AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Hei! Jeg har fått første utbetaling fra NAV etter å ha ventet i over 1 mnd. Fikk utbetalingen idag, på kr. 2000. Jeg forsto det slik at satsen dems er 6000 kr? Hvorfor fikk jeg da bare 2000 kr? Håper på hjelp!!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Det er forresten penger fra sosial stønad, penger til livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Hei! Jeg har fått første utbetaling fra NAV etter å ha ventet i over 1 mnd. Fikk utbetalingen idag, på kr. 2000. Jeg forsto det slik at satsen dems er 6000 kr? Hvorfor fikk jeg da bare 2000 kr? Håper på hjelp!! Les vedtaket ditt, der står det. Kan det være at du skal levere noe for å få mer utbetalt? Kan husleie være betalt direkte til utleier? Kanskje du må dokumentere at du har søkt bostøtte? Kanskje du må møte opp et sted til et gitt tidspunkt or å få mer utbetalt? Kan også være at du har fått for en kortere periode enn en måned. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #4 Skrevet 29. april 2012 Jeg har ikke fått noe vedtak såsvidt jeg vet selv. Jeg har vært på øte før første utbetaling for å være helt sikker på at alt er levert av papirer. Jeg har ikke søkt bostøtte. Jeg bor hjemme til min far, men jeg er kastet ut og venter på å overta en leilighet om en liten stund. Jeg må forsørge mega selv, noe jeg skrev i søknaden. Er det noen som vet når pengene utbetales? Fast dato i mnd?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Jeg har ikke fått noe vedtak såsvidt jeg vet selv. Jeg har vært på øte før første utbetaling for å være helt sikker på at alt er levert av papirer. Jeg har ikke søkt bostøtte. Jeg bor hjemme til min far, men jeg er kastet ut og venter på å overta en leilighet om en liten stund. Jeg må forsørge mega selv, noe jeg skrev i søknaden. Er det noen som vet når pengene utbetales? Fast dato i mnd? Og det gjør du ved å gå til NAV? Hmrf! 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 For å kunne forsørge meg selv går jeg til NAV, ja. Jeg har fått 100% stilling f.o.m 20 juni, men trenger økonomisk støtte fram til det. Så hva er det du vil fram til?? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 For å kunne forsørge meg selv går jeg til NAV, ja. Jeg tror at det AB'en mener er at det du skriver her er en gigantisk selvmotsigelse. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #9 Skrevet 29. april 2012 Hæ? Her mister jeg litt av troen på menneskeheten. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Søker du på nav og er alene har du krav på følgende. Betalt husleie. Betalt strøm. + livsopphold. Husleie opptil 6000. Levering av strømregning på det lokale nav kontoret. + livsopphold som er på 2000 om du er alene og ikke har samboer eller barn. Satsen på 6000 er for en fammilie på 4. I livsopphold. Livsopholds pengene skal dekke; mat-klær-sanitets ting-tlf.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #11 Skrevet 29. april 2012 Hva med å heller si hva der er i stede for å bare hinte, for jeg skjønner ikke hva dere mener! Jeg søker penger av NAV først 5 mnd siden jeg ble arb.ledig, solgt bilen, tømt sparekonto. Nå er det tomt, jeg har fått meg 100% stilling og starter 20 juni. Jeg får penger av NAV, og på møtet jeg var på sier de at jeg skulle få rundt 6000 og jeg får bare 2000 og spør derfor om råd. Jeg bor som sagt hjemme til min far, men er for det meste hos venninner siden jeg egentlig er kastet ut. Jeg må i følge min far stå på egne bein. Jeg har fått meg en leilighet og venter på at han som bor der nå skal flytte ut. Jeg har gjort mye for å ikke gå til nav å spørre om penger, men nå er det helt tomt på konto og da trenger jeg penger som alle andre mennesker i verden. Så hvorfor er det galt at jeg skriver i min søknad til nav at jeg må forsørge meg selv? Det er jo slik situasjonen nin er, jeg får ikke en krone av min far. Mat og drikke må jeg betale selv. Så si meg: HVA ER GALT med det jeg skriver???????
Gjest Blondie65 Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 (endret) Hva med å heller si hva der er i stede for å bare hinte, for jeg skjønner ikke hva dere mener! Man forsørger seg selv ved å jobbe. Når NAV betaler stønad er det staten som forsørger en. Det var det de mente. Jeg antar at du mente at du måtte klare deg uten din fars hjelp, og at siden du ikke har noen andre muligheter frem til juni betyr det å søke støtte. Jeg håper du forstår at en som får stønad fra NAV ikke forsørger seg selv. Endret 29. april 2012 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Søker du på nav og er alene har du krav på følgende. Betalt husleie. Betalt strøm. + livsopphold. Husleie opptil 6000. Levering av strømregning på det lokale nav kontoret. + livsopphold som er på 2000 om du er alene og ikke har samboer eller barn. Satsen på 6000 er for en fammilie på 4. I livsopphold. Livsopholds pengene skal dekke; mat-klær-sanitets ting-tlf. Og det er du sikker på? Da jeg var hos nav første gangen sa mannen jeg snakket med at jeg kom til å få 300 kr pr dag. Jeg skjønner ganske lite av regler og satser egentlig
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Nav betaler ikke husleie, det er jo kommunen. Nav har ingenting med husleie å gjøre, kun strøm.
Anehan Skrevet 29. april 2012 #15 Skrevet 29. april 2012 Hvis ikke du har begynt å bo i leiligheten så får du ikke dekket husleie før du flytter inn. Samme med strømmen. 2000 er livsopphold for en mnd, og det skal dekke alle utgifter utenom.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Folk må jo skjønne at jeg mener at jeg må betale mat selv når jeg sier at jeg må forsørge meg selv, det er jo ingenting å legge seg i. Pappa forsørger ikke meg, penger må jeg skaffe selv på en eller annen måte. Gud altså hva folk legger seg i her inne........ Men hvordan har det seg at andre som enda bor hjemme får rundt 6000? Nav har jo ingenting med husleia å gjøre? Så husleia kan da ikke ligge i dems sats?
Anehan Skrevet 29. april 2012 #17 Skrevet 29. april 2012 Folk må jo skjønne at jeg mener at jeg må betale mat selv når jeg sier at jeg må forsørge meg selv, det er jo ingenting å legge seg i. Pappa forsørger ikke meg, penger må jeg skaffe selv på en eller annen måte. Gud altså hva folk legger seg i her inne........ Men hvordan har det seg at andre som enda bor hjemme får rundt 6000? Nav har jo ingenting med husleia å gjøre? Så husleia kan da ikke ligge i dems sats? Jo NAV kan dekke husleie dersom man ikke får bostøtte fra kommunen. Alle med lav inntekt kan søke om det, men ikke alle får det. At noen får 6000 i sosialstønad mens de enda bor hjemme har jeg vondt for å tro, da må det være en annen stønad. Man får ikke 6000 i mnd i sosialstønad hvis man bor hjemme hos foreldrene sine og ikke har noen utgifter utenom det som inngår i livsopphold.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #18 Skrevet 29. april 2012 Nav betaler ikke husleie, det er jo kommunen. Nav har ingenting med husleie å gjøre, kun strøm. Nei. Om du får strømregningen dekket, så får du det som tidligere het sosialkontoret. Sosialkontoret er en del av kommunen. Husleien betales også av kommunen. Vanlig er det at du betaler en egenandel, også betaler sosialkontoret resten om du er raka fant.
Gjest ms_kwang Skrevet 29. april 2012 #19 Skrevet 29. april 2012 2012 Enslig kr. 5 373 Ektepar/sambobere kr. 8 924 Person i bofellesskap kr. 4 462. Økonomisk stønad/livssopphold, tatt fra nav sine hjemmesider
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #20 Skrevet 29. april 2012 TS, du har vært arbeidsledig i fem måneder og har ikke tjent ei krone på denne tida? Hva med å melde seg som ringevikar i barnehage/SFO/sykehjem? Man er sjelden arbeidsledig lenge da. Jeg vet jeg ikke svarer på det du spør om, men jeg synes du viser en slapp holdning til det med å forsørge seg selv så jeg klarer ikke la være å skrive dette. Skjerpings. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå