MissStiles Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Hvordan er reglene rundt dette? Kan bedriften holde igjen lønn eller feriepenger hvis man ikke jobber ut oppsigelsestiden?
MissCoverdale Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 (endret) Det står som regel et eller annet rundt oppsigelse i kontrakten. Der jeg jobber vet jeg at de har rett til å holde tilbake lønn hvis jeg skulle gått på dagen. Samtidig har det samme stått i kontrakten min ved et tidligere arbeidssted, og der gikk jeg på dagen, og fikk likevel lønnen jeg hadde tjent opp før jeg sluttet. Selv om det var til ulempe for dem at jeg gikk, da de hadde problemer med å dekke inn vaktene mine på så kort varsel. Edit: feil formulering Endret 24. april 2012 av MissCoverdale
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Jeg leste et sted at det kan de hvis de får økte utgifter på grunn av at den ansatte går på dagen. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, så om det er en pålitelig kilde kan jeg ikke garantere.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Det er jo kontraktsbrudd, og man kan bli erstatningsansvarlig overfor arbeidsgiver.
MaestroR Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Fantegåing er straffbart Når en ansatt plutselig forsvinner fra arbeidsplassen på denne måten, kalles det "fantegåing". Slik fantegåing er ifølge advokaten erstatningsbetingende, og straffbar etter straffelovens § 409.
lille-lure Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Om det er slik at du virkeig ikke vil jobbe der lengere. At du blir psykisk dårlig av det, så kan du sykemelde deg ut oppsigelsetiden. Ikke spesielt lurt, men det går ann.
MissCoverdale Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Er det mulig å snakke med sjefen? Evt. sjefen over der igjen? Jeg gjorde det, og fikk dermed "lov" til å slutte på dagen.
MissStiles Skrevet 24. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2012 Jeg har fått beskjed om at jeg slipper å jobbe oppsigelsestiden (1 måned) hvis jeg sier opp. Det er snakk om å jobbe ut denne uka og en dag neste uke. Men jeg vet ikke om jeg orker. Vært inne på tanken om å sykmelde meg men vil ikke gjøre det verre enn det er. Selvom det frister veldig. Tanken på å jobbe der en dag til - nei takk!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 De kan absolutt holde igjen lønn og feriepenger. I tillegg kan arbeidstaker saksøkes og idømmes å dekke eventuelle kostnader bedriften pålegges. Kort sagt, det er straffbart.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #10 Skrevet 24. april 2012 Det er ulovlig å gå på dagen. Arbeidsgiveren kan ikke holde tilbake skyldig lønn eller feriepenger. De kan derimot kreve erstatning fra deg for tap de lider av at du går på dagen samt kreve deg for alle kostnader forbundet med å skaffe en erstatter for deg. Det er heller ikke slik at du kan sykemelde deg selv. Det er kun en lege som kan gjøre det, og det er ulovlig for en lege å skrive sykemelding uten gyldig grunn. Når det er sagt er det ikke helt uvanlig at folk blir sykemeldt i slutten av et konfliktfylt arbeidsforhold, men da fordi det er en helsemessig påkjenning og ikke bare fordi man ikke vil jobbe fire dager til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå