Gå til innhold

Bilsete nr 2

Møffi

Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter bilsete nr 2, vil helst ha et som er godkjent i plus-testen, og så må det jo passe bak i vår volvo v50.. Noen som har innspill?

Har sett på Akta Graco Belogic, men ble litt skeptisk når jeg leste på forbrukertesten at stoffet inneholdt div kjemikalier :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Vi har BeSafe iZi Kid x3 i min bil, og Britax Hi-Way II i mannens - begge er PLUS-godkjente. Han sitter godt i begge to :) Jeg ville prøvd setene i bilen jeg for å se hvilke som står best og hvor barnet sitter best.

Til nestemann tror jeg vi kommer til å kjøpe Britax Max-Way :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror sitter i Britax HiWay II, som er plusgodkjent. Storebror sitter i Britax MultiTech. Det er ikke plusgodkjent, men det er bare fordi det kan brukes både forovervendt og bakovervendt, og det er et meget bra sete bakovervendt. MT varer nok lenger, rett og slett fordi det har lengst rygg, så barnet kan sitte bakovervendt lenger i MT, mens HiWay II tar noe mindre plass bak setet foran og som barnet sitter litt høyere.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Britax Hi-Way til begge ungene, veldig fornøyd med det. Skulle jeg kjøpt nytt sete nå så ville jeg valgt Britax Maxway, det er ganske likt Hi-Way, men kan brukes lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har britax Hi-way II og Maxway, og er veldig fornøyd med begge! Hun sitter godt i setene, og de tar liten plass. Begge er plus-godkjent opptil 25kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan de bare sitte bakovervendt i britax maxway? Prøvde å google, men kunne ikke finne at setet kunne fungere forovervendt. Men det må det jo hvis der skal være holdbart til hun er seks år som de skriver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også Britax max-way og er kjempefornøyd med det. :)

Men det er så vidt jeg vet bare godkjent bakovervendt.

Endret av kisskissbangbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Akta Graco Cosmic comfort. Har ikke prøvd det enda da, men det skal vist være bra. Kan være både forovervendt og bakovervendt, kan vippes bakover slik at de får mer sovestilling, har "memoryfoam" (det mange kaller tempur) i seg slik at barnet får en veldig god sittestilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har britax multitech, veldig fornøyde både jeg og fireåringen som enda sitter bakovervendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar!!! Har sett litt på Britax Hi-Way også, men ikke Maxway, hva er egentlig forskjellen på de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har besafe izi kid x3 og er strålende fornøyde. Hadde det til storesøster også x1 utgaven, og hun satt bakovervendt til hun var 4,5 år i det setet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse svar!!! Har sett litt på Britax Hi-Way også, men ikke Maxway, hva er egentlig forskjellen på de to?

Selve "skallet" hos disse setene skal være det samme, men Maxway har en hodebeskyttelse som kan stilles opp etterhvert som barnet vokser. Dermed kan det brukes lengere (toppen av ørene skal ikke gå over kanten på seter). Hi-way er godkjent fra nyfødt, mens Maxway er godkjent fra 9 kg. Begge er Plusgodkjente (ekstra testet i Sverige) og er rene bakovervendte seter til 25 kg.

Vi har Hi-way til begge ungene, eldste er snart 3,5, 102cm/19 kg og har god plass. Hun skal sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre. Hvis hun vokser ut av Hi-Way før hun er 4-5 så er det godt mulig vi kjøper TWE eller Maxway til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uhyre vanskelig med bilstoler, altså! Jeg slites veldig mellom å kjøpe et reint bakovervendt sete og et de selger på cabycare. Det heter Cytec eller noe slikt. Det har ikke fempunktsbelte, men en stor magebøyle. Forklaringen på hvorfor dette er bedre, kjøper jeg. Ved kræsj eller bråbrems vil kun nakken og hodet slenges fremover. Med bøylen dras skuldrne med, slik at det ikke sliter på nakken.

Men disse er så oppreiste. Nå er hun enda lita, men sovner som regel i stolen. Hvordan løser dere det når de sitter så oppreist og samtidig sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve "skallet" hos disse setene skal være det samme, men Maxway har en hodebeskyttelse som kan stilles opp etterhvert som barnet vokser. Dermed kan det brukes lengere (toppen av ørene skal ikke gå over kanten på seter). Hi-way er godkjent fra nyfødt, mens Maxway er godkjent fra 9 kg. Begge er Plusgodkjente (ekstra testet i Sverige) og er rene bakovervendte seter til 25 kg.

Vi har Hi-way til begge ungene, eldste er snart 3,5, 102cm/19 kg og har god plass. Hun skal sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre. Hvis hun vokser ut av Hi-Way før hun er 4-5 så er det godt mulig vi kjøper TWE eller Maxway til henne.

Okei :) Så siden han allerede er 8,5 kg kan det lønne seg og gå for Maxway da. Ønsker jo at han skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Kan jeg spørre hva slags bil dere har? Syns du det er dårlig med plass foran med de setene bak? En ting er jo at barna skal ha god plass, men hadde jo vært kjekt om vi voksne hadde plass også..

Men disse er så oppreiste. Nå er hun enda lita, men sovner som regel i stolen. Hvordan løser dere det når de sitter så oppreist og samtidig sover?

Det "frykter" jeg litt også, syns det ser så vondt ut for de små og sove sittende med hodet fremover. Såvidt jeg har skjønt kan både Besafe izi kid (og combi?) x3 og Acta Graco Belogic tiltes litt bakover så de får bittelitt mer liggestilling, mulig det gjelder for flere seter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhyre vanskelig med bilstoler, altså! Jeg slites veldig mellom å kjøpe et reint bakovervendt sete og et de selger på cabycare. Det heter Cytec eller noe slikt. Det har ikke fempunktsbelte, men en stor magebøyle. Forklaringen på hvorfor dette er bedre, kjøper jeg. Ved kræsj eller bråbrems vil kun nakken og hodet slenges fremover. Med bøylen dras skuldrne med, slik at det ikke sliter på nakken.

Bakovervendt er ALLTID tryggest! Og sitter barnet bakovervendt til det er 4 år og over 15 kg så slippet man hele problematikken med fempunktsseler, siden man da kan gå rett over på beltestol hvor msn bruker bilens trepunktsbelte.

Flere seter kan tiltes bakover slik at det ikke er så bratt. Feks Britax Hi-Way kan justeres veldig, Maxway tror jeg har litt færre muligheter, men det kan fremdeles justeres endel. Hvor mye kommer også an på hellningsgraden på setene i bilen. Anbefaler å prøve setet i bilen (men da må det festes skikkelig ellers gir det ikke rett inntrykk). Grunnen til at setene er brattere enn banyseter er fordi det er tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Så siden han allerede er 8,5 kg kan det lønne seg og gå for Maxway da. Ønsker jo at han skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Kan jeg spørre hva slags bil dere har? Syns du det er dårlig med plass foran med de setene bak? En ting er jo at barna skal ha god plass, men hadde jo vært kjekt om vi voksne hadde plass også..

Jeg ville nok gått for Maxway ja.

Vi har en Subaru Legacy stasjonsvogn, den har ikke veldig stort baksete, men heller ikke veldig trangt. Både jeg og mannen har god plass (1.67 og 1.80), og vi kan også dytte setet til eldste ett hakk lenger utpå kanten av setet hvis nødvendig uten at det går utover plassen på passasjersiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...