Gjest finpåvin Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Ja, som tittelen sier. hvor mye pr. mnd?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Ingenting foreløpig. Hun er nesten 1 år. Regner med å sette inn litt større beløp hvis/når jeg får bonus (vanlig å få i bedriften hvis man jobber ute på prosjekt (entreprenørbedrift)).
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Ville aldri ha spart inn på noe konto som ungene disponerer etter fylte 18 år, har hørt for mange skrekkhistorier hvor de er pengeløs etter 3mnd pga uvettig bruk. Heller inn på en konto i mitt navn slik at jeg har full kontroll og kan gi ut penger etterhvert som de trenger det. 1
vinterspeil Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Har aldri hatt råd til å spare noe. Dvs jeg har prioritert å gi dem det de trenger av klær og utstyr, samt ferier.
Gjest chiki Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 HAr aldri spart noe fast beløp på kontoen hennes, men putter mynt nå og da på sparebøsjen. Hun er 18 mnd nå, og har ikke tømt sparebøsjen enda(skal vente til de har tømmedag med tare). Tenkter vi begynner å spare litt hver mnd når jeg også har fått meg jobb, er student nå Men ikke som vi kommer til å gi henne på 18 års dagen, men til konfirmasjon og om hun trenger større ting eller når hun begynner på skole og vi kan hjelpe da:)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 Jeg skjønner meg faktisk ikke på de som sparer store summer penger til barna sine. Skal barna virkelig bare få en hel haug med penger i fanget en dag? Hva lærer det dem? 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 Sparer 250 pr mnd. Tenker det blir fryktelig dyrt hvis man skal spare 1000kr mnd til f.eks 3 barn (jeg ønsker flere barn) Pengene står på en sparekonto i mitt navn og vil gå til barnet når det skal etablere seg og kjøpe leilighet/møbler osv.
Daraya Skrevet 24. april 2012 #10 Skrevet 24. april 2012 Vi sparer ikke noe. Pengegaver barnet får setter vi selvfølgelig på kontoen hans, men utover det nedbetaler vi ekstra på lånet, det lønner seg mye mer. Ser heller ikke poeng å spare store summer som ungen disponerer selv ved 18 års-alder. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #12 Skrevet 24. april 2012 Sparer per i dag ca 1000 kr i måneden. Men det er penger som er på min konto, og som både er tenkt til større ting barnet trenger som f.eks sykkel eller skoleturer, og senere til pc, studier, bolig osv. Det er ikke penger han kommer til å få i hånda, aldri i livet! Heller ikke penger som er øremerket bare han. Jeg kommer til å lære han hvor viktig det er å spare til ting man ønsker seg, og gleden ved å ENDELIG ha spart opp til noe man har virkelig lyst på.
Gjest Annaires Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 Jeg skjønner meg faktisk ikke på de som sparer store summer penger til barna sine. Skal barna virkelig bare få en hel haug med penger i fanget en dag? Hva lærer det dem? Ja, da lærer da at om de sparer lenge, blir det mye penger. At man får en stor sum penger er ikke det samme som at man ikke lærer å være ansvarlig når det kommer til pengebruk. F.eks i dag (og garantert om 10-15-20år), er det ufattelig vanskelig å komme inn på boligmarkedet om man ikke har mye egenkapital. Jeg ser faktisk ikke en eneste negativ ting med å hjelpe barna med dette om man har midler til det. 2
Gjest pysepusen Skrevet 24. april 2012 #14 Skrevet 24. april 2012 Ville aldri ha spart inn på noe konto som ungene disponerer etter fylte 18 år, har hørt for mange skrekkhistorier hvor de er pengeløs etter 3mnd pga uvettig bruk. Heller inn på en konto i mitt navn slik at jeg har full kontroll og kan gi ut penger etterhvert som de trenger det. Jeg sparer på en konto i mitt navn. Jeg skjønner meg faktisk ikke på de som sparer store summer penger til barna sine. Skal barna virkelig bare få en hel haug med penger i fanget en dag? Hva lærer det dem? Her kommer han ikke til å få hele summen - med mindre det er for å hjelpe han til å kjøpe en eventuell bolig, at han skal på utvekslingsstudier etc. Han kommer heller ikke til å få vite om summen før det trengs.
Vibi Skrevet 24. april 2012 #15 Skrevet 24. april 2012 Ville aldri ha spart inn på noe konto som ungene disponerer etter fylte 18 år, har hørt for mange skrekkhistorier hvor de er pengeløs etter 3mnd pga uvettig bruk. Heller inn på en konto i mitt navn slik at jeg har full kontroll og kan gi ut penger etterhvert som de trenger det. Det du skal være klar over da er at hvis beløpet du sparer kommer på over 1/2 G skal det innberettes og betales arveavgift av. Man har et fribeløp på 470 000 (fra hver forelder), men dette kan bare brukes opp en gang, og hvis barnet ditt får feks 100 000 når det blir 25 år, vil denne summen spise av fribeløpet. Man har lov til å gi bort en halv G i året, slik at hvis man setter 1000 kr inn på en konto i barnets navn, vil dette være å gi 12 000 i året, som er innenfor de lovlige grensene. Det trenger jo ikke være noen krise å bruke av fribeløpet, men når det kan unngåes er det jo verdt å vurdere alternativene ihvertfall. Vi sparer 250 kr til hvert barn, samtidig som vi setter begges barnetrygd inn på en egen konto som vi skal bruke til å reise jorda rundt om en del år. Vi kommer nok til å øke sparebeløpet straks jeg er ferdig med studiene mine.
Arlea Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 (endret) Hun har en konto som jeg, barnefar og øvrig familie setter inn penger på litt sånn når det passer seg. Hun fikk en del penger da hun ble født, og besteforeldrene er også ivrige. Der står det 20 000 på, og hun er seks nå. Så jeg planlegger egentlig ikke å sette inn så mye mer. Hun får jo penger når hun blir konfirmert, og de får hun jo disponere fritt når hun blir atten (selv om jeg kommer til å oppfordre sterkt til å spare for å få en sterk kapital til hun skal etablere seg). Men jeg tror ikke hun vil trenge mer. Det viktigste når hun blir eldre er jo ikke hvor mye penger hun får fra mor og far, men hvor godt hun klarer å disponere dem og hvor mye hun jobber. Dessuten blir det jo med årene også renter på det hun allerede har. Både jeg og BF er studenter , så akkurat nå sparer vi mest (på hver vår kant) til å kjøpe oss bolig. Ellers sparer jeg 500 kroner i måneden til utgifter relatert til henne som konfirmasjon, økonomisk bistand til å kjøre opp dersom hun ønsker det ect. Endret 24. april 2012 av Arlea
missLynch Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 Barnet har egen konto, der pengegaver samt den månedlige barnetrygden settes inn. Jeg bekymrer meg ikke for at pengene misbrukes når minsten fyller 18 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå