AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Jeg har trent jevnlig(flere dager i uka) helt siden august i fjor nå. Trener alt fra løping, gåing, spinning, riding, svømming.. Men jeg blir fortsatt veldig fort anpusten og får sting og vondt når jeg puster. Jeg presser jo meg selv, så det er ikke det at jeg trener for forsiktig. Jeg lurer på om det kan være noe galt med lungene mine, rett og slett? Kanskje allergi? Jeg hadde en bakteriell bronkitt for et par måneder siden, men dette ble behandlet med antibiotika, så jeg tror ikke at det har noen sammenheng.
Wiggins Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Jeg har trent jevnlig(flere dager i uka) helt siden august i fjor nå. Trener alt fra løping, gåing, spinning, riding, svømming.. Men jeg blir fortsatt veldig fort anpusten og får sting og vondt når jeg puster. Jeg presser jo meg selv, så det er ikke det at jeg trener for forsiktig. Jeg lurer på om det kan være noe galt med lungene mine, rett og slett? Kanskje allergi? Jeg hadde en bakteriell bronkitt for et par måneder siden, men dette ble behandlet med antibiotika, så jeg tror ikke at det har noen sammenheng. Det at du lett får hold når du jogger har ingenting med hvor god eller dårlig kondisjon du har. Jeg jogga i mange år, jeg var i form til å løpe halvmaraton på ned mot 90 minutter, allikevel måtte jeg planlegge veldig nøye hvor lang tid i forveien jeg skulle spise mat. Selv om jeg gjorde mitt beste med denne planleggingen hendte det ofte at jeg fikk hold allikevel. Det er en av grunnene til at jeg gikk over til sykling. Jeg er overbevist om at det er ristebevegelsen som gjør at man får hold når man jogger, jeg har aldri fått hold av å sykle, svømme eller gå på ski. Det er mulig at du trener på en lite hensiktsmessig måte. Å presse seg selv maksimalt hver gang er ikke noen ideell måte å få bedre kondisjon. Hvis man begynner fra et veldig lavt nivå bør man begynne med lav intensitet og forholdsvis lange økter, framfor korte intensive økter. Det bygger ut de fine kapilærene i muskulaturen. En annen mulighet er at du er blant de som ikke får bedre O2-opptak av trening. Ca. 10% av befolkningen har en genvariant i kromosom 6 som gjør at de ikke klarer å forbedre O2-opptaket. Les mer her: http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8083007 Hvordan du eventuelt skal finne ut om du tilhører denne gruppa vet jeg ikke helt, kanskje ta en prat med fastlegen? Selv om du skulle tilhøre denne gruppa så har du andre fordeler av å trene. Vekta reguleres bedre, du reduserer risikoen for en lang rekke livsstilssykdommer etc. 1
Hanna95 Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Glemte forresten å nevne at jeg også veldig ofte får hodepine mens jeg trener...
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 Har du sjekket jernlagre, B12-lagre o.l. i det siste? Mangler du sånne stoffer i kroppen kan jeg love deg at kondisen holder seg dårlig uansett hva du gjør.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Det er mulig at du trener på en lite hensiktsmessig måte. Å presse seg selv maksimalt hver gang er ikke noen ideell måte å få bedre kondisjon. Hvis man begynner fra et veldig lavt nivå bør man begynne med lav intensitet og forholdsvis lange økter, framfor korte intensive økter. Det bygger ut de fine kapilærene i muskulaturen. Hei Lance, jeg lurer på om du har noen kilder på dette? Er ikke det at jeg ikke tror deg, vil bare lese litt mer om det
AnonymBruker Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Har du sjekket jernlagre, B12-lagre o.l. i det siste? Mangler du sånne stoffer i kroppen kan jeg love deg at kondisen holder seg dårlig uansett hva du gjør. Hmm, det burde jeg faktisk sjekke. Både min mor og søstrene mine har slitt med jernmangel, så det er godt mulig at jeg også har det. Jeg er ofte trøtt og sliten(sover minst 8 timer om natten), og det er vel også et symptom?
Wiggins Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 Hei Lance, jeg lurer på om du har noen kilder på dette? Er ikke det at jeg ikke tror deg, vil bare lese litt mer om det De første stedene jeg leste dette var en bok om trening på sykkel av en amerikaner som hadde vært trener for flere amerikanske proffsyklister, jeg husker dessverre ikke navnet hans eller tittelen på boka. Deretter leste jeg "I form på sykkel" av Johan Kaggestad, og han har samme holdning. Her er en artikkel: http://teampf.wordpress.com/2008/04/17/hvordan-trene-riktig/ Du må trene mye i sone 1 og 2 for å kunne tåle å trene i sone 3 og høyere.
KaDust Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Kan være flere grunner. At du spiser for lite eller for mye før trening, at du trener for raskt etter mat eller for lenge etter osv osv.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 I forhold til hodepine, drikker du nok vann?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå