AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Mellom VGS og nesten 2 år etterpå studerte jeg, og jobbet ved siden av studiene. Jeg var da syk med svulst på skjoldbruskkjertelen, og brukte hele denne tiden på å utrede det(ble ikke tatt på alvor av legene, samt 1 år hvor jeg måtte vente på operasjon og derfor var sykemeldt). Dette har ført til et hull i CV`en min - hvor jeg ikke har bestått studiepoengene jeg var oppmeldt til(strøk på tre eksamener som da var over 1,5 år). Dette igjen var pga sykdom, og rett etter operasjonen fikk jeg gode karakterer i ett og alt frem til endt mastergrad. Jeg har forsåvidt jobbet noe ved siden av, men jeg har en såpass lang CV(og dette er nesten 12 år siden) at jeg har valgt å ta jobber som er irrelevante bort fra CV`en min og heller gitt plass til de resterende 10 årene som er høyst relevante. Før første gang noensinne ble jeg nå spurt om dette hullet - og ble bedt om å fikse dette i deres database. For det første ønsker jeg ikke å legge inn irrelevante jobber i CV`en(fordi jeg har så mye relevant jeg heller vil gi plass for å unngå en rotete CV) - og for det andre har jeg ikke lyst å fortelle om helserelaterte hendelser som skjedde for som sagt 12 år siden. Noen gode tips til hvordan jeg kan løse dette?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Bare ha alle årene inne under perioden du studerte? Hvis noe skulle stille spørsmål ved hvor lang tid det tok å fullføre, bare si at du var syk en periode under studiene? Du er ikke pliktig til å utdype rundt sykdom, men arbeidsgiver er heller ikke pliktig til å ansette deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 TS her. Hva mener du når du sier at arbeidsgiver ikke har plikt til å ansette meg Som i at det er sannsynlig at de ikke kommer til å gjøre det dersom jeg oppgir ærlig grunn; nemlig at jeg stod i operasjonskø? Det er jo dette jeg er litt redd for. Denne sykdommen inntraff i starten av et annet studie - som var årsstudium+exphil/fac - dette var før kvalitetsreformen hvor man normalt ikke hadde 5årige masterløp slik som idag(man søkte ikke 5 år - det var annet opplegg.) Selve den 5årige mastergraden fullførte jeg på under normert tid - og, jeg har en meget bra CV(jobb, studie og frivillighetsmessig) fra etter operasjonen - altså når jeg på et vis startet på en ny frisk to uker etter operasjonen. Så jeg har ikke lyst at noe skal ta fokus vekk fra det, egentlig. Samtidig har jeg jo mange andre deltidsjobber jeg heller ikke har oppført - fordi de er irrelevante, og jeg jo har så mye annet bra jeg ønsker å gi plass til for å unngå ørten sider.....
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 TS her. Hva mener du når du sier at arbeidsgiver ikke har plikt til å ansette meg Som i at det er sannsynlig at de ikke kommer til å gjøre det dersom jeg oppgir ærlig grunn; nemlig at jeg stod i operasjonskø? Det er jo dette jeg er litt redd for. Denne sykdommen inntraff i starten av et annet studie - som var årsstudium+exphil/fac - dette var før kvalitetsreformen hvor man normalt ikke hadde 5årige masterløp slik som idag(man søkte ikke 5 år - det var annet opplegg.) Selve den 5årige mastergraden fullførte jeg på under normert tid - og, jeg har en meget bra CV(jobb, studie og frivillighetsmessig) fra etter operasjonen - altså når jeg på et vis startet på en ny frisk to uker etter operasjonen. Så jeg har ikke lyst at noe skal ta fokus vekk fra det, egentlig. Samtidig har jeg jo mange andre deltidsjobber jeg heller ikke har oppført - fordi de er irrelevante, og jeg jo har så mye annet bra jeg ønsker å gi plass til for å unngå ørten sider..... Si at du tok noen småjobber nå og da som ikke var noe fast. Jeg har også et hull i CV etter vgs, da tok jeg småjobber.
Gjest Spinell Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 (endret) Du trenger ikke oppgi noen diagnose til arbeidsgiver, og hullet i CV-en kan fylles ved å skrive at man var syk. At du var langvarig syk for tolv år siden skulle ikke ha mye å si for en arbeidsgiver i dag, og særlig ikke når du samtidig viser at du har evner og kapasitet til å fullføre et langvarig studium raskere enn normert tid rett etterpå. Alternativt kan du skrive noe a'la "1999 - 2001: langvarig sykdom, deltidsjobbing, deltidsstudier" Vil du absolutt ikke nevne sykdom skriver du "1999-2001: ulike deltidsjobber, deltidsstudier". Ikke alle, men de aller fleste arbeidsgivere vil stille spørsmål ved hull i en CV. Det er omtrent første bud ved ethvert jobbsøker- eller rekrutteringskurs at man skal unngå hull. Det er veldig lett å tenke at kandidaten enten har sittet i fengsel eller drevet dank dersom en finner et hull på et år eller mer. Endret 25. april 2012 av Spinell 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Ja. Jeg har vel egentlig bestemt meg for at dersom spørsmålene blir inngående på denne perioden skal jeg være ærlig; jeg jobbet deltid i mange år ved og utenfor studier(inkludert denne perioden) - jeg begynte å studere, men var syk og måtte vente ett år i operasjonkø. Denne ventetiden jobbet jeg ikke og klarte ikke gjennomføre studier, og startet studier umiddelbart etter operasjon hvor jeg fullførte under normert tid. Rett og slett. Det eneste aberet er at jeg etter denne operasjonen fikk en kronisk sykdom - noe de vil skjønne om de vet endel om det. Jeg har jo aldri vært langvarig eller hyppig sykemeldt for dette - men det finnes jo dem som er det. Jeg har nok bare litt dårlig erfaring med å fortelle noen om det - sier jeg det til en kollega har plutselig sjefen fått vite om det. Merkelige greier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå