Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dagdrømmer
Skrevet

Etter å ha studert et år og stryket i flere fag, har jeg bestemt meg for å muligens ta meg et friår før jeg setter mine føtter på universitetet igjen. Jeg er rett og slett skolelei og trenger å gjøre noe annet en stund fremover slik at jeg kan klare å motivere meg for studiene mine igjen. Jeg har tatt studielån og stipend for et semester, men det er mulig jeg ikke har bestått 30 studiepoeng denne våren. Det jeg lurer på er hva er det som skjer da?

Jeg ser at universitetet og lånekassen krever at man tar minst 30 studiepoeng for at man skal beholde skoleplass og bli medregnet som fulltidsstudent. Det er en stor sjanse for at jeg ikke har bestått mer enn 10-20 studiepoeng denne våren og jeg har bare 10 studiepoeng fra forrige semester.

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg går frem for å beholde skoleplassen min? Jeg ønsker å fullføre bachelorgraden jeg har påbegynt og jeg er programstudent, men er som sagt så skolelei at jeg ikke vil klare å starte med et ny semester igjen til høsten.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel være et år forsinket før du mister retten til støtte. Det står om dette på Lånekassens nettsider.

Når det gjelder studieplassen så ta kontakt med info.senteret (eller hva det heter der du studerer) og forhør deg hvordan du søker om permisjon.

Skrevet

Du er i nesten samme situasjon som meg. :) Ganske sikker på at det er som AB sier ja, man må ligge mer enn 60 studiepoeng bak for å miste støtten fra Lånekassen. Tror det er sånn at du kan være 60 poeng i minus, men er du 61 poeng i minus får du ikke støtte.

Skrevet

Du er i nesten samme situasjon som meg. :) Ganske sikker på at det er som AB sier ja, man må ligge mer enn 60 studiepoeng bak for å miste støtten fra Lånekassen. Tror det er sånn at du kan være 60 poeng i minus, men er du 61 poeng i minus får du ikke støtte.

Jeg stikker hodet mitt inn i denne diskusjonen, og må spørre om det gjelder at om du ligger totalt 60 poeng bak i løpet av en 2 år (-10 studiepoeng et semester, -20 studiepoeng et annet semester osv.), mister man støtten da? :sukk:

Gjest Søgni
Skrevet

Jeg stikker hodet mitt inn i denne diskusjonen, og må spørre om det gjelder at om du ligger totalt 60 poeng bak i løpet av en 2 år (-10 studiepoeng et semester, -20 studiepoeng et annet semester osv.), mister man støtten da? :sukk:

Grensa er på 60 stp., ja!

Skrevet (endret)

Grensa er på 60 stp., ja!

Nå lærte jeg noe nytt, gitt. Men om jeg har strøket i et emne for 1 år siden, og tar det opp igjen nå dette semesteret, har jeg "hentet meg inn igjen" da hos Lånekassen med de manglende poengene det gjelder?

Endret av Linenor
Skrevet

Nå lærte jeg noe nytt, gitt. Men om jeg har strøket i et emne for 1 år siden, og tar det opp igjen nå dette semesteret, har jeg "hentet meg inn igjen" da hos Lånekassen?

ja, ganske sikker på det :)

Gjest Søgni
Skrevet

Nå lærte jeg noe nytt, gitt. Men om jeg har strøket i et emne for 1 år siden, og tar det opp igjen nå dette semesteret, har jeg "hentet meg inn igjen" da hos Lånekassen?

Så lenge du tar dette emnet på siden av normert studiebelastning, så gjør du det. Du henter deg vel inn uansett hvilke emner du tar (enten utenom eller uten lån), så lenge du henter inn antall studiepoeng.

Skrevet

ja, ganske sikker på det :)

Ok. Takk! :) Jeg kan klikke meg litt inn på Lånekassen sine sider bare for å dobbeltsjekke det.

Skrevet (endret)

hva om man tar opp fag som man evt allerede har bestått? man får da vellån for det?

Endret av kubrak
Gjest Søgni
Skrevet (endret)

hva om man tar opp fag som man evt allerede har bestått? man får da vel støtte for det?

Noen får korrigere meg dersom jeg tar feil, men jeg mener bestemt at det er studiepoeng der man oppnår studieprogresjon (altså nye emner) man får lån for. Hvis man er innenfor de 60. stp. man har rett til å henge på etterskudd uten å miste retten til støtte, så er det kanskje ikke et problem. De gangene jeg har tatt opp fag som allerede er bestått, så har det vært i tillegg til de ordinære emnene. Det teller liksom ikke for Lånekassen at man består samme emne to ganger, siden du ikke får flere stp. av det.

Endret av Søgni
Skrevet

Noen får korrigere meg dersom jeg tar feil, men jeg mener bestemt at det er studiepoeng der man oppnår studieprogresjon (altså nye emner) man får lån for. Hvis man er innenfor de 60. stp. man har rett til å henge på etterskudd uten å miste retten til støtte, så er det kanskje ikke et problem. De gangene jeg har tatt opp fag som allerede er bestått, så har det vært i tillegg til de ordinære emnene. Det teller liksom ikke for Lånekassen at man består samme emne to ganger, siden du ikke får flere stp. av det.

jeg tror på deg men du har ikke tilfeldigvis en link?

Lurer på hva som skjer hvis man tar et friår eller to feks etter en bachelor, og så begynner på en master. Regner med at man får støtte da og at det tidligere lånet blir rentefritt igjen og at man slipper å fortsette å nedbetale lånet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...