AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Det siste som nevnes om hun i Bibelen er når Jesus mor møter gjenoppståtte Jesus ved den tomme graven og ber sammen med displene. Hva skjedde etter det? Hordan døde hun? Eller har katolikkene rett, ble hun tatt opp til himmelen?
Aska Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Siste gang hun nevnes er vel ved korsfestelsen? (Johannesevangeliet, kapittel 19, vers 25.) Det er Maria Magdalena som kommer til graven (Johannesevangeliet kapittel 20). (Lite forbehold: Det er stort sett bare Johannesevangeliet jeg har lest av NT, men etter et kjapt søk har jeg ikke funnet noe om at de andre tre motsier dette.) Motsi meg om jeg tar feil. Det nevnes ikke noe i Bibelen om hun døde. Et katolsk dogme sier at hun ble tatt opp til himmelen med kropp og sjel av Jesus, og noen legender og apokryfe historier har ulike historier om hvordan hun døde (eller ikke døde), men det er ingen enighet på tvers av alle kristne grupper.
Gjest "gjest" Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Skal vi tro de apokryfe tekster ble Jesus mor med Maria Magdalena til Frankrike og hjalp henne oppdra Jesu barn der.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Det blir kun spekulasjoner. Hvis du tenker på hvor dårlig Jesu liv er dokumentert, er det lett å forstå hvorfor det finnes så lite informasjon om Marias liv. Vi har Bibelens fortellinger, og det er alt. Hun fødte Jesus, var vitne til korsfestelsen, hun var gift med Josef og de fikk en skokk med unger sammen. Mer enn det blir, som sagt, spekulasjoner.
Testosteron Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 Det siste som nevnes om hun i Bibelen er når Jesus mor møter gjenoppståtte Jesus ved den tomme graven og ber sammen med displene. Hun nevnes seinere enn det. I Apostlenes Gjerninger står det at hun var med i det kristne fellesskapet: Ap.gj. 1.13 "Inne i byen gikk de opp på den salen hvor de pleide å holde til. Det var Peter og Johannes, Jakob og Andreas, Filip og Tomas, Bartolomeus og Matteus, Jakob, sønn av Alfeus, Simon seloten og Judas, sønn av Jakob. 14 Alle disse holdt trofast sammen i bønn, sammen med noen kvinner og Maria, Jesu mor, og brødrene hans."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå