Gå til innhold

Reaksjoner på at vi betaler for katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å anskaffe oss katt. Vi tenker på å kjøpe en sibirkatt, og de ligger på rundt 8000-9000 i pris. Når jeg forteller at vi skal kjøpe katt får vi reaksjoner som "hvorfor gidder dere å betale for ei katte?", "naboen har akkurat fått et nytt kull, dere kan garantert få en derifra", "katten blir bare overkjørt likevel, hvorfor gidde å betale for det?" osv. Prøver å forklare at vi ønsker rasekatt og at vi ønsker en som er allergivennlig, i tillegg til at kattungen er vaksinert o.l., men møter ingen forståelse for det.

Kjenner jeg blir lei meg og sint av slik oppførsel. Spesielt siden noen av dem ikke en gang blunker når du legger ut 15-20 000 for en blandingshund.

Hvorfor møter vi så liten forståelse for at vi ønsker å betale for en rasekatt, mens det er helt greit å betale det dobbelte for en hund, inkludert blandingshunder?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel sammenheng med at det er mange useriøse oppdrettere på markedet, som produserer katter på løpende bånd samtidig som at det er overflod av gratiskatter på finn og hos dyrebeskyttelsen.

Jeg kan forstå at dere ønsker rasekatt pga allergi, men da håper jeg dere VET at dere tåler sibirkatt? Det er nemlig ikke allergikere som gjør det.

Om dere ikke er sikre vil jeg anbefale at dere benytter denne muligheten.

http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi planlegger selvsagt testbesøk.

Jeg er bittelitt allergisk, mannen er ikke allergisk. Vanlig katt kunne gått greit, men det er for sikkerhets skyld. Også med tanke på hvis barna våre skulle utvikle allergi en gang.

Dette er det likevel mange som ikke bryr seg om :(

AnonymBruker
Skrevet

Det har nok dessverre sammenheng med den tragiske statusen til huskatten i Norge i dag.

Dersom alle hadde tatt vare på sine egne katter, og ikke tatt kull på de med vilje eller "uhell",

så ville vi ikke hatt overfylte fosterhjem og kattehus og tilbudet kunne vært regulert etter etterspørselen,

noe som ville ført til høyere pris og kanskje folk som tenker seg om en og to ganger før de rasker med seg en katt de kan gjøre hva som helst med - for katter er jo gratis.

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hadde selv problemet da jeg kjøpte rasekatten min. Er akkurat som om jeg blir reinkarnasjonen av satan fordi jeg valgte en rasekatt fremfor det å plukke opp en på finn. So what om det er snobberi og forkastelig som enkelte kaller det: det er da mine penger og mitt dyr?

Pek heller ut idiotene som ikke kastrerer kattene sine hver gang noen nevner det på en negativ måte. Det finnes så mye verre ting der ute enn å betale noen tusinger for en katt, ærlig talt altså :skratte:

Gjest BabyBlue
Skrevet

for katter er jo gratis.

Men det er ikke dyrlege, riktig utstyr og för, noe som skaper en veldig ond sirkel :-/ Jeg er ikke en av de som synes at katter nødvendigvis bør koste flere tusen, men jeg er enig i at en høyere pris og høyere krav til interesserte kjøpere hadde hevet statusen til alle de stakkars pusene der ute drastisk. Obligatorisk kjøpskontrakt f.eks? Den dag i dag er det omtrent bare rasekatter som selges med det, noe som er dumt.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke dyrlege, riktig utstyr og för, noe som skaper en veldig ond sirkel :-/ Jeg er ikke en av de som synes at katter nødvendigvis bør koste flere tusen, men jeg er enig i at en høyere pris og høyere krav til interesserte kjøpere hadde hevet statusen til alle de stakkars pusene der ute drastisk. Obligatorisk kjøpskontrakt f.eks? Den dag i dag er det omtrent bare rasekatter som selges med det, noe som er dumt.

Selvfølgelig, helt enig. Har man ikke råd (mulighet til å spare opp) til å betale en sum for katten, har man heller ikke råd til fôr, vaksiner, forsikring, uforutsette utgifter og andre nødvendigheter.

Dersom man hadde fulgt andre lands eksempel og innført en bedre lov for dyrevelferd slik at man kunne henvise til "Loven sier faktisk at.." katter skal være 12 uker før de er leveringsklare, katter som ikke er testet utførlig (nei, ikke årlig helsesjekk, men ordentlig testing av individene og tid og for alle sannsynlige problemer) og skal brukes i planlagt avl SKAL kastreres etc etc. Og ikke bare "jammen denne veiledende brosjyren sier at du muligens burde vurdere å kanskje kastrere katten din om du skulle føle for det".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også sibirkatt, og nummer to kommer til sommeren :) Her er det mannen som er allergisk, men han tåler de greit. Det er en fantastisk rase! Veldig smart og lettlært. Anbefaler deg å melde deg inn i forumene til Sibirkattens Venner og katteprat.no, der er det mange likesinnede, og mye å lære :)

Edit: Jeg har også fått noen "klager" på at jeg kjøper katt. Spesielt i en liten bygd som her er folk vant til at katter er forbruksvare. Jeg går i tillegg tur med katten i bånd, da jeg ikke vil ha han ute (vi bor i byggefelt). Det syns mange er snodig :fnise:

Endret av Skylines
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

.....samtidig som at det er overflod av gratiskatter på finn og hos dyrebeskyttelsen.

Overflod - Ja ! Desverre :tristbla:

Gratis ? Hos de frivillige organisasjonene ?

Å nei du.

Der koster en katt kroner, men ikke på nivå med prisen på en rasekatt med stamtavle.

Sibirkatten er en pen pus :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor møter vi så liten forståelse for at vi ønsker å betale for en rasekatt, mens det er helt greit å betale det dobbelte for en hund, inkludert blandingshunder?

Du har min fulle forståelse hvertfall:) Jeg er ganske fersk oppdretter, og har flere rasekatter. Når noen kjøper kattunge av meg så er den etter foreldre som er sjekka for raserelaterte sykdommer, testa for fiv/felv, stilt ut og premiert(og dermed rasetypiske), og med knallbra temperament. De er også chippa, vaksinert, veterinærsjekka og med skjulte feilforsikring. Og har selvfølgelig stamtavle! Alt dette koster, dermed koster også kattungene... Jeg fatter heller greia med at det er ok å betale skjorta for en blandingshund (særlig i veskestørrelse)mens katter skal helst være gratis... Men bra kattehold er langt fra gratis, så har man ikke råd til å betale for katten, har man heller ikke råd til å ha den...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Betaler folk SÅ mye penger for blandingshunder?! :omg:

Det dummeste jeg fikk høre da jeg kjøpte rasekatt var "Oi! En så dyr katt hadde ikke jeg turt å slippe ut!"

Kattene mine er innekatter, fordi det er tryggest med tanke på biler og rovdyr, smittefare og at jeg alltid vil vite hvor de er. Tyveri har jeg ikke engang tenkt på.

Kattene mine blir passet på fordi jeg er glad i dem, ikke fordi de koster penger! Kjente jeg ble skikkelig provosert over at noen kan tenke at dyre katter skal passes bedre på fordi de er dyre.

Den ene katten min er forresten en huskatt, og det er da ingen forskjell på hvordan jeg tar vare på en huskatt og en rasekatt.

• Liker 1
Gjest finurlig
Skrevet

Hadde selv problemet da jeg kjøpte rasekatten min. Er akkurat som om jeg blir reinkarnasjonen av satan fordi jeg valgte en rasekatt fremfor det å plukke opp en på finn. So what om det er snobberi og forkastelig som enkelte kaller det: det er da mine penger og mitt dyr?

Pek heller ut idiotene som ikke kastrerer kattene sine hver gang noen nevner det på en negativ måte. Det finnes så mye verre ting der ute enn å betale noen tusinger for en katt, ærlig talt altså :skratte:

:skratte:

Skrevet

Tror dette har flere årsaker, og at hvorfor folk sier det kommer an på hva slags ståsted de har. Men noen grunner til slike kommentarer er;

1. Kattens verdi i det norske samfunn, katter blir regnet som verdiløse og bruk og kast gjenstander.

2. Det er tusenvis av katteskjebner som trenger et godt hjem, og noen mener man bør prioroitere de fremfor rasekatter.

3. Det kryr av gratis kattunger, så noen skjønner ikke hvorfor man vil betale for noe man kan få gratis.

Selv har jeg to huskatter og en Hellig Birma. Og alle tre har "sin historie", men jeg har ikke noe problem med å forstå hvorfor noen velger å kjøpe en rasekatt.

Men jeg har på en måte opplevd det samme som deg, men i forhold til dyrlegeutgifter. For snart to år siden overtok vi Pus3 som da var 9 år,fra før hadde vi Pus1 på 6 år og Pus2 på 3 år, begge to hadde kun vært hos dyrlegen for kastrering og årlige vaksiner. Så ja, vi var nok litt naive og tenkte at med innekatter blir nok ikke dyrlegeutgiftene så ille ved eventuell sykdom. Vel, etter en stund ble Pus3 veldig syk og kastet opp gult, det ble innleggelse og operasjon på dyreklinikk uten at de fant noe, men hun ble bra etter litt antibiotika. Et par mnd senere gjentok historien seg mens vi var på ferie, og det ble innleggelse, intravenøst og ny antibiotikakur. Nok en gang uten at vi vet hva det var og hva som forårsaket det. Vel, dyrlegeutgiftene til Pus3 for 2011 endte på 20.000,-. Vi nølte ikke et sekund, og har egentlig ikke tenkt så mye på hva det kostet. Men vi har selvfølgelig tegnet forsikring nå som vi vet hva det kan koste. Men her kommer poenget mitt da, onkelen til samboer forklarte oss høylytt i familieselskap at vi var idioter som brukte så mye på et dyr, var jo bare å gi den(den?!)en sprøyte. Jeg sa at han skulle bare drite i hva vi brukte pengene våre på, og da ble den ballen lagt død. Men mange har sagt det samme, om ikke med like harde ord.

At andre folk ikke skjønner hva du velger å bruke penger på får de ta på sin egen kappe, det er mye rart andre folk bruker penger på uten at jeg føler at jeg har rett til å kjefte på de av den grunn.

Selv skulle jeg ønske at de generelle holdningene til katt i Norge snudde. Jeg skulle ønske det var påbud om kastrering så det ikke ble tusenvis av uønskede kattunger hvert eneste år. Skulle ønske at alle katter kostet penger så folk som skaffet seg de ikke bare tenkte seg om tre ganger før de anskaffet seg en, da blir det kanskje færre triste dumpehistorier hver eneste ferie og kanskje færre teite unnskyldninger i utallige Finn-annonser.

Håper dere finner en Sibir som ikke trigger allergien din så mye, det er helt tydelig at dere har tenkt gjennom valget deres. Husk å tegn forsikring, og gled dere til livet som katteslave.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Trist å høre at flere har opplevd lignende reaksjoner, men samtidig godt å vite at vi ikke er de eneste. Jeg tror dere har helt rett i at mange nærmest ser på katter på bruk-og-kast-vare/forbruksvare, noe som er veldig trist. At folk ikke eier respekt for et levende dyr!

Håper dere finner en Sibir som ikke trigger allergien din så mye, det er helt tydelig at dere har tenkt gjennom valget deres. Husk å tegn forsikring, og gled dere til livet som katteslave.

Vi har vært litt usikre på det med forsikring, men etter å ha lest dette er det ingen tvil om at katten skal forsikres. Og det er vel ekstra viktig siden det ikke blir en innekatt.

Katteslave, ja. :fnise: Noen ganger lurer man på hvorfor man gikk til anskaffelse av et slikt dyr, men du så mye glede det gir! Både mannen og jeg er vokst opp med katt (vanlig "huskatt"/blanding), og vi ønsker at våre barn skal være med å oppleve gleden, men også ansvaret det er å ha katt (må presisere at det selvsagt er vi voksne som har alt ansvaret, men barn lærer jo litt de også).

Skrevet

TS her.

Trist å høre at flere har opplevd lignende reaksjoner, men samtidig godt å vite at vi ikke er de eneste. Jeg tror dere har helt rett i at mange nærmest ser på katter på bruk-og-kast-vare/forbruksvare, noe som er veldig trist. At folk ikke eier respekt for et levende dyr!

Vi har vært litt usikre på det med forsikring, men etter å ha lest dette er det ingen tvil om at katten skal forsikres. Og det er vel ekstra viktig siden det ikke blir en innekatt.

Katteslave, ja. :fnise: Noen ganger lurer man på hvorfor man gikk til anskaffelse av et slikt dyr, men du så mye glede det gir! Både mannen og jeg er vokst opp med katt (vanlig "huskatt"/blanding), og vi ønsker at våre barn skal være med å oppleve gleden, men også ansvaret det er å ha katt (må presisere at det selvsagt er vi voksne som har alt ansvaret, men barn lærer jo litt de også).

Forsikring er også langt billigere enn man tror, minstemann her er snart 5 år og jeg betaler 700,- i året for ham med topp dekning. Så ingen formue akkurat.

Gjest Haaploes
Skrevet

Folk betaler vel ikke akkurat 15.000-20.000 for blandingshunder...

Med det sagt, så tar jeg i og for seg poenget ditt :)

Skrevet

Folk betaler vel ikke akkurat 15.000-20.000 for blandingshunder...

Med det sagt, så tar jeg i og for seg poenget ditt :)

Venninna mi skal selge minihunder som er mest chihuahua og en rase til for 12.000 nå... Prøvde si det er galskap, men det går inn ene øret og ut andre. Er jo en praktisk måte å skaffe penger på det sikkert!

Skulle vært lov mot å selge blandingshunder for mer enn 5000 kr. ellers kommer det veldig snart løshunder i Norge på lik linje med katter kun pga. overavling!

Skrevet

Hva i helvete er dette for slags folk?! Planlegger videre avl.. Holdt på å dø av te i luftrøret når jeg leste den annonsen.

Tilbake til tema: syns det er helt kurrant at noen ønsker å betale penger for katter. Klart det er mange andre katter som trenger et hjem i Norge, men om dere ønsker rasekatt så burde ikke dere la andres meninger påvirke dere. De menneskene som uttaler seg på den måten er mennesker som ikke anerkjenner kattens verdi som levende vesen. Det er mange av dem dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...