det allerede eksisterer en lignende tråd her, jeg har prøvd å søke - men finner ikke.

Fredag 22/7 på ettermiddagen var jeg på vgd.no for å lese på matforumet. Så ser jeg at det kommer opp en tråd under "siste innlegg" som heter Stort smell i Oslo. Klikket for å se hva det var, og ble sittende og følge med på den tråden til 06.30 dagen etter. Uten å spise, uten å sove.

Her ble også navnet på terroristen og massemorderen offentligjort lenge før det var offisielt andre steder. Også Facebook-profilen og manifestet.

PS. Ikke for å reklamere for andre forum her inne på KG, men tråden på vgd.no fra 22/7 (http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1663299/tittel/stort-smell-i-oslo) burde tas vare på og kanskje trykkes? (med litt redigering, kanskje). Ihvertfall tas vare på digitalt. Her er alt som skjedde, all forvirringen, all redselen, sinnet, søket etter å finne svar - og endel innlegg her hadde fakta som lå flere timer foran det som ble presentert på offisielle nyhetskanaler.

Hvor var du 22/7 litt før 15.30, og hvordan fikk du vite om hva som hadde skjedd?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Var hjemme.

Gikk på sol.no og så bildet av bygget og overskrift om en bombe, men gadd ikke klikke meg inn på linken fordi jeg trodde det var i utlandet.

Fikk melding fra kjæresten sekunder etterpå om at det hadde vært bombe i Oslo.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hjemme og ventet på venner, som var i området. Og så smalt det så vinduene her holdt på å blåse ut. Ble hektisk frem til jeg hadde lokalisert alle venner i området (bekjente både i regjeringen, VG og tilstøtende hus) Flaks og uforutsette hendelser, reddet alle mine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var hjemme med datteren min som da bare var én måned gammel. Radioen sto tilfeldigvis på, og ganske fort fikk vi skrudd på tv'en også. Den ble stort sett ikke slått av igjen på et par døgn... Fulgte også med på twitter, med forferdelige beskrivelser fra ungdommene på Utøya. Den natta lå jeg og sjekket nyhetene på mobilen under nattammingene, det var helt grusomt å se hvordan dødstallene steg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i USA. Nettopp våknet på et hotellrom og fikk sms fra Norge. Vi skrudde på CNN og jeg følte meg veldig langt hjemmefra.

Ferien ble ganske laber.

Skrevet

Jeg var i Afrika. Tidlig den morgenen skulle mannen min ut i bushen, og vi planla å feire hans hjemlands nasjonaldag. Jeg våknet med en merkelig følelse i magen etter lite søvn, og sa at idag kom noen til å ringe ham med en eller annen dårlig nyhet. ( Tro det den som vil..helt latterlig å tenke på i etterkant. )

Han ringte meg fra bushen ti minutter etter at bomba smalt. Noen venner av oss satt på en cafè like ved youngstorget, og løp så fort de kunne mot Grunerløkka da de hørte smellet, og ringte oss. Da mannen min ringte meg, som satt alene i hans hjemland i huset vårt, med mye familie og venner i Oslo, trodde jeg han kom med en dårlig spøk, og tenkte at det måtte vært en gass-eksplosjon av noe slag.

Jeg ringte familie og venner, sendte meldinger hit og dit, og dro så til en lokal bar med hakkete cnn, bbc og al jazeera. De viste bilder og filmer fra gatene i Oslo, kropper som lå på bakken, raserte bygninger..jeg sto og gråt, og jeg har ALDRI hatt så hjemlengsel i hele mitt liv.

Dro på en nettcafè, og ble sittende i noen timer. Ble enda mer lei meg av alle kommentarene under VG og Dagbladets artikler; Få de jævla muslimsvinene ut, dette er islams verk, osv, osv..tenkte for meg sjøl at NÅ, NÅ vil mannen min og alle muslimene jeg kjenner få et helvete fremover. ALT vil bli forandret, og hatet vil komme fram mer enn noensinne. Vi trodde alle at dette var Saudi-Arabia sitt verk, grunnet tidligere trusler.

Leste såvidt om skyting på Utøya før jeg dro hjem, uten nett-tilgang før dagen etter. Jeg følte meg ufattelig hjelpesløs, selv om jeg var takknemlig for at alle mine nære var i live.

( Kan legge til at en av mine nærmeste venniner var og gikk ved Gunerius. Hun endte opp med sprengte trommehinner, og satt med piping i ørene på Stargate og så på nyhetene. Hun har ennå smerter nesten daglig. )

• Liker 5
Skrevet

Broren til typen min var i militæret, tror faktisk at han var i Oslo på det tidspunktet å ringte typen min mens vi var ute å gikk tur med den firbeinte kompisen min.

Skrevet

Var på vei hjem fra jobb, bare noen minutter unne hjemme. Da jeg kom inn døra fortalte pappa meg at det har vært en eksplosjon i Oslo, men at ingen visste hva som foregikk.

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Jeg var i Trondheim hos mormor med samboeren, mamma, stearen min osv. Satt i stua, men husker ikke helt hvordan vi fikk vite det. Enten var det via nyhetskanalen eller så var det på facebook.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var på toget fra Oslo til Stavanger, var ca en time unna Stavanger da toget kjørte ned en person og vi ble sittende fast i et par timer.

Ettersom de tok strømmen forsvant også dekningen på mobiltelefonene, så da toget fikk tilbake strømmen og politiet hadde sluppet fri toget - så var det plutselig en som sa at det hadde vært en eksplosjon i Oslo.

Ble hentet av kjæresten i Stavanger, og i bilen fikk vi høre at det var en bombe - og plutselig kom det en nyhetsmelding om at det var meldt om skyting på en øy utenfor Oslo.

Kvelden gikk med på å se på nyhetene, og da jeg våknet rundt 6 klarte jeg ikke sove og satte på tven - da kom nyheten om at det var minst 80 døde. Da gråt vi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på jobb! Jobber i butikk, så hadde mer enn nok å gjøre! Sjekka nettavisene veldig ofte, oppdaterte kunder og kollegaer, diskuterte saken med kunder og gjorde jobben min...

Skrevet

Jobbet. Fikk en panikkslagen kunde inn den dagen som hadde søsteren sin i regjeringskvartalet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme, nettopp åpnet øl og i vorspiel-modus.. Og så ble det tv resten av kvelden. Og flere øl. Ingen av oss bor i nærheten og kjente ingen som kunne vært involvert. Var skremmende og sjokkerende, men festen gikk sin gang.

• Liker 2
Skrevet

Satt og så på Tour De France hjemme når de brøt inn med informasjon om bombe i Oslo, så på nyheter hele helgen. Glemmer aldri når jeg stod opp og skrudde på tvn og så at tallene var oppjustert til 80, det var uvirkleig og grusomt.

AnonymBruker
Skrevet

Var på jobb på grønland. en stille og rolig dag. stod og skrev en plakat for butikken, men en eldre mann som var kunde. plutselig hørte vi ett kraftig brak. Klarte ikke og forstå om det var lyn, torden eller noen som hadde krasjet inn i bygningen.. trykkbølgen fra bomben får jeg fortsatt grøssninger av. ekkleste jeg har kjent i mitt liv og kommer aldri til og glemme det.

Gikk ut av butikken. så at alle menneskene ute i gatene hadde stoppet opp helt og bare kikket rundt seg. så kom det hundrevis av utrykningsbiler med sirener, ALLE snakket i mobilen. selv fikk jeg panikk og stengte butikken og tok taxi hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var på jobb på en lab utenfor Oslo, snakket med kollegaen min om at vi skulle hatt radio for å få fulgt med på ting. Da jeg kom hjem i femtida så jeg at eksen (daværende samboer) hadde sendt meg melding om at det skjedde noe helt sjukt i Oslo. Skrudde på tv-en og ble helt skjelven. Eksen var hos en nabo, så jeg stakk dit, og vi ble sittende og se på tv til langt på natt. Drakk whisky og måpte, naboen stakk og kjøpte en pizza utpå kvelden. Tror ikke jeg sov noe den natta, sto opp flere ganger for å sjekke nettnyhetene. Noen av de mest rystende dagene i mitt liv, bortsett fra da ekssvigerinna mi ble diagnostisert med kreft med spredning...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Satt i bilen og skulle kjøre til kjæresten min, som er 3 timer unna. Plutselig kom det inn en melding på radio om at det var gått av en bombe i oslo.

Skrevet

Satt hjemme i sofaen å så på tv, plutselig ser jeg folk begynner å skrive på facebook, statuser om at de håper ingen venner eller kjente er skadet i bomben o.l. En liten stund etter kommer den første nyhetssendingen på tv. Jeg blir sittende med familien i sofaen hele dagen og natten for å få med oss hver minste detalj. Jeg sovnet en liten periode, hittil var vel 10 funnet døde på Uttøya eller de ville ikke komme ut med nøyaktig hvor mange som var død, neste gang jeg våkner ser jeg med skrekk at 88 personer er død(dette ble jo konkludert feil, men dog vanvittig mange som døde). Var helt i sjokk da jeg så det nummeret lyse opp mot meg.

Skrevet (endret)

Var i et basseng på ferie, da en norsk-svensk dame kom bort og sa "har dere hørt det?! Det har vært terrordåd i Oslo!".

Kan gjenskape hvert eneste sanseinntrykk fra det øyeblikket.

Og det var som om alt gikk inn i hodet saktere, for det føltes som en evighet før det gikk opp for meg at jeg hadde venner og familie i bygningene som var rammet....

Heldigvis var alle "våre" gjort rede for veldig raskt uten større skader, og der jeg satt med mobilen husker jeg at både jeg og mine foreldre ble litt "imponert" over teknologien som gjorde at jeg, tusenvis av mil fra Norge, kunne opprette kontakt med familie og nyheter så raskt. Og at jegsamtidig tenkte "who cares?!" om de samme tankene...

Det som skulle ramme meg hardest visste jeg ikke om før søndagen, rett etter at vi kom inn vår egen dør i Norge.

Endret av kaprifolen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...